Jump to content

Dumt å oppbevare hagla på et kaldt loft?


EirikVR

Recommended Posts

Hallo! Fått ordna meg hagle på Villmarksmessa i dag, så snart får jeg våpenet i hus. Har et kort spørsmål. Vi har ikke ordna våpenskap her enda, så jeg tror jeg må plassere hagla på loftet hvor det er temmelig kaldt. Kan det bli et problem for hagla?

 

PS. Er helt sikker på at loftet er bra nok med tanke på at det i loven står at våpenet skal være forsvarlig nedlåst og sånt. :wink:

 

Legger til enda et lite spørsmål i samme slengen: Noen tips til et bra pussesett som inneholder alt jeg trenger?

Link to comment
Share on other sites

Kulden i seg selv må bli ganske streng for at det skal utgjøre noe problem, men hvis det er store svingninger mellom varm og kald luft, så kan det dannes kondens. Dette vil i sin tur bety rust. Jeg ville ha funnet et egnet sted med tørr og stabil temperatur.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv oppbevart våpen på loftet, og det ble fortere rustflekker enn jeg trudde gitt :(

 

Så jeg ville ihvertfall dratt litt olje gjennom løpet, og i tillegg lagt et tynt lag utapå hele våpenet. Men du bør ikke ha det der over tid, uansett. Det ville ihvertfall ikke jeg gjort.

 

Lykke til, og prøv hardt å få kjøpt deg et våpenskap, og montere det i et tørt og fint rom 8)

Link to comment
Share on other sites

Hadde en gang i tiden ei "hyttehagle" (det er lenge siden.. tror ikke det var like strengt m.t.p oppbevaring den gangen). Uansett, lå der på ett loft i to år før jeg tok en titt på den. Selv om jeg sauset den inn med olje før jeg la den der, hadde den rustet overaskende mye. Loft eller andre steder med varierende temperatur er ikke særlig egnet sted for oppbevaring nei.. styr unna;)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du setter en liten varmekilde i våpenskapet, eksempelvis ei 40W lyspære (type gløde*) og har den på høst/vinter/vår, unngår du rustproblematikken. Eller om du er veldig økonomisk og tekno-geek, styrer du varmekilden på følgende kriterie: Temperaturdifferansen i skapet i forhold til utsiden skal være 6-7K varmere. Eksempel: Er det +2°C utenfor skapet, skal temperaturen inne i skapet være +8°C til +9°C. Du trenger da en differansetermostat og to temperaturfølere. Dermed er du sikret tilstrekkelig tørr luft inne i skapet ;-)

 

Du bør kanskje oppbevare ammunisjon utenfor skapet med denne løsningen.

 

* Går du for ei sparepære med lysutbytte tilsvarende 40W, har du misset poenget...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...