Jump to content

Leirduekaster


Jørgen

Recommended Posts

Hei!

 

Har et vennepar som skal arrangeres uttdrikkningslag for til helga! Kort fortalt så skal jeg stå for leirdueskyting for begge uttrikkningslagene!

 

Det finnes en leirduekaster i familien som nå er sporløst forsvunnet! :oops:

 

Så jeg har egentlig to valg, kjøpe en ny eller låne en!

 

Så hvis det er noen i området som har en kaster liggende så er jeg takknemlig hvis jeg kan låne en! :wink:

 

Hvis ikke jeg får lånt en, hvilken skal jeg kjøpe?

Vi ha den billigst mulig, men såpass bra at jeg kan bruke den senere også! :wink:

Har sett de har en på XXL fra Frigg til 800,- men den har føtter som ser ut som de må festes med teltplugger!?!

Noen som har erfaring med denne? eller har en annen å anbefale?

Link to comment
Share on other sites

Utdrikkingslag og leirdueskyting! UPS!

Skyting og alkohol = bilførar og alkohol. Kva skjer om det blir eit uhell?

 

Du kan få kjøpt min kastar for det halve av det du må gje på XXL.

Det er ein lite brukt kastar som står på metallklør. Kastaren set du fast på eit gamalt bilhjul.

 

Elles likar eg handkastaren mykje betre.

Med den får du eit heilt anna flyt på dua ved at den roterar betre.

Ein liten utfordring etter kvart er at den som skyt sjølv kastar dua.

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste og billigste er helt klart en håndkaster. Og med litt trening klarer du kaste de mest utenkelige due-flukter :wink:

 

Hvis du vil ha noe større og kraftigere ville jeg gått bort fra de små kasterne som monteres på bilhjul etc, og heller sett meg om etter en Twin Master. Den står på en tri-pod, er ca en meter høy noe som gjør at du slipper bøye deg til bakken når du skal spenne den opp, og så er den ikke minst kraftig. Den har og dobbelt spor som gjør at den kaster fine doubleer. Har en slik selv etter å ha gått runden via de som er nevnt tidligere, og ga vel ca 2 lapper for den i sin tid.

Link to comment
Share on other sites

Utdrikkingslag og leirdueskyting! UPS!

Skyting og alkohol = bilførar og alkohol. Kva skjer om det blir eit uhell?

 

Det skjer ikke uhell :!:

Akohol og skyting hører ikke sammen. Dette er den første aktiviteten, altså før alt alkoholinntak. Sikkerhet er selvsagt i høysete, og hagla lades kun med 1 skudd i gangen.

 

Dette skal gå så fint så!

Link to comment
Share on other sites

Utdrikkingslag og leirdueskyting! UPS!

 

Det er helt problemfritt etter min erfaring. Har gjort det i en 4-5 utdrikkingslag.

 

Vi bruker også en twin master. Gikk over til en sånn etter og ha brukt opp et par sånne til 500 kr. Behageligere og bedre å bruke siden du slipper og sitte på knerne og lade. PLuss at den spenner seg opp halveis selv etter utkastet. Så du bare spenner den de siste 90 *.

 

Kan anbefales.

 

En bra øvelse på utdrikningslag, krever at du kan kaste dublere.

2 stk skyter mot hverandre. Han som treffer først blir stående. Blir litt mer konkuranse og fres over sakene.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Har en Stiga kaster på høyt stativ, den kan kaste 2 duer, men desverre sitter de ikke over hverandre, men duene må ligge etter hverandre! Men den er solid, brukt den mye siden 1992! Ser den er i salg den dag i dag!

Har også arrangsjert for et utdrikningslag, og da var det edrue som kom for å skyte, og det var gitt beskjed om før de kom, at ingen alkehol før skytting eller under skytting.

 

Husk å grunneiers tillatelse, og en tlf til politiet, så slipper du at politiet kommer uvarslet pga av skyttingen. Var en hyggelig tjenestemann på oprasjonssentralen dems som fikk beskjeden, og sa det var flott at man varslet før man begynte! Vi holdt på noen timer, gikk vel unna 350-400 leirduer her jeg bor.

 

Lykke til. :)

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Ideen til trådstarter er jo knall. Og man trenger ikke alkohol på et utdrikningslag vel ???? Det blir ikke det på mitt lag.

 

Oh hvis man på liv og død må ha alkohol på utdrikningslaget, så skyt først, og drikk etter at våpna står trygt i våpenskapet igjen.

 

Husk å søk om tillatelse til å skyte, hvis det ikke skjer på din egen eiendom. Det siste dere trenger er trøbbel midt oppi å ha det morro.

 

Lykke til, folkens :D8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...