Jump to content

300 win mag


T3 hunter

Recommended Posts

Hei jegervenner! har netopp annskaffet meg ei ny rifle i 300 win mag og lurer på om det er noen som har erfasringer med god jaktamunisjon i dette kalibret? blir mest storviltjakt og bjørn den skall brukest til! er jo enorme forskjeller i prisene på ammoen til 300.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet veldig lenge med .300winmag kjøpte min første i 76. Bruker man såkalte premiumkuler så går det bra i tilnærmet alle tilfeller, med mindre skuddets plassering er dårlig. Korte hold og/eller stressede dyr kan som alltid lage litt problemer.

Prøv patroner som ikke koster skjorta men har en annerkjent premiumkule og test presisjonen, i en .300 bør man ha god presisjon til godt over 200m ellers kan man heller kjøpe en .30-06 eller lignende. Ikke det at man skal skyte på lange hold men kjøper man et slik kaliber så er det for å skyte trygt et stykke utover den gangen alt ligger tilrette og drømmedyret står der og man er uten mulighet til å komme nærmere.

Jeg har skutt med ganske mange ulike kuler etterhvert, mest med Nosler Part. 180grs PP endel med Nosler 200grs SP og Swift 200grs A-Frame. I år vil jeg teste Swift 180grs Scirocco på papir, gir den god presisjon blir nok den brukt til høsten. Et alternativ er North Fork 180grs, vi får se.

 

Bruker man ei god annerkjent premiumkule så er og blir det situasjonen og plassering av skuddet som avgjør. ikke hvem som har laget kula.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar!! skjønner at det bare e å prøve seg litt frem, så får jaktkamerata ha litt tolmodighet med meg om det blir litt ekstra ødeleggelser i begynnelsen! er enig i det med at man må ha ei god kule som strekker seg ut noen meter hender seg jo at holdet blir litt lengre en de foreskrevne 100 meterne.

Link to comment
Share on other sites

har brukt 200gr nosler accubond den samler bra og ekspandere greit. men så klart det kan bli stygt på 50m og rett i bogen. woodleigh lager og greie kuler tenkte jeg skulle teste det eller afram. men skal noe til og få så gode samlinger som på nosler kula.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har brukt mye 300'n en god del på alt fra due til elg, kula som gir best presisjon i mitt våpen er 200 grs Oryx, synes det er ei veldig bra kule i det kaliberet. Men den absolutt beste kula jeg har skutt med er 180 grs Rhino kuler, dem tåler absolutt mest, og bedre soppform og restvekt skal du lete lenge etter..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...