Jump to content

Walther p99


philip

Recommended Posts

Hei folkens.

Jeg er ganske så ny innen pistolskyting.

Er nå tenkt på innkjøp av første pistol, og da for feltskyting.

Jeg har lenge tenkt på en walther p99, men har ikke fått prøvd en enda.

Håper på at noen kan fortelle meg litt om den, erfaringer og kvaliteten.

Har lest på forumet at det har vært noe reklamasjon på de??

Eventulet et annet første våpen som er bra?

Link to comment
Share on other sites

Har aldri sett en P99 i feltløypa. Hva kan grunnen være?

 

Du har sikkert heller ikke sett en Springfield xD i feltløypa, hva kan grunnen være?

 

Synes du p99 er drømmepistolen så kjøp den. Har ikke erfaring med den selv, men den skyter sikkert om du trykker på avtrekkeren. Det er sikkert noen som kunne fyllt en feltløype med en p99, så den duger sikkert om den passer deg perfekt.

 

Diverse reklamsjoner ville jeg ikke bekymret meg for. Det er reklamasjoner på alle våpen i alle prisklasser.

 

Skal du skyte felt for å ha det morro så kjøp det våpnet du liker. Skal du vinne så kjøp en konkurransepistol av et eller annet slag. Pardini, tuna 1911 osv. Du kan selvfølgelig vinne med en p99 også, men det krever nok mye mer trening.

 

Wikipedia.org er et fint sted å starte om du leter etter info om pistolen.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar! :D

Ja, jeg har lenge tenkt på p99 og det blir nåkk den første pistolen.

Og det blir sikker mye annet arti etter den :wink:

Men er det noen som vet om det er kostbart, vanskeli hvis man eventuelt vil modifisere avtrekket på en p99?

Link to comment
Share on other sites

Avtrekket kan du fikse selv. Bytt en fjær eller to og poler lett på kontaktflatene i avtrekkersystemet. Vips så har du et mye bedre avtrekk til en hundrelapp :) Wolff lager bladt annet fjærsett til p99.

 

Ser ikke poenget med å betale en børsemaker for å fikse et avtrekk på en tjenestepistol, så lenge du ikke har ti tommeltotter. Det blir uansett ikke som et konkurranseavtrekk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei,

 

Har hatt en 9mm Walther P99 siden 2002, og er veldig fornøyd med våpenet. Ja, avtrekket kan være noe noe spesielt, men en venner seg til det etter hvert. Jeg skyter ganske bra militærfelt med dette våpenet. Har montert en to-trinns rekylfjær som gjør rekylen mer behagelig og ikke så skarp som originalt. Har pr dags dato ikke hatt funksjoneringsfeil som skyldes våpenet, men den liker ikke gammel svak militærammo beregnet på P08, P38 osv.

 

Har ikke gjort noe modifikasjoner på avtrekket men har vurdert det. Steenvåg tror jeg er de eneste her i landet som utfører avtrekksmodifiseringer på P99. Det er også flere modeller med andre avtrekk, f.eks P99QA, men jeg har ikke erfaring med disse.

 

Har satt på et Hogue "kondomgrep" (gummi som du trer utenpå grepet), sammen med det mellomste bakstykket (tre bakstykker til grepet er inkludert med våpenet) passer det perfekt til meg.

Hogue_Handall_Grip_Sleeve_m.jpg

 

Det er svært lite ettermarkedsdeler til disse våpnene, ikke slik som med Glock at du kan kjøpe nesten hva som helst av modifiseringer. Var ikke klar over at Wolff har laget fjærsett til P99. Noen som vet hvor en får kjøpt det? Inkluderer det alle fjærer i våpenet?

Link to comment
Share on other sites

Springfield xD ser du ikke i feltløypa fordi den ikke importeres til norge

 

walther p99 ser du ikke i felt løypa forsdi svært få velger å bruke den (Og da tenker jeg ikkesamlignet med pardini, men heller glock, cz 75 og slike tjeneste pistoler)

Waltheren har forholdvis kort løp også om jeg ikke husker helt feil. Kjenner folk som bruker den til praktisk i production klassen, men da kun som morrovåpen.

Waltheren har også en lav gjenbruksverdi. Vankelig å få solgt brukt til ok pris.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde Walter P99QA igår. Avtrekket var veldig kort (tjeneste våpen tatt i betraktning)med markert trykkpunkt, avtrekker var langt ute = ikke noe fordel ved korte fingre. Jeg skjøt ikke noe dårligere med denne enn med min HK P30 = jeg skulle nok kunne bli venner med den med litt trening. På flekkesmellen 2009 var det en som brukte Walter P99, mener å huske at han het Reinert, sjekk youtube videoene jeg har lagt ut.

 

Kontrollene er litt annerledes enn på min HK P30. Mag utløser er på avtrekkerbøylen og må trykkes nedover (På min HK P30 kan den trykkes bakover), det er ikke noe fordel under praktisk skyting da du må skifte grep ved magskift (det gjør de fleste med doubble stack pistoler). Morro at noen vurderer et uvanlig våpen.

 

Jaktdepoet i drammen må vel ha fått sine Springfield xD nå, I februar sa de at de var rett rundt hjørnet.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Til opplysning så produserer ikke Wolff fjærer til P99 i hele tatt, av en eller annen grunn. Strikerfjærene for Glock passer derimot.

Rekylfjærer og guide rods er mulig å få tak i fra www.dpmsystems.com og btguiderods.com.

DPM leverer rekylfjærmekanismer med og uten magnetisk base. Jeg har installert den uten magnetisk base i min P99 og det ga bedre kontroll og mindre skarp rekyl. Kan anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt P99 både i feltløypa og til Praktisk. Jeg har solgt min, ikke bare på grunn av avtrekket(det er tilvenning), men dette er en tjenestepistol, som er laget for å bære med seg, derfor er den lett, og du får dertil mye vipp ved rekylen. Både i praktisk og i felt er det viktig å finne igjen diktebildet fort, og det er ikke denne egnet til. Skulle jeg båret denne på kroppen hele dagen ville P99 vært 1.valget. Ellers er jeg enig i at kjøp av våpenm er individuellt, og styres av følelser og lommebok, og sånn skal det være, det er ikke alle som skyter for å vinne.

Link to comment
Share on other sites

Nei det er en individuell sak, både når det gjelder smak og lommebok. Selv er jeg rimelig fornøyd med min P99 etter litt tilpasninger med ny rekylfjærmekanisme som tok mye av vippen, gummigrep (kondomgrep) og litt skjending med en fil... :)

Avtrekket er en tilvenningssak og tror nok dette vil bli bedre med Glock fjærene. Iallefall å dømme etter erfaringene til de som har gjort denne modifiseringen.

Jeg bruker min i felt, noen ganger vinner jeg andre ganger ikke... er ikke så nøye, det er gøy lell 8)

Link to comment
Share on other sites

Hei P99 er det bare en ting å si om, ett kjempe våpen til bæring å når du skal pusse det, men jeg ble desverre miss fornøyd med avtrekket... så jeg kjøper nå en annen pistol av ett annet merke.... Det er noen ting du skal prøve før kjøp på P99, om du får lånt våpenet å prøvd det. Skyt da 50 skuddd med det FØR du danner deg en mening. Jeg å ble begeistret over våpenet men jeg ble aldrig fortrolig med det.

 

OB

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg installert Wolff Glock fjær i P99'en men har ikke prøveskutt ennå. Det kan ta en stund før jeg får mulighet til det. Med en 5,5lbs fjær (standard Glock) var det et merkbart lettere avtrekk, og med 4lbs fjæren ble det kanskje for lett, er faktisk usikker på om den vil holde avtrekkskravet med den :wink: Men det var som sagt en vesentlig forbedring allerede med 5,5lbs fjæren så blir nok til at jeg bruker den.

Skal bli interessant å prøveskyte.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei,

Ja det ble det :D Avtrekket ble noe lettere med 5.5lbs fjæren, og har sendt igjennom rundt 500 skudd uten funksjonsfeil. Men likevel er det fremdeles umiskjennelig P99 avtrekk, men det er jo en vanesak som vi har nevnt tidligere. Med 4lbs fjæren ble avtrekket SVÆRT bra men dessverre ble det mye klikk så 5.5lbs fjæren er nok å anbefale.

Link to comment
Share on other sites

.........Synes du p99 er drømmepistolen så kjøp den.......

Trådstarter sier han er relativt fersk. Hvordan kan han vite hva som da er drømmepistol til feltskyting, og han ber jo om råd ?

 

Vist man seriøst skal ha en god pistol som da er godt egnet til f.eks feltskyting, så sier man ikke til en som er ny at det er greit å kjøpe en P99.

 

Gode resultater er skur/korn & avtrekk. En pistol med SA avtrekk vil vere det optimale, og det skurrer i mine ører når man sier det er greit med det hinsides kilometerlange avtrekket til en P99.

 

Men vist utgangspunktet er at man skal 'venne' seg til alt, så er det sikkert bare å kjøpe, men mest sansynleg går man da lei skytinga fordi man ikke får resultater, eller kjøper noe annet etter en liten stund.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...