Jump to content

FMJ med stålkuler


Blåbær

Recommended Posts

Hvis man ser bort ifra større løpsslitasje - vil FMJ stålkuler kunne påvirke andre ting faktorer? F.eks på en varm sommerdag med mange skudd og stor varmeutvikling?

 

Har kommet over parti patroner i 308 ladd med stålkuler - men er litt bekymret for å bruke dem da jeg er usikker på sikkerheten rundt dette.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det sikkert testet at det fungerer sikkerhetsmessig. Siden de har brukt stål, har de nok brukt en betydelig svakere legering enn det er i pipa. Men prinsippielt ville jeg ikke brukt stål mot stål. NOE blir slitt, og er disse stålkulene dine hardere enn kuler med kobbermantel, så VIL de slite mer på pipa. Det er ren fysikk. Ballistisk sett er det nok lite forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Om den omtalte ammo er forkoppret er jeg helt enig med Høggern at den ikke vil medføre nevneverdig slitasje.

 

Alle pistolskytteres drømmeammo til feltskyting var i mange år ogival Geco dette er også forkopprede prosjektiler, på lik linje med dagens Geco ammo.

 

Om jeg var det minste i tvil ville jeg ikke benyttet denne type ammo i mine våpen, men jeg bruker den faktisk i alt fra Lugere / M-40 til min STI feltpistol.

Link to comment
Share on other sites

de er ikke på noen måte farlige å skyte. jeg har skutt både winchester, portugisisk og svensk militær ammo med forkoprete stålmantler uten noen slags problemer. men de kan medføre litt mer slitasje enn vanlige tambakmantler, i følge en svenske som jobba i forsvaret der regna de et par tusen skudd kortere levetid på 7,62 pipene med slik ammo enn med vanlig sivil ammo med tambakmantler....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...