Jump to content

Sako Hunter - modellutvalg


Kjøtt

Recommended Posts

Jeg har surret litt rundt i forhold til valg av ny jaktrifle. Mye har vært vurdert, både av merker og summer. Nå har jeg kommet over en pent brukt Sako Hunter på nettet.

Jeg har spurt selger (Børsemaker) om det er Sako 75 eller 85, og fått svar at det er bare "Sako Hunter" - ingen modellbetegnelse. Riflen er antatt 12-13 år og (som alle brukte rifler :wink: ), gått lite.

 

Jeg har googlet Sako Hunter, men får ikke opp noe annet enn 75 og 85 modellene. Er det noen her på forumet som kan lede meg på rett vei i forhold til hva som skal selges her? 2 låseklakker og 90 graders hevearmsløft kan gjerne lede dere på rett spor :D

 

Takknemlig for svar, og også eventuelle råd i forhold til denne riflen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"Hunter" står for utstysnivået. Ingen gravyre, enkel valnøttstokk uten kruseduller eller eksotiske treslag og normal pipelengde :arrow: Høykvalitets bruksjern av god kvalitet. Betegnelsen sier -- som andre har påpekt -- ingenting om det er en 85, 75 eller en eldre modell.

 

Sako 75 kom i 1997. Før dette leverte Sako S491/M591/L691 i perioden 1992-1996. 491 hadde kort kasse for .222Rem o.l., 591 hadde medium kasse for .308Win etc. og 691 hadde lang kasse for 6.5x55, .30-06 og slikt. Før 1992 produserte Sako de beste børsene de noengang har laget (ihvertfall i mine øyne ;) ): L461 Vixen (kort), L579 Forester (medium) og L61R Finnbear (lang).

 

Se http://en.wikipedia.org/wiki/Sako :)

Link to comment
Share on other sites

Sako 75 og 85 har tre låsklakker, så hvis "din" har to er det en eldre modell.

 

Hvis Sakoen som du ser på er 12-13 år gammel, er den sannsynligvis fra modellenserien 491 (kort låskasse), 591 (mellomlang) og 691 (lang). Denne serien er ikke den mest populære blant Sakoentusiaster, pga enklere avtrekksmekanisme enn forgjengerne og separat rekylklakk. Men flotte rifler er det lell.

 

Hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Hunter 75 er en fin børse - husker jeg tenkte så det knakte når XXL dumpet ut disse(i 30-06) til noe over 8000kr rett før 85'en kom. Men skapet var fullt og kona mente at våpenbudsjettet var fyllt de nærmeste årene. Eneste negative jeg har hørt om 75'en er at magasinet kan dette ut under jakt. (var vist noe med knappens plasering eller noe. (hadde ei rustfri i 7mm STW i sin tid og hadde ikke dette problemet).

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle meget informative svar!

 

Da kan jeg gå tilbake til selger med litt mer ballast. Så får jeg heller håpe det var en hvit løgn når han sa 12 - 13 år, og heller satse på at den er 17-18 :shock:

 

Er 6-7 lapper urimelig mye for et pent eksemplar :?:

 

Et utmerket forum dette her :D:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...