Jump to content

Boltrifle med boksmagasin


viper_block_50

Recommended Posts

Ja da er det snart på tide å sende inn vårens papirer til lennsmannen og en av tingene som står på tapetet i år er ei boltrifle i primært 308.

 

Det jeg vil ha er ei rifle som ikke er for dyr men som har avtagbart boksmagasin (lettere å lade og pusse). Helst ha mulighet for mer enn 5 skudd da den ikke bare skal brukes til jakt.

 

Så e det jo alltid vanskelig å bestemme seg når man skal ha noe til seg selv så ønsker derfor innspill fra dere om hva dere anbefaler.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke så mye å velge mellom vist det skal vere relativt billigt.

 

Ser man på hva som er av relativt rimelige rifler med løse magasiner rett ut av boksen, så er det bare 4-5 merker. Schultz classic, Tikka, Røssler, Thompson og kanskje Browning har en model.

Tror at desse kan fås med magsiner 'opp til' 5 skudd, men ikke mere.

 

Tror kanskje at skal du ha magasin med mere en 5 skudd, så må du kanskje mekke noe ut fra en Remington.

 

Men jeg følger ikke med hver dag, så det kan hende noe er uteglemt.

Link to comment
Share on other sites

Så en ny Sauer 202 Classic cal 30.06 pris kr 14.390.- hos XXL Tiller ved Trondheim i denne uke. Bedre kjøp er kanskje vanskelig å finne. Denne har nok bare 3-skudds magasin. Nytt orginalt Sauermegasin for 202 Classic 5-skudd koster mere enn det smaker, 800 - 900 kroner. En løsning til ca kr 230.- får du ved å kjøpe et Sauermagsin for DFS Sauer 200 hos Landrø. Du må da foreta en svært enkel tilpassing slik at det passer for Sauer 202 Classic. Du verden for et våpen du ville ha fått.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svar!

 

30.06 er utelukket, står en HV mauser i skapet allerde så får nok ikke flere i det kaliberet.

 

Remington 700 var i mine tanker før denne tråden og så må innrømme at jeg heller litt i den retningen. Er det noen som vet hvor man kan få kjøpt avtagbare boks magasiner til denne?

 

Ikke aktuelt å bruke over 10K på ei boltrifle, må ha igjen litt til praksis budsjettet og ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ha anbefalt remington, ikke bare fordi jeg har det selv men; det er som sagt letter og få tak i utstyr og det er mye mindre plast på remington fikk litt sånn lekebørse følelse av tikkan somme hvor man kakka litt så var det plastikklyd

Link to comment
Share on other sites

Hvis det står mellom de to er du heldig; det blir ikke feil uansett hvilken du velger.

 

Remington har mye mere stasj tilgjengelig. 700-serien ble sluppet i 1962, så det er ikke så rart :)

Noen spesielle modeller du kikker på? Selv har jeg en 700 SPS Varmint og en 700 VSF,

og har greit bekjentskap med 700 SPS Tactical så litt info har jeg iallefall.

 

Tikka T3 har jeg desverre bare fått glo på, men personlig synes jeg den er nydelig,

fortrinnsvis varmint/supervarmint og tactical.

Link to comment
Share on other sites

Både tikka og remington har vel fordeler og bakdeler. Personlig synes jeg tikkan er bedre "rett ut av eska" enn remington (iallefall iforhold til 700adl som jeg har)

men etter å ha kostet på remington noen kroner angrer jeg ikke i det hele tatt på at jeg kjøpte remington istedet for tikka. Det finnes uendelig med deler til remington og det er en kurant "rett ut av eska" børse. Så da kan du jo oppgradere etterhvert som du får mulighet ;)

Link to comment
Share on other sites

Så langt har jeg sett mest på 700 ADL, grei pris (optikk har jeg så det inngår ikke i totalpris her) og er lettere å finne boksmagasiner til uten masse ekstra modifisering slik jeg har forstått det.

 

Jeg må ikke ha ei rifle som er 100% rett ut fra esken, litt av moroa er å modifisere litt og få den til å gå bedre etter hvert synes jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...