Jump to content

Komplett ladesett


jeger2323

Recommended Posts

Digital kruttvekt mangler. Det bør du ha.

Bestiller du fra Hjemmelading så har dem alt. Du har herved svidd av dem første

2000,- ++

 

Eksempelvis på ca. priser:

Lee Hand Press kit : 400

Lee Die Set : 190,-

Lee Kruttrekt : 40,-

RCBS Hylseholder: 90,-

RCBS Tennhetteisetter: 500,-

RCBS Case lube kit : 250,-

RCBS Hylsebrett : 85,-

MTM Kruttvekt : 400,-

MTM Ammoboks: 55,-

 

Tar du det Breech lock kittet så er det et par hundre mere, og du får jo med

et kruttmål og ymse ræl, så inklusive frakt og dier for 2 kalibere, så er du snart på 2500,-.

 

Så skal du ha en kilo krutt = 500. Tusen tennhetter = 300. Så er det dem første 100 kulene = 300 kanskje

 

Om du tar handpressa eller den Breech lock pressa blir mere et spørsmål om hvordan du vil ha det rundt deg når du lader. Den breech lock pressa må jo skrues fast i et bord, mens handpressa kan tas frem og brukes hvorsomhelst.

Begge presser er like gode eller dårlige alt ettersom man ser det.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har Lee Breech Lock Challenger pressa. Ikke for å gjøre deg usikker, men jeg ville lagt i noen hundrelapper til og kjøpt classic pressa, ei mye mer solid presse. Systemet på arma på Challengeren er litt svak, og min har nå fått brist, og kommer antakelig til å ryke etterhvert. Naboen hadde samme pressa, og hans presse røk på det samme stedet. Men er mulig det går ann å få tak i nye deler til pressa? Noen som har gjort fått tak i ny del til armen på denne pressa?

 

Uansett lykke til med valget. Ser greit ut - Selv har jeg bare lovord om Lee! :wink:

 

er det LEE classic cast pressa du mener?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det er et par hundre eller mere. Har ikke prøvd.

 

1. Det er ikke billigt å lade vist du skal se på invisteringen i utstyr. Det blir billigt over lang tid, men ikke med det første. Det blir slik at des mere du skyter des billigere blir det. Derfor må du skyte mye......hele tiden faktisk, og det gjør du. Før du har blitt konfertabel med ladningene dine, så har du kanskje skutt 25-50 skudd bare for å teste en kule og en kruttype.

 

2. Det er billigt å lade hver patron individuelt (vist man glemmer invisteringen) + friheten til å ordne sine egne ladninger med kuler.

 

Før den første patronen står på bordet, så har du svidd 3500,- inklusive råmaterialer. (da har man ikke nevnt at du kanskje også etterhvert vil ha en hylsetrommel til 500 for å rense hylsene + nøtteskall til en 100's), og heller har man ikke nevnt at du kanskje vil kjøpe hylser fra tid til annen.

 

Det er f.eks 350 patroner til 10 kr/stk. i butikk (eller mere).

 

Men du verden så fint det er å drive med dette bare man setter solbrillene på og glemmer invisteringene og skyter så mye at man er sikker på at det etterhvert blir billigere en å kjøpe.

 

En hobby skal man jo ha.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er en ting jeg lurer på her. I og med at det medfølger kruttmål i mange ladepakker eller "kit", hvorfor trenger man da kruttvekt? Er disse kruttmålene så upresise at man i tillegg må måle hver kruttmenge med vekt?

 

Ser selv på Lee 50th anniversary kit fra Interarms http://www.interarms.no/ladesett_page.htm

Dersom det eneste jeg trenger å kjøpe i tillegg(gratis tilgang på hylser) er krutt, tennhetter og kuler kan jo dette bli lønnsomt. Svært lønnsomt.

Link to comment
Share on other sites

Jau, men når det lokale skytterlaget tar 20 kr skuddet for Norma Elite og nesten like mye for helmantel skal jeg da klare å produsere vel så gode alternativ selv til en billigere penge? Kanskje ned mot 10 kr skuddet, kanskje lavere :)

Men klart, noe av pengene man tjener inn må man vel kunne bruke på nye pengesparende lade-gadgets...

Link to comment
Share on other sites

Ja, helt klart.

 

Men det drar på seg til begynne med intil man har liksom funnet stilen med kruttype, ladevekt og annet tjafs. Det er på sikt at man sparer penger. Vist du tar invisteringen første året og ser hvor mye ferdigpatroner du kunne kjøpt blir det ikke få.

 

Men en ting er sikkert uansett hvor mye gryn du bruker. Du vil ikke angre.

Link to comment
Share on other sites

Ja, helt klart.

 

Men det drar på seg til begynne med intil man har liksom funnet stilen med kruttype, ladevekt og annet tjafs. Det er på sikt at man sparer penger. Vist du tar invisteringen første året og ser hvor mye ferdigpatroner du kunne kjøpt blir det ikke få.

 

Men en ting er sikkert uansett hvor mye gryn du bruker. Du vil ikke angre.

 

du har rett.

de fleste bruker alt for mange penger på dill til at man sparer penger.

 

men om man ser kynisk på det, så er det bare å kjøpe en type kuler, en type krutt, bruke safe ladedata og skyte i veg.

 

det enkle er ofte det beste

(hilsen en som har brent mange kg krutt opp på testing av div dall)

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg omsider fått meg ladesett sjøl. Det ble Lee Anniversary sett fra Midwaynorge.com. Grei pris, I underkant av 1 400,- inklusive en hylseholder til .222 rem. Diesett fra RCBS har jeg fra før. Meningen er å lade .222 i hovedsak. 30 grs Berger HP til rev og bever, Norma 62 grs til rådyr (om jeg noensinne får tak i noe rådyr å løsne skudd på!) og 50 - 55 grs helmantel (har fått tak i 55 grs Lapua) til trening og fugl.

 

Ser relativt komplett ut for meg det her, men ser allerede nå at jeg trenger noe småtteri. Hylsebrett (det kan en jo forsåvidt lage sjøl av en treplankebit!), kanskje annen kruttvekt (skjønner ikke bære av den som er med! Tror kanskje jeg har funnet riktig innstilling, men det var det med å være sikker...), et eller annet trimmeverktøy. Så på Youtube at en kar der (lader .308 win) har en finurlig sak som passer til kaliberet. Man trenger ikke å måle hylselengden sier han. Synes også at tennhettelommerengjøringsgreia (!) er stusselige greier. Får finne noe annet til det. Videre må jeg ha skyvelær tenker jeg. Har jeg glemt noe da tro?

 

Ellers ser settet helt greit ut det. Tok litt tid før jeg skjønte ting, men nå gjenstår bare justeringer.

 

Må bare få kjøpt inn mer krutt... Kun èn kruttype er vel i minste laget!

 

Detta kan fort bli dyyyrt! :)

Link to comment
Share on other sites

Må bare få kjøpt inn mer krutt... Kun èn kruttype er vel i minste laget!

 

Detta kan fort bli dyyyrt! :)

nettopp.

før du har bynt lade har du tenkt at du trenger flere typer krutt...

 

mitt råd er å kjøpe et eller to krutt å bruke de.

feks en type til 30 grs kuler og en type til 55-62 grs kuler

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Etter å ha anskaffet en rifle i .45/70 har behovet for hjemmelading meldt seg. Jeg har ingen tidligere erfaring når det gjelder lading av rifle ammunisjon, men har ladet en god del til håndvåpen. Jeg er på jakt etter et rimelig begynnersett,hovedaklig for å lade .45/70 men ønsker også muligheten til å lade andre kalibre på sikt. Hva trenger jeg for å komme i gang, og hvilket sett vil dere anbefale?

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha anskaffet en rifle i .45/70 har behovet for hjemmelading meldt seg. Jeg har ingen tidligere erfaring når det gjelder lading av rifle ammunisjon, men har ladet en god del til håndvåpen. Jeg er på jakt etter et rimelig begynnersett,hovedaklig for å lade .45/70 men ønsker også muligheten til å lade andre kalibre på sikt. Hva trenger jeg for å komme i gang, og hvilket sett vil dere anbefale?

 

B.E.E.

Har du lest artikkelen fremme på portalen?

Den er gull!

http://www.kammeret.no/portal/hjemmelading/108-lading-og-ladeutstyr-en-guide-for-nybegynneren

 

 

Cracy-John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...