Jump to content

Swift Scirocco II på rådyr


kjella

Recommended Posts

Har litt erfaring med Scirocco før den forbedrede utgave II kom.

Den holdt meget godt i sammen med liten til ingen fragmentering, problemet var att den var alt for bløt i fulle 243Win hastigeter.

Ladet den til rundt 980ms mener jeg å huske,selv på litt hold hadde rådyra en lei tendens til å sprekke i buken :oops: .

 

(I 6mmbr. og litt over 900ms fungerer den ypperlig)

 

Edit:

Her er forresten noen scirocco II skutt i våte telefonkataloger, annslagshastighet ca 850ms.

2007-14-januar_20_53_47-copy.jpg

Link to comment
Share on other sites

ikke for å rakke ned på noen her på forumet., men har kan ikke fatte å begripe hva som skal være poenget med å lade "fulle" hatigheter i et kaliber på jakt ammo. Det beste er jo (selføgelig bruk sunt vet) opp i vekt og ned i hastiget. selfølgelig må jo presisjonen være der og likes så joulene når det treffer dyret. men villle selv aldri ladet kuler til høyere hastiget heter enn over 800m/s

Link to comment
Share on other sites

:arrow: Trådstarter: Beklager litt OT, mitt svar er jo ikke det du spør om.

 

joakimB;

Kan bare svare for meg selv... Det kommer jo an på måten du jakter på. Det er en viss forskjell på om det er drevjakt på elg med x-antall jegere og flere bikkjer etc... Om dyret da går 100m så gjør ikke det noe.

Noe helt annet er det om du jakter alene og vil ha ned dyret på plassen (knall&fall). Et eksempel er min jakt i Scotland, der får jeg ikke noe kjøtt, som en bog må kastes spiller ikke det noen rolle. Når da granskogen er så tett at du må krabbe for å komme inn i den, så sier det seg selv at du ikke ønsker at dyret skal fly inn der...

 

Jeg vil ha dyret på plassen jeg skyter det. Om jeg mister litt kjøtt(?) javel... Det er helt greit for meg. Og da bruker jeg gjerne litt uortodokse kuler... F.eks V-max på bukkjakt i 6BR, se min tråd omkring både kulevalg og granskog i tråden:Bukkejakt Skottland 2008 [LINK.]

 

Her er granskogen:

normal_Skottland_%28225%29_%28Large%29.jpg

 

Nærbilde av skogen. Jeg vil ikke at dyret skal fly inn i dette.

normal_Skottland_%2888%29_%28Large%29.jpg

 

Da syntes jeg det er bedre å få dyret til å bli på plassen, slik som her... Mye enklere å finne det igjen da :wink:

normal_Skottland_%28183%29_%28Large%29.jpg

 

Utgangshull av 87grs Vmax i 910m/s

normal_Skottland_%28121%29_%28Large%29.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle innspill ang. Swift Scirocco II.

Det er ingen problem for meg å lade kula ned til lavere hastighet, men jeg vil på bukkejakta i år lade den til full hastighet og se hva resultatet blir.

Reklamen for Scirocco II sier att denne er forbedret for høyere hastigheter, så vi får se.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...