Jump to content

Er Federalhylser veldig ujevne?


Sako 30-06

Recommended Posts

Sitter og river meg i (det lille som er av) håret over kronografdata for .223'en

 

I tre-fire år nå har jeg brukt Americal Eagle 55gr FMJ som treningsammo i .223'en. Billig og absolutt bra ammo, både børsa og lommeboka liker den. En del hylser har det dermed blitt i løpet av årene, og selv om jeg kvittet meg med et par hundre stykker for en tid tilbake har jeg sånn omtrent en halv bærepose (veil.) med engangsskutte Federalhylser. Anslagsvis en to-fire hundre stykker. Kjekt å ha... Nå har jeg kommet i gang med ladepressa også, og siden jeg har et utall av disse hylsene tenkte jeg at ved å satse på disse har jeg hylser til jeg er gammel og grå. Finfint, liksom.

 

Nå har jeg vært to turer på banen for å kronografere ladninger. Med både 52 SMK og 50 V-Max. Og ikke eff om det er noen jevn sammenheng mellom kruttvekt og hastighet. Første turen spratt det fra sotete hylser til 1000+ m/s på et halvt grain nominell kruttvekt, og det var like mye variasjon innen samme trinnet på ladestigen som mellom trinnene. Jaja, tenkte jeg, da har jeg vel blingsa noe så forj..lig på kruttvekta, da. Jeg trodde jeg var nøye med å sjekke hvilket hakk rytteren hang på, men jeg måtte vel ha sett skeivt, da. Trodde jeg, flau til sinns. Neste laderunde trippelsjekket jeg at vekta sto rett, var tarert riktig og at rytterne på vekta hang på riktig hakk. Hjalp det? Ikke stort. Jeg har - sånn stort sett - høyere hastighet med mer krutt, men er det jevnt? Ikke eff. Siden både .30-06- og 6x45-ladningene er jevne og fine, med liten variasjon mellom patroner med samme kruttvekt, er jeg tilbøyelig til å skylde på hylsene. Særlig siden jeg jeg lader .223 i Federalhylser, lader jeg .30-06 i Normahylser og 6x45 i Winchesterhylser og har oppdaget at det er minst to ulike bunnstempler på de forb... Federalhylsene. Nå sitter jeg og kjempegleder meg til å plukke fram en tredve-førti-femti Federalhylser, veie dem på ei ikke-elektronisk vekt, notere vekta på hver j..la hylse og sjekke statistikken. Hurra, liksom, jeg kan nesten ikke vente...

 

Er det noen andre som har erfaring med kraftig varierende hylsevolum mellom lot'er av Federalylser?

 

Litt data

Alle testladinger veid på RCBS 5-0-5 kruttvekt

Kronograf: Master Chrony Beta

 

Komponenter, .223:

Kuler: Sierra MK 52gr, Hdy V-Max 50gr

Hylser: Federal American Eagle, engangsskutt i eget våpen

Krutt: VV N130, 22-24gr

 

Komponenter, 6x45:

Kuler: Hdy FMJ 80gr, Hdy SP 87gr, Speer SPBT 85gr

Hylser: Winchester .223, uskutt, ompresset. Eventuelt ompresset, engangsskutt i eget våpen

Krutt: VV N130, 22-23gr

 

Komponenter, .30-06:

Kule: Sierra MK 168gr

Hylser: Norma, engangsskutt i eget våpen

Krutt: Norma 15, 55-60gr

 

Neste skritt blir antakeligvis å kjøpe en pose med Winchesterhylser og teste disse. Hvis ting da skjerper seg, kommer jeg vel til å si £$@#¤%@!!!!!!!! og gi bort resten av Federalhylsene til noen med høyt behov for hylser og et mer avslappet forhold til jevn hastighet...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Federal hylser en del i .375 med greie erfaringer, dvs. de var litt i overkant bløte, men jevne og hadde ok levetid. Du må vel uansett gjøre jobben og veie de du har for å få visshet i saken. Jeg antar det ikke skal så mye til før det gir utslag i små "hissigpropper" som .223. I boken "Metallic Cartridge Reloading" anslår forfatteren, M.L. McPherson at 5 grain vriasjon i hylsevekt tilsvarer ca. 0,3gr variasjon i ladevekt. Han varierer ladevekten etter vekten på hylsene, og sorterer følgelig ganske strengt. 0,3gr variasjon i .375 er teori, i .223 er betyr det vel betydelig trykkvariasjon?

 

Vil jo også anbefalle elektronisk vekt, de koster lite nå for tiden og gir mange fordeler. De er kort sagt en velsignelse i bruk. Men det antar jeg du vet, bare nevner det i forhold til andre som leser tråden, til sortering blir det jo helt meningsløst å sitte med mekanisk vekt.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Nja, det finnes vel alltids et triks eller to...

 

Start med å finne snittet, du klarer vel å veie noen hylser i slengen med vekta? Sett så vekta til snittet og sorter de i tre grupper: På, over og under. Øk vekta med 2/10 av gangen og sorterer de tyngste, deretter tar du de letteste på samme måte. litt plundrete, men langt enklere enn å veie en og en.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Skaut en del american eagle i 308win pga. pris, men de gav ikke så veldig god presisjon i a-bolten min. Jeg tror federal hylsene har litt rykte på seg at de strekker seg lett og får fort romme hettelommer i forhold til Lapua og Norma. Googlet litt rundt på temaet da jeg begynte å lade selv.

 

Kjøp heller Norma Jaktmatch eller Norma Golden Target og få kvalitetsskudd med kvalitetshylser med på kjøpet er mitt råd i 308win. Eventuellt Lapua Trainer om du klarer å oppdrive dette.

Link to comment
Share on other sites

F C hylser.

 

Kan bekrefte samme erfaring med stor forskjell i hylsevolum ( FC hylsen har vesentlig mindre volum enn snitten av andre).

Kan merke treffpunktforskjell. En ladning som så vidt er komprimert i en Lapua hylse (som har det største volumet jeg har målt) vil i en FC hylse bli vesentlig komprimert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...