Jump to content

Modifisering av magasin til Tikka T3


Recommended Posts

En ting jeg ikke kan fatte og begripe med Tikka T3 er at med ei låskasse lang nok for .30-06 og lignende beist, er magasinet for .223Rem begrensa til 58mm COL. I gåserifle-oppgraderingstråden funderte jeg på muligheten av å voldta et T3-magasin med Dremel, men den gangen ble det med tanken. Men som sagt, "det finnes ikke det problem som en mann og hans Dremel ikke kan gjøre større", så i dag fikk jeg inspirasjon og bestemte meg for å gjøre et forsøk. I verste fall har jeg ikke gjort noe verre enn å fucke opp en masseprodusert sprøyte- eller vakuumstøpt plastikkdings som koster kun en fem-seks hundre kroner (ja, det er skandaløst!)

 

Som jeg trodde var det enkelt å plukke magasinet fra hverandre. Først tok jeg ut tilbringeren med fjæra. Litt press med en dor mot en av stiftene som holder magasinet sammen, samt litt bending, gjorde at magasinet spratt fra hverandre i to deler:

thumb_IMG_0602.JPG

 

Som jeg trodde, var det bare en tynn skillevegg som blendet av bakkanten av magasinet:

thumb_IMG_0605.JPG

 

I bunndelen har de gjort det enda enklere:

thumb_IMG_0606.JPG

Legg merke til styretappen i forkant og den lille "hylla" i bakkant. Det er disse som holder tilbringerfjæra på riktig plass

 

Jeg bestemte meg for 65mm som maks patronlengde:

thumb_IMG_0608.JPG

 

Så var det bare å lage et lite riss, både i toppdelen og i bunndelen, og dremle av hjertets lyst. Her er grovjobben gjort:

thumb_IMG_0615.JPG

Plasten smeltet forresten av varmen og la seg på slipeutstyret, så det måtte renses med kniv og moderate besvergelser med jevne mellomrom :?

 

Etter litt jobbing med kniven (som må settes opp etterpå, den plasten er hard og sliter noe grassat på eggen!) og litt mer findremling:

thumb_IMG_0618.JPG

Et poeng her er at leppene er skrå i underkant, og denne skråflaten måtte jeg også få til på det avdekkete området for at patronen skulle komme høyt nok opp til at sluttstykket plukket den med seg. Det brukte jeg kniven og beskjedne mengder bannskap for å få til. Nå ser det ut til at jeg skal få magasinet til å mate tilfredsstillende.

 

Etter litt fintenking kom jeg fram til en idé til hvordan jeg kanskje kan løse delevegg- og tilbringerproblematikken: Epoxy. Jeg laget ei plate i "fiberarmert epoxy" -- eller for å si det på folkelig språk, et gammelt laken som er klippet i småbiter, dynka i blå Araldit, lagt lagvis mellom to lag bærepose-polyeteylen (som ikke hefter til Aralditen) og lagt til tørk under press over natta på badegulvet. Etter ei natts herding tok jeg den fram og grovskar formen med tapetkniv, før den var blitt 100% gjennomherdet. Her er plata etter at skilleplata er grovskåret med tapetkniv:

thumb_IMG_0625.JPG

 

Plata er tilpasset med sandpapir og limt inn med blå Araldit:

thumb_IMG_0627.JPG

 

På tilbringeren boret jeg to små 1mm-hull inn i bakkant av tilbringeren og satte inn to helt vanlige knappenåler som festes med Araldit på innsida, til armering av overgangen mellom original tilbringer og påbygget.

thumb_IMG_0621.JPG

 

Når Aralditen var herdet klippet jeg av knappenålene 5-6mm fra kanten på tilbringeren og laget en form av pappbiter som ble smurt med slippmiddel (vaselin) og teip. Så blandet sammen resten av en dæsj beddemasse jeg hadde fått. Dessverre var jeg tom for svart farge, så massen ble brun. Skitt au. Her står verket til herding:

thumb_IMG_0629.JPG

 

Da beddemassen var halvherdet grovskar jeg den til med kniv og lot den stå til den var gjennomherdet. Så pusset jeg til med sandpapir og limte på en liten bit av "epoxyplata" i underkant for å være sikker på at påbygget ikke datt av:

thumb_IMG_0637.JPG

 

Så var det bare å sette fast tilbringerfjæra igjen:

thumb_IMG_0631.JPG

og sette sammen magasinet. Det ble veldig plundrete å putte tilbringeren nedi etter at magasinet var kneppet sammen, så jeg valgte å sette sammen magasinet med tilbringeren på plass. Det var også litt plundrete å få tilbringerfjæra til å ligge helt korrekt nederst i magasinet, men ikke så mye at det egentlig gjorde noe. Her er et bilde av det ferdige magasinet ved siden av et som ikke er modifisert:

thumb_IMG_0640.JPG

 

Funksjoneringen var helt grei, magasinet matet OK i en liten test gjort i kjelleren (uten å kamre patronene fullstendig!). Tilbringeren er blitt litt mer "vinglete" nedi magasinkroppen, men med litegranne omhu under ladingen bør ikke det by på de helt store problemene. Jeg la også merke til at den nest øverste patronen blir skjøvet helt fram i magasinet når den øverste kamres, men jeg kan ikke forstå at det skal gi noen praktiske problemer. De første patronene med 61mm COL er allerede tilberedt og så ut til å mate helt OK de også:D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

He-he, har venta lenge på hvor lang tid det tok før du fragmenterte magasinet :mrgreen:

 

Det med magasinlengden begrensa til 58mm COL, har vel sammenheng med den håpløst forelda CIP-standarden i 223 (5,56). Har desverre hengt med oss fra da Yankee´ene utviklet kaliberet på 60-tallet og brukte 55grs kuler :cry: NOE MÅ GJØRES MED DENNE STANDARDEN. Heldigvis er det ikke bare jeg som mener dette, men et par stykker til med litt mere innflyelse på saken :D

 

65mm patronlengde høres fornuftig ut , da maks patronlengde med 80grs A-max i mitt våpen (sako 75) er 63,1mm :D

Link to comment
Share on other sites

Bra at noen tar ansvar og modder et tikka magasin, har sett på mitt mag. noen ganger og lurt på hvordan det skall gjøres.

For det er bare magasinet som begrenser patron lengden.

Det er ikke bare A-max som kan ha godt av lengre magasin, det er veldig begrensede muligheter for å eksprimentre med friflukt med 75 gr kuller med orginalt mag.

Noen burde tipse en Kinesisk plastfabrikk om mulighetene på piratmagasiner for Tikka.

 

Kjell

Link to comment
Share on other sites

Etter litt fintenking i går kveld kom jeg fram til en idé til hvordan jeg kanskje kan løse delevegg- og tilbringerproblematikken: Epoxy.

 

Deleveggen er under produksjon, foreløpig har jeg laget ei plate i "fiberarmert epoxy" -- eller for å si det på folkelig språk, et gammelt laken som er klippet i småbiter, dynka i blå Araldit, lagt lagvis mellom to lag bærepose-polyeteylen (som ikke hefter til Aralditen) og lagt til tørk under press over natta på badegulvet. I morges, før jeg måtte dra på kontoret, tok jeg den fram og grovskar formen med tapetkniv, før den var blitt 100% gjennomherdet. Fintilpasninga tar jeg på slipeskiva. Bilder kommer etterhvert

 

Når det gjelder tilbringeren lurer jeg på å bare støpe på en forlengelse av epoxy. Antakeligvis kommer jeg til å bruke blå Araldit her også, som grovformes etter at den har begynt å bli seig. Det er forutsatt at jeg ikke får skikk på den mikroresten av beddemasse som jeg har igjen av det jeg bomma fra 338RUM (den var blitt litt grynete og vrang, sjø'). I mellomtida har jeg boret to små 1mm-hull inn i bakkant av tilbringeren og satt inn to helt vanlige knappenåler som festes med Araldit på innsida, til armering av overgangen mellom original tilbringer og påbygget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...