Jump to content

Viszla - noen med erfaring eller kunnskap?


Langlo

Recommended Posts

Hei! Har vært på en tur i fjellet i påsken og kunne da skue ymse av firbeint og tobeint. Spesielt festet jeg meg ved en praktfull hund som den stolte eier påsto var en vizsla. Den er kraftig og kompakt med støverens utseende. Rødlig pels og snute i samme kulør hadde den. Ifølge eieren, og det lille jeg har rukket å ta til meg av infiormasjon på nettet, er dette en form for allound jakthund (hare, rev og skogsfugl (stående)).

 

 

Er det noen med erfaringer ? Alt av interesse: Aktivitetsbehov, sykdom mm, men særlig: hvordan er det å jakte med den? Hvilke vildt er den lettest å få til på etc ?

 

Med beste hilsener

 

Langlo

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst ville jeg sjekka denne siden: https://sites.google.com/site/vizslaklubb/

 

Det lille jeg vet er at den Ungarske Vizla - både glatt og strihåret, har mye av det samme bruksområdet som Vorsther. Strihåret Vizla er jo faktisk Glatthåret Vizla som ble blandet med strihåret Vorsther.

 

Jeg har en bekjent som har en Strihåret, så vi får håpe at han kommer innom denne tråden her og kan dele litt bilder og erfaring med oss.

Link to comment
Share on other sites

Dette er jo ganske så sjeldne hunder å se på jakt i Norske marker, men noen finnes det jo. Tror ikke man kan forvente det samme av disse som av de mer etablerte fuglehundrasene. Mitt inntrykk av de få vizlaer jeg har sett i fjellet er en hund med potensiale til å bli gode jakthunder. Faktisk etter et par dagers aklimatisering begynnte de virkelig å trøkke til, skikkelig morro å se. :)

 

Dersom vi skal sammenligne med "storebroren" vorsteh så mangler det nok litt motor, og veldig mye dresserbarhet. Jeg tror vizlaen har en tøffhet i seg som gjør den relativt krevende å få dressert skikkelig i fugl. Det er ingen nybegynnerhund dersom det primære målet er få en fuglehund. Standinstinktet fungerte bra på mitt bekjentskap.

 

Velger man Vizla som jakthund så bør man vite at man i utgangspunketet stiller med handycap, den er ikke så spesialisert som endel andre raser, og den er etter min erfaring litt for tøff i hodet. Tøffheten går dels på viltbegjær og dels på oppførsel ovenfor andre hunder, men dette er ting man kan ta tak i som fører. Dersom man ikke har veldig peiling på å trene hund kan man risikere å mislykkes med en vizla, men man skal vite at det er mye god hjelp å få i diverse miljøer.

 

Det er ikke tvil om at vizlaen kan putte fugl i sekken likeså elegant og effektivt som noen annen hund, men det er en grunn til at det er en liten rase i Norge....

 

Ungarsk Vizla på vinterjakt.

normal_DSCN0504.JPG

Link to comment
Share on other sites

Guttapåskauen....

Har vel kommet noe ut av skauen nå, og en smule ut på jordet. Forstår jeg deg rett her, så fremstår viszla som en tøff hund. Det er det normalt ikke, det er en myk rase som krever forsiktig behandling, er svært lærevillig og en del har faktisk fremragende jaktegenskaper. Det er en sosial hund som vel egentlig vil yte best på vann-/skogsfugljakt så langt jeg har erfart gjennom åra. Trenger noe tid på å "lande" ved starten på jaktturen, men blir da til gjengjeld svært aktiv i søket, både på fot og overvær. Min kan stå å hoppe for å få overblikk i høyere vegetasjon. Det er egentlig et lystig skue, men hvem tåler ikke det :-)

Bruker min i "ulverikt" miljø, og ser ikke på det som noen stor risk, siden den er svært stillfaren i jakt, og går rimelig trangt. Sjelden/ nesten aldrig ute av syne mao. Finnes kanskje de som søker ganske vidt, men har ikke sett det selv, annet enn at det er en del stoff på forumet til "Ungarsk Vizsla i Norge" https://sites.google.com/site/vizslaklubb/ og benyttet til rypejakt. Vet også at den er benyttet til rådyr og hjortejakt i Norge, men om det er "normalen" og hvordan dette arter seg, vet jeg ikke. Men - noen tøff hund med notorisk fryktsom forsvarsapetitt er det ikke, og har vært på samlinger meg mange hunder, og vil påstå at den absolutt ikke skiller seg negativt ut som en aggresiv hund mot andre hunder. Kan nok hende at du evt. har opplevd en spesiell situasjon eller hund. Ingen er vel like der i gården heller. Skulle du oppleve at en Viszla kommer rennende mot deg med hele tanngarden på utstilling, er det mest sannsynlig at den "gliser" til deg av glede. Det er faktisk ikke sjelden at de gjør nettopp det, og vil selvsagt fort misforståes. Gjør gjerne det, for det er også kanskje det sikreste.

Sum sumarum er dette en utmerket familie og jakthund som krever god behandling, og er særdeles sosial. Knallapportør og glad i vann. Den fortjener bedre enn å bli neglisjert i jaktmiljøet, men ved jaktprøver bør den få andre krav enn de som stilles til "høyfjellshunder" som settere ol., da dette er en litt "annen type" jeger. Til info, så var det både glatt- og strihåret Viszla som ble innblandet Vorsteh. Dette bl.annet fordi det gikk svært hardt utover rasen under særdeles dårlige kår i Ungarn i de 2 verdenskriger og tidene rundt dette, og trengte nye blodslinjer for at rasen ikke skulle "kuliminere".

Men, forsikre deg at "din" hund kommer fra jaktlinjer. I Norge er det ikke så mange linjer å hente fra, men noe er det. Sverige har adskillig fler Vizsla, og i Danmark er det det også bevisst avl på "fugle-hunde", men pass på ved evt. interesse for å varsle at kuppering ikke er tillat i Norge, og at ingen kuppert hund kan stilles på hverken jaktprøver eller "fesjå". Den eneste fordelen du får med en kuppert, er at du unngår blodsprut fra den ivrige halen over alt etter en fyrrig dag i underskogen.

Mye ekte glede i Vizsla........

Link to comment
Share on other sites

Hei Vizslan, og velkommen til Kammeret :D

 

Muligens kommer det dårlig frem av mitt innlegg at jeg ikke har sett mange V. Men min erfaring dreier seg kun om 2 hunder, og kun på jakt i høyfjellet. Målet for disse hundene var å få dem til å reviere nogenlunde effektivt i fjellet, samt å få fuglesituasjoner. Som jeg nevner i mitt forrige innlegg så gikk de faktisk overraskene bra etter litt fomling, det var skikkelig morro å se. Når det kommer til dressur og respekt for fugl var det ikke så imponerende. Det kokte over i hodet, til tross for gode forberedelser. Allverdens mykhet hjelper ikke når de blokkerer i kontakt med vilt. Når hunden stenger resten av verden ute ved synet av rypevinger, da har man en jobb å gjøre.

 

Det var kun mine 50 cent i deling med erfaringer om V. Jeg så disse hundene med "jaktbrillene" på og uttaler meg deretter.

Link to comment
Share on other sites

Min er fraring er ikke stor, har en strihår vizsla og bruker den til skogsfugljakt og ellers litt apport. Er enig med Vizsla'n i forrige innlegg at de ikke er noe spesielt stri og kamplystne, men det er sikkert store individforskjelliger innen rasen her også.

Det er vizsla med premiering både på fjell og skog i Norge og i Sverige har de en dobbeltch(utst og jakt) samt mange med premieringer på felt. Det er som ellers mye opp til eiern her også :D

Opplever ikke vizslen som vanskelig å dressere, men den er som regel ikke så hard.

Min er faring med vizsla i jaktsituasjoner er at den har et trangere søk, men er nøye og er nok mer glad i markvitring enn en engelsk fuglehund. Den er som regel en lystapportør og glad i vann. Du får ofte gode situasjoner og skuddsjanser da du ikke trenger å lete lenge etter den i stand.

 

Artig å høre om det er flere som har noen erfaringer med denne rasen på jakt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

En venn av meg kjøpte 3 stykk strihåret viszla i løpet av studietida her nede i Ungarn. Jeg var med en dag på trening av hundene. (Den ene blei aldri strihåra, det skjer med noen av valpene)

 

Den da eldste bikkja, på rundt 7 måneder, fant 18 fasaner i løpet av 2 timer. Den hadde en flott stand og rolig fuglarbeid. Den tok også stand på kanin. Den hadde utrulig god kontakt med eier, men kanskje et litt trangt søk. Ihvertfall i forhold til min gamle engelsksetter som gjerne feide fra horisont til horisont.. I mine øyne så hadde bikkja vært en dugende skogshund hjemme i Norge.

 

Johan

Link to comment
Share on other sites

308Winchester skrev:

(Den ene blei aldri strihåra, det skjer med noen av valpene)

 

Det er det gammle trikset med å blande inn pointer som du fikk et eksempel på her. Man blander inn pointer for å få bedre fuglebehandling og reviering. Valpene etter slike kryssinger kan variere enormt ekstriørmessig, og bare de som ligner på Viszla får lov å leve videre. Dette vil selvsagt aldri bli registrert, og den stammtavla man måtte få ved valpekjøpet er selvsagt fabrikert. Det morsomme er at slikt juks vil avsløres i mange generasjoner ved at noen valper ikke blir rasetypiske.

 

Det forklarer nok også at de fant fugl. :D:wink::D

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært interessant og hørt hvor du har påstandene dine fra Guttapåskauen. Kan godt være at det er riktig(og det kunne sikkert vært bra for rasen), men av det jeg har lest kan jeg ikke se at det står at de har blandet inn Pointer. At det kan forekomme korthårete varianter av strihårete er da ikke så rart eller spesielt, når man vet at det er blanding mellom korthåret Vizsla og strihåret Vorstehr. Og jeg har da møtt korthårete vorstehre som egentlig skulle vært strihåret. Men kanskje man har blandet inn Pointer hos Vorstehr og?

 

Rasens historie

 

Opprinnelse og utvikling

Den ungarske vizslaen anses av mange å være Ungarns nasjonale hunderase. Det er vanskelig å spore rasens opprinnelse, men historien begynner en gang på 900-tallet. Da flyttet de krigende nomadestammene, madjarene, inn på Karpatenes sletter - det som i dag kalles Ungarn.

Madjarene førte med seg jakthunder som blandet seg med lokale hunder. Senere blandet de seg med tyrkernes gule hunder under tyrkernes invasjon på 1500-tallet og 1600-tallet. Den gule hunden ble senere kjent som den ungarske vizslaen. Ordet vizsla var opprinnelig et verb som betyr søke eller lete på ungarsk, men nå brukes det mest i betydningen fuglehund.

Ungarske historikere mener at rasens forfedre kan sees avbildet i noen av jaktscenene som illustrerer Becsi Kepes Kronica (Wiener-krøniken) som ble nedtegnet av Karmelitterordenen i 1357. Dette verket er en illustrert historisk nedtegnelse av ungarsk kultur og allerede her nevnes vizslaen ved navn.

 

Opp gjennom århundrene var vizslaen eid av den jagende adelen i Ungarn og før ildvåpen ble introdusert på 1600-tallet ble vizslaen brukt ved fuglejakt med nett og med falk.

 

Vizslaen ble brukt til alle typer fuglejakt, både på land og i vann, til småviltjakt og jakt på hjortedyr og til sporing. Den ble også brukt til villsvinjakt og da slapp man flere hunder som fikk jakte sammen.

 

 

Fall og gjenoppbygging

På 1900-tallet ble to verdenskriger og russernes invasjon av Ungarn nesten rasens endelikt.

Etter første verdenskrig gjennomsøkte noen entusiaster landet etter den gamle vizslatypen. Resultatet av letingen ble rundt et dusin hunder som ble grunnstammen for alle registrerte vizslaer i Ungarn. Den første standarden for rasen ble godkjent av FCI (Federation Cynologique Internationale) i 1935.

På 1920-tallet ble den strihårete ungarske vizslaen avlet fram ved å krysse den korthårete ungarske vizslaen med strihåret vorsteh.

Under den russiske invasjonen flyktet mange ungarere og de tok hundene sine med seg. På den måten etablerte rasen seg i andre europeiske land og i USA. Vizslaen kom til USA i begynnelsen av 1930-årene, til England i begynnelsen av 1950-årene og til Norge (og Sverige) på 1970-tallet.

 

Kilde: https://sites.google.com/site/vizslaklubb/

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt et foredrag om pointer og der kom det frem at hertafarget pointer har følgende historie.

Det var en pointertispe, Herta, i Danmark som var veldig god og hadde en spesiell farge.

Denne tispen var kanskje avkom etter vizsla/pointer og fikk fargen etter en vizsla?

 

I gamle dager ble også vizsla kalt ungarsk pointer, men er mer en alround jakhund som vorsteren.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Interessant å følge diskusjonen om Vizsla på forumet deres, faktisk så interessant at jeg følte for å komme med ett svar.

Jeg er eier av Strihåra Vizsla, og har i tillegg blitt godt kjent med rasen under studier i Ungarn. Jeg har til gode å møte en Vizsla, kort eller stri, som har dårlig gemytt. Det er en forholdsvis myk hund, spesielt sammenlignet med Vorsteh. Dette er viktig å huske på under dressur og jakt, du får det beste ut av en Vizsla ved å spille på lag med den.

Etter å ha fulgt en Strihåra Vizsla under en jaktprøve i Ungarn, fikk jeg virkelig øynene opp for hvor allsidig denne rasen er. Den er jo brukt på samme måte som Vorsteh, som stående fuglehund, apportering til vanns og til lands, blodspor, rapportering/bringsel, og ved apport og spor skal den være like god på fugl og hårvilt.

Disse oppgavene skulle den være like god på i Norge også, men det er jo for det meste fuglearbeid den blir brukt til. Jeg har jakta endel rype og litt skogsfugl, og det har vært svært vellykket. I jaktprøve sammenheng vil den nok passe best på skogsfugl, men selv er jeg godt fornøyd med hunder som holder god kontakt og går relativt smalt, enten det er på Finnmarksvidda eller i Svenskeskogene..

Det var hyggelig at Johan (i ett tidligere innlegg) fortsatt huska treningsturen vår i Budapest, og som dere kanskje skjønner var det mine 3 Strihåra Vizslaer som ble nevnt. Den ene hunden ble korthåret, og da jeg har møtt både foreldre og besteforeldre til dette kullet, er jeg ikke i tvil om at stamtavlen er ekte. Jeg synes det er synd at folk spekulerer om slike ting, og det ville vært enklere for rasen å etablere seg i Norge, dersom folk ikke er negative til nye raser, men heller nysgjerrig?

Jeg kjenner til at det forekommer korthåra valper i andre strihårede raser også, som f. eks dachs, vorsteh, uten at det er avlet inn pointer i dachs... :)

Alle raser har sine kvaliteter, og synes det er viktig å ta vare på nettopp dette, og ikke forme alle til en og samme fuglehund!

Vel, dette var mitt bidrag til diskusjonen..

Dersom jeg kan bidra med informasjon om Vizsla, er jeg til svars på simonreisvaag@yahoo.no, og send gjerne en mail om noen lurer på noe.

Mvh Simon Tobias Kvasnes Reisvaag

Link to comment
Share on other sites

Interessant rase, jeg så den faktisk på TV-programmet med hundehvisker Cesar Milan i går. Den var ikke i hovedrollen, men var i stadig disputt med en bearded collie (sistnevnte var den aggresive part). Den svarte iallfall bearded´n med bjeff og utfall i bånd. Hvem ville ikke det når Geir Børresen junior ypper seg! :lol:

 

Ellers er det jo supert at en tråd om en smal rase avstedkom 1. innlegg fra hele 4 stk (nye) medlemmer her! Velkommen til forumet til alle. :wink:

 

Som alltid vil vi ha BILDER, det er jo stilige bikkjer!

Link to comment
Share on other sites

Hei, det ligger masse bilder av Vizsla på hjemmesiden til klubben. Se www.vizsla.no

 

Simon; det var et veldig bra innlegg og jeg er enig meg deg. Det er viktig å ta vare på rasenes egenskaper og særegenheter. Det du sier om vizslaens gemytt og mykhet stemmer også med min erfaring.

 

Hilsen

Hva146(ole)

Link to comment
Share on other sites

:)

 

Simon, fint å høre fra deg igjen! Husker treningsturen ganske godt, spesielt valpen som fikk fasanhøne rett i fanget, og slutta heilt med leik og morro.. Nå var oppgaven å finne flere :) Tror jeg ender opp med en strihåret sjøl når jeg skal hjem om noen år 8)

 

Strihåret er dominat over korthåret, ergo vil bestandig noen hunner ha genotype Ss, med phenotype Strihåret, hvis to hunder med Ss krysses får man 25% ss, altså korthåret.

 

Den strihårete pelsen kommer fra krysninger med strihåret vorster som tidligere nevnt. Men det er umulig å luke ut alle bærere av korthårete gener. Så her er det ikke pointer som er synderen, men gener fra den korthårete viszlaen. (Ihverfall ifølge Animal Breeding Dep på Szent Istvan Universty)

 

Og Viszla betyr jo pointer/fuglehund. Pointer heter Angol Viszla på ungarsk, altså Engelsk Pointer. De kaller vorster tysk/nemet viszla og sin egen ungarsk/magyar viszla. :D

 

Johan

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...