Jump to content

Norma N-11 til 6,5x55..?


LongRange

Recommended Posts

Fikk en kasse til gi bort pris av N-11 hos et skytterlag, men dette er jo i all hovedsak beregnet for 308 og jeg lurer på hvordan man trygt kan beregne seg

til et utgangspunkt for 6,5 med dette kruttet, evt noen som har gjort det før og har noen startladninger de vil dele..?? Er det egentlig ikke et særlig godt krutt for dette kaliberet..?

 

Jeg har ikke software for å plotte meg inn nødvendig info, men om noen har det så hadde jeg vert veldig takknemmelig om de ville ta seg bryet :)

Har sittet å sammenlignet litt ladedata mellom 6,5x55 og 308 og ser at med f.eks N203-B så brukes dette i begge kalibre, men for en med dårlige matamatiske egenskaper så får jeg hjerneteppe... :oops:

 

Kan det være noen hjelp for regnestykket at Norma gir opp disse dataene der samme kruttsort er brukt..?

 

6,5x55: 130 grs kule - 40 grs - 203-B

 

308: 165 grs kule - 44 grs - 203-B

Link to comment
Share on other sites

Har brukt fra 38-40 gr med N11 til 100 gr rekruttkule med godt resultat. I mi 65 cm S&L-pipe gir 38 gr ca. 840 ms og passer greit på løpe-elgen. 40 gr ga hastighet på 900 ms. Begge disse ladningene samlet godt. Den lotten jeg har med N11 gir samme hastighet ved samme ladevekt som vv N150.

 

Disse ladningene er meget snille å skyte med da de gir ekstremt lite rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...