Jump to content

Prosjekt Skytestøtte


sirKandal

Recommended Posts

Da jeg har i lengere tid sett behovet for en bedre front rest og har egentlig ikke satt av noe kr for en proff en måtte det gjøres noe med den saken :D

 

Svigers ble forespørt om produksjon av noen deler, og han var positiv som vanlig

Stor mutter ble gjenget og jeg satt i noen "pinner"

skytesttte.jpg

 

Noen flere deler annkommer

skytesttte003.jpg

 

Etter litt borring og gjenging av låse bolter

skytesttte010.jpg

 

Noen passende bein ble kuttet og sveiset på

skytesttte011.jpg

 

litt fikk jeg dreiet selv også, noen passende hylser med gjenger til ytters på beina

trg006-1.jpg

 

Så ble de også sveiset på

trg007-1.jpg

 

Etter litt lakk på nederste del

trg009.jpg

 

Sluttproduktet

trg013.jpg

 

og uttesting, fungerte perfekt :mrgreen:

skytesttteskyting002.jpg

Link to comment
Share on other sites

Denne ble skikkelig fin. :D

Har du fått herdet skruene du bruker som bein på støtta? Ser du bruker en trebenk på bildet, da er det ikke like viktig, men det er en stor fordel om du skyter på betongbenker. Jeg har laget noe lignende som din av rustfritt stål som fungerer "så der". Har lagt opp til å spisse beina etterhvert som de blir slitt, men kommer snart til å bytte de til herdet stål . Trenger også å modifisere den noe, men det må skje over tid.

Link to comment
Share on other sites

Tillater meg å komme med eit lite spørsmål.

 

Kva er bruksområde for eit slikt støtte ? Testing eller benkeskyting ?

 

Sist eg var på bana for å teste nokre ladningar slo det meg at det var veldig vanskeleg å finne "godstillinga" kvar gong og føler at mykje av spredninga ikkje var amunisjonen sin feil.

Spesielt med mitt støtte som besto av ein gammal samanrulla sovepose som ikkje kom opp i rett høgde eingong.

 

Seinare på dagen var eg innom ein våpenbutikk og han hadde ein billig skytebenk / støtte.

Meiner det var denne:

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=334387

 

Prisen var mekeleg nok 500 kroner. Kan jo faktisk sjå ut som ein god pris.

 

Vil den vere grei nok til mitt bruk ? Trur faktisk eg kan bruke den til pistol og.

Ser ikkje på langt nær så stødig ut som SirKandal sin, men klarer kanskje jobben ?

 

Takk for svar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ein smule "håfftåppikk", men pytt sann:

Er det noko vektbegrensning på frontrester?

 

Har eit eg lagde for ti år sidan, og det veg like mykje som ein liten bil. Men eg har aldri skutt BR, bare brukt den til ammotesting i jaktrifler. Og det funkar den fint til, men eg tenkte ikkje so langt at eg la inn hurtigjustering for høgda. Og eg hadde ståltrua på at fingjenger, altså FINgjenger, var tingen for justeringsskuen - so eg må nesten ta meg ein liten kvil etter at eg har stillt inn høgda, slik at pulsen får roa seg igjen! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tillater meg å komme med eit lite spørsmål.

 

Kva er bruksområde for eit slikt støtte ? Testing eller benkeskyting ?

 

Seinare på dagen var eg innom ein våpenbutikk og han hadde ein billig skytebenk / støtte.

Meiner det var denne:

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=334387

 

Takk for svar.

 

Bruksområde for ei slik støtte er både testing og/eller benkeskyting/langhold.

Om jeg skal driste meg til og komme med et lite tips til deg.

Ikke "kast bort" pengene dine på denne saken fra Midway. Du vil oppnå bedre resultater med et par avkappa bein fra ei utslitt olabukse - fylt opp med sand - enn dette plastikkrælet som du har bilde av her.

Forøverig ser denne støtta som trådstarter vise her veldig bra ut. Flott arbeid.

Det jeg kunne tenke meg og foreslå for "Produsenten" av støtta er og montere justerbare "Strammeører" på hver side av frontbaggen (altså en justerbar "klaff" på hver side av topp platen som frontbaggen er festet til) for og justere friksjon på frontbaggen mot framstokken - derved får også framstokken bedre styring i rekylbevegelsen. (noe knotete formulert - men håper dere forstår hva jeg forsøker og beskrive?)

Link to comment
Share on other sites

Ein smule "håfftåppikk", men pytt sann:

Er det noko vektbegrensning på frontrester?

:lol:

Nei, det er ingen vektbegrensning på ei frontstøtte, men det er noen andre detaljer ifm. frontstøtte/baksekk som du kan lese litt om under: http://www.benchrest.no/images/nbfslovhefte.pdf. pkt. 3.5 SKYTEBENKER OG SANDSEKKER / STØTTER

 

Når det derimot gjelder regelverket for NBSF`s "Langholdsprogram" (500m Fri) så er det helt fritt hva du stiller med - så lenge du selv klarer og løfte resten opp på skytebenken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...