Jump to content

SAKO 75


Recommended Posts

HAR EN SAKO 75 VARMINT I 260 REM. Problemet er at jeg ikke har nok og justere på kikkerten opp. kunne tenkt meg og satt på ei picatinny skinne som en kunne retta inn på kassa,syns det blir noe jalla og skimse bakre ringen bare.

og med ei skinne så hadde det og vært lettere og bytte kikkert. er det noen som har vært borti denne problem stillingen her. og evt hva som har vært brukt av ringer. 30mm mellomrør og 50mm linse på kikkert

Link to comment
Share on other sites

tyder på at du har valgt feil på fremre og bakre base

 

Hva slags montasje har du? Normalt er den ene litt høyere en den andre, ser på låskassa ser du også en liten høydeforskjell, da skal basene sitte slik at den høye skal sitte der den laveste høyden på kassa er.

Sannsynligvis er bakre låskassebru lavere enn den fremre, og da må du ha en montasje som tar høyde for dette

Link to comment
Share on other sites

Heisan!

Har sjøl en Sako 75 Varmint, da i 3006.

Har Otilock montasjer og ringer.

Kikkerten er en Zeiss victory 3-12x56.

Hvis jeg fjerner stoppinnen i kulebanekompensatoren har jeg ca. 80 klikk opp, når jeg er innskutt på 100m.

Hvis jeg har stoppinnen montert har jeg 58 klikk opp.

Med min ladning rekker jeg ut til 800m og 675m.

 

Hiver meg med på tråden, og har noen kjøpt picatinny skinne 20MOA til Sako 75?

Kunne tenke meg å komme ut til vel 1000m!

 

Otilock basene er like høye framme og bak!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

har leupold montasjer, meine jeg så på ringa når jeg monterte og det er forskjellige bredder på ringa front-bak. men jeg skal sjekke det på nytt.Skal jo ikke være nødvendig og skimse kikkerten egentlig.børsa har og vært at børsemaker og bytta pipa nå. og han sa at den gamle pipa var det kast i så han meinte det var pipa som gjorde at jeg måtte skimse før.

Link to comment
Share on other sites

Har studert ringene nå og målt med digitalt skyvelær fra kikkert til kassa, og da er det 11.55mm bak og 11.90 front.

så det er forskjell på ringene.da er det vel her feilen er,virke jo motsatt av det som det burde være da.ringen får en ikke montert galt. så da får jeg kjøpe enda et sett ringer,og det blir ikke leupold,var samme sak med tomme ringene i leupold da regne jeg med.

Link to comment
Share on other sites

tyder på at du har valgt feil på fremre og bakre base

 

 

Dette er teknisk UMULIG.

Høyden er lik forran og bak, men bredden er forskjellig.

 

Sjekk fakta før du gir råd.

 

På min Sako er det en høydeforskjell på nesten 5 mm (1/2 cm) mellom fremre og bakre låskassebru, det ville da være rart om andre sakoer er forskjellige.

Link to comment
Share on other sites

Har studert ringene nå og målt med digitalt skyvelær fra kikkert til kassa, og da er det 11.55mm bak og 11.90 front.

så det er forskjell på ringene.da er det vel her feilen er,virke jo motsatt av det som det burde være da.ringen får en ikke montert galt. så da får jeg kjøpe enda et sett ringer,og det blir ikke leupold,var samme sak med tomme ringene i leupold da regne jeg med.

 

 

Slik du beskriver det er det akkurat motsatt av hva det skal være, Ringene er nok like høye, det skal de være også, men se på basene (jeg maser mye på de, det er her 95% av feilmonteringene skjer) har du målt høyden på de som skal sitte fast på våpenet? IKKE ringene.

Spørsmålet er om du har en QR montasje, da skal de vel skyves inn på svalehalesporet, tror nemlig det er mulig å sette den som skal være foran, bak

Link to comment
Share on other sites

på min sako 75 så er det integrerte baser i kassa, og ringen får du ikke montert feil. vet ikke hvordan sako du har men den kan ikke være lik min.skal ringe jakt og friluft på mandag og få riktige ringer.ringene er leupold standar til sako.hadde ringene kunne byttes om så hadde det ikke vært noe problem. men den fremre basen er mye bredere en den bak.

vet ikke hva leupold har lagd disse ringene til når en er på topp på 100m.

men feilen ligger der det er helt sikkert.

Link to comment
Share on other sites

tyder på at du har valgt feil på fremre og bakre base

 

 

Dette er teknisk UMULIG.

Høyden er lik forran og bak, men bredden er forskjellig.

 

Sjekk fakta før du gir råd.

 

På min Sako er det en høydeforskjell på nesten 5 mm (1/2 cm) mellom fremre og bakre låskassebru, det ville da være rart om andre sakoer er forskjellige.

 

Vet ikke hvilken Sako du har, men jeg har sjekket alle mine Sakoer, og det er flere en du kan regne på to hender. De er alle like høye på fremre og bakre låskassebro. Legger jeg en rettholt over, så ligger den dønn nedtil både forran og bak.

 

Ringer og baser, SKAL være like høye/lave forran som bak.

 

Jeg bruker kun Optilock montasjer på mine Sakoer, og har aldrig vært ute for problemstillingen til trådstarter. Hvilke kikkert er det snakk om? Kan det være en "billig" kikkert med for lite klikk på???

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Finnbear i Kaliber 375 H&H Mag

Jeg hadde også Optilock før jeg satte på Eaw svingmontasje, på min er det ca 5 mm høydeforskjell

 

 

5mm høydeforskjell før du satte på montasje?? Det må du sende meg et bilde av. Dette får jeg ikke til å stemme. Det er IKKE høydeforskjell fra fabrikk.

Link to comment
Share on other sites

jeg har en smidth-bender 4-16-50. nå har jeg tatt av kikkerten og ringene og blir leveren den til børsemakern. skal ikke være nødvendig og skimse 0,8mm for og ha nok og skru på. har vurdert og sette den fremste ringen i fresen og ta av den litt, men det er ikke mye og gå på der på skruen. derfor vurdere jeg og sette på skinne og få det rettet på skinna.

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme problemet på min 75. Alt var greit til jeg satte på lyddemper. Da fikke jeg behov for å stille ca 20 knepp opp, men kom ikke lengre en til 13. Tok kontakt med børsemakern og han dreide litt på fremre ring og litt på bakre, dette for å få en jevn "sylinder" så det ikke ble spenn i kikkert røret. (ved shimsing så får du garantert spenn) Var veldig lite som skulle til, og nå har jeg 15 knepp til gode i høyden.

Vanlige Leupold QR baser/ringer. Dokter optic 3-12x56

Link to comment
Share on other sites

har fått tak i skinne i dag (farrel) 20 moa til remington. og ringer har jeg (qrv). få børsemakern til og frese ned skinna og borre og gjenge kassa. Men hvor feilen er det lure jeg på.Hvis SAKO er så bra som mange påstår så har nok jeg fått ei mandags børse.dyrt er det og da burde jammen være bedre en detti :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hadde akkurat samme problemet med samme børse og leupold-montasjer etter at jeg fikk en Zeiss 6-24x56. Prøvde først originalmontasjer og de blei for lave, men de jeg har nå (husker ikke navnet) er helt perfekte; kikkerten er ca 4-5 mm over løpet og jeg er nesten midt på skalaen.

Link to comment
Share on other sites

Zeiss 6-24x56. Prøvde først originalmontasjer og de blei for lave,.

 

For lave?? Jeg bruker ekstra lave ringer av optilock på mine 56 kikkerter, og da er det god klaring. Optilock finnes i ekstra lav, lav, medium og høy.

 

Har målt og målt, dobbeltsjekket og dobbletsjekket, men ALLE mine Sakoer har samme høyde forran og bak.

 

Kan noen vise meg et bilde som viser forskjellig høyde, dere som har det???

Link to comment
Share on other sites

04052009191844jpTIdWBa7w55.jpg

 

Her er bilde av låskassa på min Sako Finnbear regner med at de fleste vil se høydeforskjellen på basene med ett halvt øye oppe.

 

Dette er basene til EAW svingmontasje type Magnum

 

Høydeforskjellen er 5 mm mellom den fremre og den bakre basen, håper dette vil være avklarende, har vanskelig for å tro at Sako har endret dette fra modell til modell, dyreproduksjonskostnader ved produksjon av nye verktøy

Link to comment
Share on other sites

Disse er akkurat like uorginale som optilock, eller Leopold eller Apfel eller hva pokker det nå heter.

Eaw lager montasjer til sako, disse er skøvet inn på svalehalesporet både foran og bak, samt at de er skrudd ned i låskassebroen.

 

Så vidt jeg husker hadde trådstarter leopold montasjer. disse er vel i aller høyeste grad uorginale, da må han skaffe seg ett par med Optilock der går det ikke an å montere feil da den bakerste har en tapp (rekylstopper), regner med at problemet hans da er løst uten å skimse og tulle med alt mulig annet fjas

Link to comment
Share on other sites

Jaggu kan en kjøpe gulle for dyrt er et ordtak, vært at børsemakern i dag med børsa, målte kassa på basene og det var skakt kan en si. Den bakerste var nok en 0,7mm lavere. og da stemmer det med skimse jeg må ha for og ha nok og skru på.

Er egentlig skuffa over SAKO mente det skulle være noe av det bedre, prisen så er det ikke beskjedent for dem.

så dette er og blir den siste sakon jeg skal ha, Kjøpe en noe billigre slag som remington eller howa osv så er det greit at det kan være noe og fikse på.Så sako elsker blir jeg ikke etter dette :x

Link to comment
Share on other sites

så dette er og blir den siste sakon jeg skal ha, :x

 

 

jeg kan ta den jeg om den er et problem for deg......

betale du godt så hehe.

Er vel lov og si at en er skuffa over kvaliteten når en tenker på omdømmet til sako (det dem hadde kansje) Og jeg har hørt noen historier ang sako 75 av seinere dato at ting ikke er som gammel sako. her kan en vel si det samme om tikka og. er vel noen som tar det tungt, men sånn blir det når ting bare skal produseres billigre og fortere. da dukker det opp litt av vært.

Det ser da ut til at børsa samler veldig bra,så en får ta med seg noe posetift i det. Og hvis jeg skulle velge meg noe annet av sporter rifle i dag så hadde valget blitt S-L-97 i 6,5. Sniper arne har ei sånn og den går veldig bra,og lettvint løpsbytte

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...