Jump to content

Holek revolver, hjelp med avtrekk!


Padden

Recommended Posts

Jeg fikk idag skutt med min siste ervervelse; en Holek 261 sport .22 revolver. Den var veldig overraskende (i positiv forstand), men avtrekket var veldig tungt. Jeg målte avtrekket på SA til 3000 gram (DA målte jeg ikke......).

Er det noen her på kammeret som vet hvor jeg kan finne fjører for å få litt snillere avtrekk på denne?

Jeg har søkt med alt av søkeord på nettet, uten hell.

Så hvis noen har noen tips taes de imot med stor takk!

Link to comment
Share on other sites

1) Selg (eller gi vekk) revolveren

2) Kjøp en S&W, Taurus, Manhurin eller tilsvarende .22revolver

3) Bestil Fjærsett til punkt 2...

 

...

Har i mine siste 10 år som våpen/internett nerd knapt hørt om holek revolverene, langt i fra hørt om tunings greier. Men lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i alle dager skal jeg selge (eller gi vekk) revolveren bare på grunn av at folk ute i den vide verden ikke har hørt om den? Jeg skjøt endel med den idag, og synes den var fremragende. Så det å bytte den inn i en annen revolver bare fordet den er ukjent og vanskelig å få tak i deler til er nok ikke aktuelt. Det er bare snakk om noen fjører, men jeg tenkte jeg kunne høre om noen hadde noen tips før jeg begynner å prøve meg frem.

 

Men takk for "tipset"! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke det minste peiling på hvordan en Holek er oppbygd, men det med tungt avtrekk kjenner jeg igjen fra litt "beføling" av en Holek i 357 mag på Svalbard for halvannet år siden.

Selgeren forklarte på beste selgermaner hvor fantastisk våpenet var på alle måter, bl.a. det fine avtrekket.

Jeg klarte ihvertfall ikke å dy meg for å forklare hvor fint det var.

Ikke bare var det tungt, men også særdeles ujevnt og raspete.

Nå det gjelder ditt våpen blir nok mitt beste råd å pelle det fra hverandre og se hvordan ting er bygd opp og hva som påvirker avtrekket.

Sannsynligvis klarer du å skaffe fjærer fra et annet våpen eller noe helt annet som passer.

Polering anbefales på det varmeste, men da er det greit å ha litt peiling på hva du driver med før du setter i gang.

Link to comment
Share on other sites

1) Selg (eller gi vekk) revolveren

2) Kjøp en S&W, Taurus, Manhurin eller tilsvarende .22revolver

3) Bestil Fjærsett til punkt 2...

 

...

Har i mine siste 10 år som våpen/internett nerd knapt hørt om holek revolverene, langt i fra hørt om tunings greier. Men lykke til!

 

Hassel, hva går det av deg??? Dette var nye toner fra den kanten (som pleier å beskrive Ruger-stemmer inni hodet).

 

Hvis man vil ha en Holek så vil man ha en Holek. Tror du jeg selger min Husqvarna i 9,3x57 bare fordi den blir omtalt som Potatiskastare?

 

Og du med dine Rugere - de kan jo bare brukes til fiskesøkker......... :lol::lol::lol:

 

Ja det stemmer - måtte tolma meg litt 2ggr.

Link to comment
Share on other sites

Prøv å søk på et svensk våpenforum, tror den er mere vanlig der.

Ellers så ser revolveren interessang ut. Er det spiral eller bladfjær i den? Tipper på spiral, da skal det jo gå an å få noe til å passe. Hold oss oppdatert på fremskrittene :)

Link to comment
Share on other sites

Hassel, hva går det av deg??? Dette var nye toner fra den kanten (som pleier å beskrive Ruger-stemmer inni hodet).

 

Heh... jeg har (selvsagt) en .22 ruger revoler (nydelig SP101 med 4" løp) Men den er altså ikke i produksjon lenger, og selv om jeg skal skyte metalsilhuett med den på lørdag ( :roll: ) så tror jeg ikke det er den optimale .22 revolveren for andre en oss med stemmer i hodet.... 8)

 

Nei, uff... undskyld Padden, jeg var litt slem.

Om jeg ikke husker helt feil, så var disse Holek revolverene diskutert på dette forumet? For en tid tilbake (eller var det SL) ? husker ikke helt om det ble diskutert tuning, men kanksje litt om obbyging og virkemåte.

Link to comment
Share on other sites

Ja, no har det seg slik at Padden er min nærmaste nabo.. kanskje så mykje som 4 m. Derfor er det da naturleg at eg får gleden av å fikle med og/eller demontere kvar gong han bestemmer seg for å kjøpe noko som nesten ingen andre har :)

 

Me har da unnagjort første grundige undersøkelsen av denne saken.

 

Tung revolver med veldig flott orginalt anatomisk tregrep. Gode sikter, med ein frekk design på framsikte som ein pilspiss.

Grepet var 2 delt og var veldig enkelt å få av.

Det første du da ser er enden på spiralfjøra til hanen.

Så var det sideplata som enkelt satt med 3 skruer. "tønneskjoldet" var og festa til sideplata på denne sida.

Høyrte og eit lite knepp i det eg løfta opp plata og tenkte for meg sjølv.. jaja, den skal nok bli enkel å montere igjen :oops:

 

normal_holek_1.jpg

normal_holek_2.jpg

 

Under var det ganske likt ein Smith. Kanskje den er meir lik ein anna type revolver, men eg har stort sett berre erfaring med Smither.

Veldig spinkel design på den saken som stopper tønna, men det ser ut som den fungerer greit.

Armen som drar tønna var festa på relativt normalt vis, men ikkje fjørbelasta direkte.

Det var her klikket eg høyrte kom inn i bildet. Det viste seg at det var eit fjørbelasta stempel i dekkplata.

Dette har som funksjon å presse inn armen som driver tønna. Korleis få dette saman igjen ?

 

Etter litt fundering la eg merke til eit lite hol i plata. Når eg komprimerte stempelet la eg merke til eit hakk i det. Det passa akkurat med holet. Sidan eg ikkje hadde ei nål, så passa pinnen i øyredobben til kjerringa fint. Den låg tilfeldigvis på kjøkenbordet. ( fint at ho ikkje leser i dette forumet )

 

Returfjør løysing var nytt for meg. Ingen horisontal spiralfjør, men ei ganske sterk type klesklype fjør.

Me lot denne vere i denne omgang.

 

Ein del ting som kan med fordel polerast for å glatte opp DA avtrekket på sikt.

 

Når me skulle montere igjen satt me begge å lurte veldig på kvifor det var ein rustfri mutter mellom anlegg og spiralfjøra til hanen.

Tipper nokon har forsøkt å mekke tidlegare og kanskje kløpt av ein runde eller 2 for mykje av fjøra.

Me valgte å montere den igjen utan dette provosoriske avstandsstykket sidan eg ikkje liker at slike fjører blir for komprimerte før dei gjer jobben sin. Mulig den har for lett anslag no..

Padden er no på saken for å finne noko erstatningsfjører som me kan teste litt med.

 

Alt i alt så monterte me den igjen og noterte ein reduksjon i SA vekt på 800 gram. Den er no rundt 2200 gram.

Han skal teste den i morgon for å sjekke om det enda smeller.

 

DA trenger nok litt jobbing og det var ein veldig lang vandring for å resette avtrekket. Mykje lengre enn mine pølsefingar likte. Redd for at det er lite å gjere med det.

 

Elles er det ein fin sak sjølv om den kanskje er litt vrien å tune.

 

Edit: lagt til eit par bilder for spesielt intresserte :)

Link to comment
Share on other sites

Nå har LabRat og jeg gått over revolveren med dremel, og polert alle kontaktflatene. DA er fremdeles tungt, men er nå mye mer "glidende", og ikke så markant hakkete som det var før. Som nevnt ble det fjernet en mutter som lå som avstandsstykke i forbindelse med spiralfjøren til hanen, og dette fjernet rundt 800 gram på avtrekket. Jeg var på banen idag og testet den, og det gikk veldig fint! CCI og Fiocchi gikk veldig fint med null klikk, mens jeg med Remington hadde totalt to klikk. Den ammunisjonen (remington) var imidlertid gammel, og det virket som om det var en annen kuleprofil på den. CCI og Fiocchi "falt" på plass, mens Remingtonpatronene møtte litt motstand på vei inn.

 

Alt i alt en vellykket dag på banen (selv om solen ikke skinte like sterkt idag :D )

 

Jeg har fått med meg at det er litt skepsis til denne typen våpen, og må innrømme at jeg var litt i tvil selv på hva jeg hadde kjøpt. Men etter å ha skutt nærmere 300 skudd med den, må jeg innrømme at jeg liker denne revolveren kjempegodt! Men takk for tips, spesielt triggerhappy og El Gringo, og selvfølgelig LabRat :D

Og Hassel; Du får gi en lyd når du er i Bergen, så kan du få prøve den :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

DA er fremdeles tungt, men er nå mye mer "glidende", og ikke så markant hakkete som det var før. Som nevnt ble det fjernet en mutter som lå som avstandsstykke i forbindelse med spiralfjøren til hanen, og dette fjernet rundt 800 gram på avtrekket.

 

Du må lette returfjæren til avtrekkeren for å få lettere avtrekk. F.eks kan du bøye den litt eller bryne den litt (få mindre diameter) men jeg ville først fått fatt i en original fjær til, i tilfelle du ødelegger den du har (helt sant, jeg har ødelagt deler for millioner av penger på veien til superavtrekk på mine panger).

Som ingo 59 skriver så ville jeg kontaktet Sportec.

Link to comment
Share on other sites

Har kontaktet Sportec og karlslunde i Danmark, og venter på svar. Det ble vurdert om det var verdt å forsøke å modifisere fjørene som er der nå, men vi kom frem til samme konklusjon som deg hipshot; Det er litt kjedelig å plutselig sitte der med en postkasse full av skjegg....

 

Jeg skal også mobilisere en kamerat som er flink med maskinering til å framskaffe et utvalg fjærer med rette mål, kanskje jeg treffer med en der...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...