Matti Posted April 12, 2009 Share Posted April 12, 2009 Noen som kan være behjelpelig med service på en Honda 90 hk 4-takts påhengsmotor? Hva bør gjøres, eventuellt en link til en "oppskrift" på service. Kan vel ikke være vanskeligere en at jeg med litt kammerhjelp kan klare dette selv? På forhånd takk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El Gringo Posted April 12, 2009 Share Posted April 12, 2009 Gammel eller ny ? Gangtimer ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jerognal Posted April 12, 2009 Share Posted April 12, 2009 Skifte av plugger\olje\girolje er vel et must hvert år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matti Posted April 12, 2009 Author Share Posted April 12, 2009 2002 mod gått ca 100 timer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
El Gringo Posted April 12, 2009 Share Posted April 12, 2009 -Skifte av motorolje og filter. -Skifte girolje på undervannshus. -Sjekk, evt. bytt impeller. -Smør alle smørepunkter (nipler) med vannbestandig grease (marinegrease). -Sjekk at alle skruer, kabler osv. er forsvarlig festet både inni og utenpå. -Sjekk, evt. bytt tennplugger. -Sjekk, evt. bytt pluggledninger. -Sjekk, evt. bytt bensinslanger. -Sjekk ventilklaringer (etter et par hundre gangtimer). -Sjekk, evt. bytt anoder. Ikke alle er store og lette å finne. På min Suzuki er det en på tiltapparatet som ikke er større enn en bukseknapp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rumlingen Posted April 12, 2009 Share Posted April 12, 2009 Sjekke eventuell slitasje på registerreim, samt håndboka for når denne skal byttes. Disse motorene lever i et aggresivt korrosivt miljø om de går i saltvann, og noen tannhjul kan angripes ganske hardt som igjen medfører slitasje på reima(rust, saltavleiringer) I tillegg kan det være greit å ta en titt på powertrim funksjonen, at tetteringene rundt sylinderen er nettopp det, tette.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jerognal Posted April 12, 2009 Share Posted April 12, 2009 Huff. Skjønte plutselig nå hvorfor jeg er glad jeg har en 2-takter..... (Borsett fra mer støy). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranger Posted April 12, 2009 Share Posted April 12, 2009 Hvis min 8 HK Yamaha totakter starter så er den good to go! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kermitt Posted April 12, 2009 Share Posted April 12, 2009 det er jo nesten samme lista for en to-takter da folkens! med unntak av ventilklaringer, regreim/kjede og bytte olje på blokka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jegerbombom Posted April 12, 2009 Share Posted April 12, 2009 Unnskyld.. dette er kanskje litt offtopic men... er det noen som vet om det finnes noen diskusjonssider for påhengsmotorer??? holder på med noen gamle motorer og trenger noen råd, sånn som.... hvor mye oljeblanding i drivstoffet til en 40hk suzuki kerosene(parafin) motor fra midten/slutten av 80tallet????? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stingsilda Posted April 12, 2009 Share Posted April 12, 2009 http://www.baatplassen.no kan kanskje være til hjelp? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.