Jump to content

Er skogshønsbestanden på vei opp?


EirikVR

Recommended Posts

De siste to åra syns jeg at jeg har merket at bestanden på hvertfall orrfugl og storfugl har gått kraftig opp på de stedene jeg har jaktet i og trasket rundt i utenom jakttida. (Jerpe har jeg ikke så veldig godt grunnlag for å uttale meg om) Dette er forskjellige steder rundt omkring på Østlandet og i Trøndelag. På en dag så jeg 19 storfugl! Så mye har jeg aldri opplevd før. (Er 15 år, men har vært mye med på jakt og gått mye i skog og mark) I dag var jeg en morgentur i Østmarka og allerede på parkeringsplassen hørte man det runge fra orreleikende på alle kanter ... (Okei, mild overdrivelse, men mye buldring anyways)

 

Er bestanden på skogshøns faktisk på vei opp? Finnes det noen tall som kan bevise det? Hva er deres erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Viltforskninga har prøvd å løyse gåta med hønsefuglbestandar i over 100 år no. Dei har endå ikkje klart det. Det seier vel litt om kor innfløkt dette er.

Det er langt på veg slått fast at der er mange element som spelar inn. Predasjon, jakttrykk, klimatiske forhold etc. Men å finne ut korleis dette henger sammen, slik at dei kan anslå bestanden på førehand, har dei ikkje klart.

 

Komme opp til slike tilstander som det vistnok var i gamle dagar, skal noke til. No er det mange fleire jegerar, og jaktterrenga ligger mykje meir tilgjengeleg. Men den viktigaste faktoren er nok at tidlegare var rovfugl fritt vilt. No er dei freda og det er store bestandar av rovfugl over heile landet.

 

Vi får berre krysse fingrane og håpe på at det blir bra til hausten. Det kan skje mykje før den tid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker det samme som Guttapåskauen.

 

Høsten 2007 var helt vilt der jeg jakter, og jeg opplevde en ganske stor nedgang i fjor. Har ingen indikasjoner på hvordan bestanden er i år, men når skogseier velger å hogge den kanskje beste storfuglskogen vi har på terrenget er jeg bekymret.

Link to comment
Share on other sites

Jess, vi får bare håpe at det fortsetter!

 

Vet at på en del haukefugler så har bestanden gått tilbake etter at de ble freda. Eller så tror jeg hogstflater er en av de store synderne. Også syns jeg vi jegere bør vise ansvar og begrense oss litt. Hvertfall i katastrofalt dårlige jaktår. Har ingenting mot at det legges litt begrensninger på hvor mye jakt som kan drives. Har snakka med en del jegere som virker litt for besatt på jaktutbyttet. Blir litt fortvilet når jeg ser jegere med fire hunder som regelrett støvsuger terrenget for fugl. :?

Link to comment
Share on other sites

EirikVR skrev:

Blir litt fortvilet når jeg ser jegere med fire hunder som regelrett støvsuger terrenget for fugl.

 

Siden du ikke er så gammel så har du kanskje ikke jaktet så mye skogsfugl, og da kan jeg skjønne tankegangen din. Men i den grad vi kan kalle hundene for støvsugere så er det ved apport og ettersøk etter påskutt fugl som hundene fungerer som støvsugere. I klartekst betyr det at hundejegeren får med seg hjem det h*n skyter på, mens støkkjegeren legger igjen masse mat til reven.

 

Å gi hundejegere skylda for dårlige fuglebestander faller på sin egen urimlighet.

Link to comment
Share on other sites

Å gi hundejegere skylda for dårlige fuglebestander faller på sin egen urimlighet.

Så grunnen til at ein bruker hund er utelukkande for at det er lettare å finne påskoten fugl og ikkje fordi det gjer jakta lettare og meir utbytesrik? Det trur eg ikkje eit sekund på. Ein hund er meir effektiv til å finne vilt enn folk flest og fleire mulegheiter til felling gir normalt meir felling. Men eg skal heller ikkje gi hunden skylda for ein dårleg bestand...

Link to comment
Share on other sites

Det å bruke mer enn en hund på skogsfugljakt gjør mere ugang enn nytte.De som bruker mer enn en hund om gangen på skogsfugljakt hjelper skogsfuglen til å overleve.

Etter å ha jaktet skogsfugl i 25 år i Norge og Sverige, så har jeg etterhvert kommet til den konklusjonen at skogbruk ikke betyr veldig mye for bestanden.Har jaktet mye i endeløse Contorta plantefelt i Sverige og jeg finner mere fugl der enn i gammel naturskog.Min erfaring er at de beste biotopene er hogstklasse 2 og 3 på middels til dårlige boniteter.Det som betyr noe er hvor mye rovvilt det er, først og fremst rev. Vi hadde reveskabb på 80 tallet, reven forvant noen år.

Småvilt og rådyrbestandene økte voldsomt. Husker spesiel høsten 85, tenk om man kunne oppleve det igjen. Rådyr og skogsfugl overalt. Se på avskytingsstatistikken de siste 30 årene så skjønner dere sammenhengen mellom rev og småvilt.

Ellers så har erfaringen lært meg at etter et godt skogsfuglår kommer det et dårlig år.

I de gode årene er det bare å skyte alt man orker, i de dårlige årene bør man være mer forsiktig, ihertfall i områder med stort jaktrykk.

Link to comment
Share on other sites

Reven er utvilsamt viktig. Her på vestlandet er det ofte tynt mellom dei store fuglane og område eg kjenner har gått frå litt fugl til så godt som tomt. Og det er i område der det ikkje blir jakta fugl. Har spekulert på mår som ein viktig faktor også. Men eg saknar også midten av 80-talet :D Da budde eg i Trøndelag og skaut mine første tiurar. Flott viss slike bestandar kjem igjen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å snakke litt med hundene mine når jeg jakter i skogen. Og det hender jeg sier:

 

-Takk skal du ha kompis, den fuglen hadde jeg aldri funnet uten din hjelp.

 

Jeg sier det forbausende ofte når jeg jakter skogsfugl, og tenker med gru på alle påskutte fugler som blir dømt til å dø av et streifskudd fra en støkkjeger. En påskutt fugl skal bli med meg hjem, det har hundene mine lært meg.

 

Jeg jakter ikke primært med hund for å skyte mest mulig fugl. Jeg jakter med hund fordi det er det morsomste jeg vet. Hundene finner fugl, jeg ser mer fugl enn en støkkjeger gjør. Det gjør meg til en bedre jeger. Hundene kjører showet, og jeg er med som ydmyk og lærevillig tilskuer. En støkkjeger får aldri disse magiske opplevelsene og blir aldri noe annet enn en...støkkjeger.

 

Om det gjør jakta lettere å jakte med hund, så må du ta med hele regnestykket og ikke bare de timene man jakter i skogen på høsten. Støkkjegeren kan pakke ned hagla når turen er over. Bikkjefolket skal fore og trene hunder hele året.

 

En hundejeger bruker så ufattelig mye mer tid og ressurser på jakta enn støkkjegeren gjør, og skal vi fordele ressursbruken på antall skutte fugler vil nok støkkjegeren vise seg å være desidert mest effektiv.

 

OBS: Jeg så rett før jeg skulle poste at Fagerstrand var fra Vestlandet, jeg elsker når Vestlendinger uttaler seg om jakthunder.

Link to comment
Share on other sites

Resultatet fra jakttur i høst (Nord-Trøndelag 2 hytter med 3 mann hver):

 

Støkkjeger 1(meg selv) 4 ryper

Støkkjeger 2 - 4 ryper

Støkkjeger 3 - 2 ryper

 

Hundejeger 1(med 1 støvsuger) - 4 ryper

Hundejeger 2(med 2 støvsugere) - 1 rype

Hundejeger 3(med 1 støvsuger) - 1 rype skutt på støkk :lol:

 

10-6 til støkkjegerne. Eneste fordelen med hund, er at man ikke behøver å gå så jæ.... mye.

Link to comment
Share on other sites

Nå syns jeg kanskje noen burde gå og få honningen sin her. :lol:

 

Jeg syns både jakt med bikkje og støkkjakt er artig på hver sin måte. Begge formene har sin sjarm. Jeg mente ikke å antyde at jegere som går med bikkje må stå til ansvar for dårlige bestander, men når jeg ser jegere som går fire+ hunder kan det noen ganger få meg til å undre om de kanskje er litt for utbyttefikserte.

Link to comment
Share on other sites

Eg trur ikkje det er trådstarter sin intensjon at dette skal bli ein for/mot jakthund. Det er diskutert nok før, og i andre trådar.

Mvh VestlandsJeger

 

Jeg må bare beklage for min egen del :oops: Jeg syntes bare jaktrapporten min var på sin plass slik som diskusjonen utartet seg :D

 

Vel, når det gjelder skogsfuggelbestanden, så virker det som om den tok seg opp samtidig som rypebestanden gikk ned. Ihvertfall her i Norge. I sverige har jeg fått høre om jegere som har gått i dagevis uten å se snurten. Den som bare hadde vist hvorfor, men det er vel det forskerne sliter med også.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ihvertfall ikke ut som bestanden går ned der jeg ferdes :) Har aldri sett så mye storfuglmøkk som jeg så på Finnskogen under beverjakta. På en times tur til og fra ei elv, tok jeg opp 3 tiur. Den ene gikk opp på 7-8 meters avstand :shock: Orrfugl var heller ingen mangelvare. Nå spørs det hvordan klekkinga og forsommer`n blir, jeg fikk et lovende inntrykk :P

Link to comment
Share on other sites

Var visst veldig dårlig oppover Østerdalen i fjor hørte jeg. Tenkte meg en tur til Imsdalen i fjor høst, men fikk høre fra "folk som har greie på det" at det var bortkastet tid. Svært lite fugl, knapt noe som helst, og der som det var stappfult få år tidligere (støkket bla ca ti fugl på fem hundre meter høsten 05. Bra i 06 og, men nedturen startet nok rundt da. I Løten var det betraktelig mindre mindre fugl i høst sammenlignet med 07-sesongen. Da var det masse fugl å se. Mer sporadisk i høst, men ikke krise.

 

Uansett, det er nok store lokale variasjoner, så om det er bra i en dal, kan det være topp i neste. Krysser fingrene for en mild og snill vår og sommer! Så får en håpe at revejegerne har gjort jobben skikkelig! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Var visst veldig dårlig oppover Østerdalen i fjor hørte jeg. Tenkte meg en tur til Imsdalen i fjor høst, men fikk høre fra "folk som har greie på det" at det var bortkastet tid. Svært lite fugl, knapt noe som helst, og der som det var stappfult få år tidligere (støkket bla ca ti fugl på fem hundre meter høsten 05. Bra i 06 og, men nedturen startet nok rundt da. I Løten var det betraktelig mindre mindre fugl i høst sammenlignet med 07-sesongen. Da var det masse fugl å se. Mer sporadisk i høst, men ikke krise.

 

Uansett, det er nok store lokale variasjoner, så om det er bra i en dal, kan det være topp i neste. Krysser fingrene for en mild og snill vår og sommer! Så får en håpe at revejegerne har gjort jobben skikkelig! :twisted:

 

Tja.... Var en tur ikke langt fra Imsdalen nå nettopp.. (Rett over Elva faktisk)... Og jeg har aldri sett så mye møkk de siste 15 åra... Skremte opp fugl helt ned i liene ned mot Glomma...!! Tror faktisk det er bra med fugl nå...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...