Jump to content

Sliten i venstre arm under liggende skyting


Recommended Posts

Når jeg skyter med skytereim, merker jeg ikke noe til dette. Men når jeg skyter liggende uten reim eller noen annen form for støtte, da blir jeg ganske fort "sliten" i venstre arm, særlig i området rundt albuen. Er dette normalt hvis man skyter uten noen form for støtte? Har en ganske vanlig liggende skytestilling, høyre legg trukket litt opp, ligger i rundt 15 graders vinkel med skyteretningen, venstre hånd sånn ca i linje med venstre bein, strak rygg, men føler allikevel at mye tyngde legges på venstre armen. Noen tips? Vanlige feil på liggende skyting uten reim?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lært at man skal trekke opp høyre fot når man skyter liggende, men får vel teste ut å ikke gjøre det. Hvis det funker bedre for meg og gir meg et mer rolig siktebilde og jeg kan holde stillingen lengre, er det ingen grunn til å gjøre det slik man "skal" gjøre det.

 

Skyter med en CZ 452 Varmint 22LR

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde akkurat samme problemet, inntil en kom og sa at om jeg prøver å få venstre albue

så langt mot høyre som mulig, nesten unaturlig langt, for sidestøtten har du på høyre arm. Da hjalp

det en del, men det blir kanskje noe mer høyre, venstre bevegelse synes jeg, men jeg blir mye mindre sliten.

Link to comment
Share on other sites

Har et litt annet problem, en beinbit er slått løs på venstre albue. Gjett om det er vondt i visse stillinger, spesielt misjonær 8)

 

Løsningen var å bruke riflefutteralet som underlag under liggende skyting, da slipper jeg brannsår på høyre albue av rekyl også :wink:

 

Skyter i t-shirt, elsker rekyl :P

 

Å bli sliten i armene av skyting har jeg ikke opplevd, men så jobber jeg med armene hele uka da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lært at man skal trekke opp høyre fot når man skyter liggende, men får vel teste ut å ikke gjøre det.
Grunnen til at man skal trekke opp høyre fot litt, er for å løfte buken litt fra underlaget. Da unngår man at pulsen slår i bakken og forplanter seg opp i børsa.
Link to comment
Share on other sites

Gode svar her, takk for det :)

 

Har tofot, Caldwell, men av en eller annen grunn fikk jeg ikke helt til det å skyte med tofoten på salongen min, skjønner ikke helt hvorfor. Den står på Remington-rifla nå, salongen har fått seg reim, men har ikke skutt noe på en stund, bare tørrtrening med tomhylser. Med reim blir jeg naturlig nok ikke sliten, da reima holder mesteparten av børsa. Men sliter fortsatt med liggende uten reim. For å si det som det er, jeg greier liksom ikke slappe av og "senke skuldrene", stilligen blir liksom så anspent, i den venstre armen som sagt.

 

Hvis noen har flere tips så settes det pris på, jeg får vel uansett bare ta noen minutter hver dag til å eksperimentere litt

Link to comment
Share on other sites

Når man skyter liggende med reim, skal reima holde vekta av geværet, man bruker ikke muskler. Skyter man uten reim, MÅ man jo bruke muskler for å holde geværet oppe. Da blir man sliten i musklene etterhvert, særlig overarmsmuskler. Dette er naturlig, og ikke til å komme utenom. Jeg regner derfor ikke med at det er dette du mener.

 

Dersom du ikke har plager med reim, og ligger i samme stilling når du skyter uten reim, kan jeg ikke se noen årsak til at du skal få mere plager av stillingen. Bortsett da fra smerter i muskler man ikke bruker med reim.

 

Årsaken til å trekke opp høyre kne er som Sako beskrev, at man skal unngå å få magepulsen ned i standplass, noe som gir utslag i gevær. Imidlertid er det ikke uvanlig å se skyttere som skyter uten å ha trukket høyre kne opp. Dersom det funker, så bruk det!

 

Dersom årsaken til plagene er overarbeidede overarmsmuskler, er det begrenset man kan gjøre uten reim. Ett tips er å bruke en hanske på venstrehånda som sitter meget godt til børsestokken. Grip såpass rundt stokken med venstre hånd at det "låser " stillingen. Man må også ha ett bestemt grep med høyrehånd slik at man holder geværet til skuldra med høyre. Dette vil i større eller mindre grad "låse" venstrearmen, slik at man kan slappe av litt mer i musklene. Samme effekten får man om man har mulighet til å montere en form for "stopper" på geværkolben som venstrehånda butter imot. Dette er imidlertid ikke mulig på de fleste jaktgevær uten å lage ekstra hull i kolben......

 

Selv må jeg innrømme at jeg heller skyter sittende/knestående enn å skyte liggende uten reim eller anlegg.....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...