Jump to content

Beretta 92FS vs Beretta Ninty two


TigerBlack

Recommended Posts

B92 er vel ett våpen de aller fleste har sett, og dette er også ett våpen jeg har vurdert kraftig å gå til anskaffelse av. Den er ett kjempe pent våpen og den ligger godt i handa mi. Nå har jeg ikke skutt så mye med den og de gangene jeg har skutt med den har jeg aldri gått for presisjon.

 

Og det er dette jeg er litt skeptisk til. Har hørt mye om at presisjonen er elendig for å si det pent. Er det noen her som har B92 og kan kommentere på dette, samt evt andre erfaringer med dette våpenet ?

 

Jeg er også litt ute etter bruker erfaringer på Beretta Ninty2 (eller åssen det nå skrives). Jeg har sett denne i butikkene ,men aldri prøvd den.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder beretta 92 er det et tjenestevåpen, og ikke bygget for presisjon i utgangspunktet (som de fleste tjenestepistoler)Den har for lav magasin kapasitet til å være interessant for praktisk (production divisjon) og er i tillegg svært dyr i norge. Kjøper du en brukt CZ75 for rundt 3500kr får du igjen omtrent det samme år du selger, men for en beretta til 8-9000 får du ikke mer en 3-4 000 for brukt.

 

Det er ellers svært få beretta 9mm å se i feltløypene og på praktiskbanen. Noen foretrekker tilhenger har de selvsagt. Om pistolen ligger godt i hånda di vil jeg iallefall anbefale deg å vurdere Taurus PT92 eller tilsvarende modeller. Like bra, om ikke bedre en beretta og mye billigere.

 

Har ingen erfaring med Ninetytwo varianten.

 

Disclaimer:

Jeg skyter i hovedsak praktisk med pistoler, og et fe,tstevne i ny og ne. Har skutt mye med glock,1911 varianter, springfield xD, og CZ 75 / CZ Sp01 pistoler. Jeg har havnet på å foretrekke CZ sine 9mm pistoler til mitt bruk og 1911 til grovere greier. Når det gjelder beretta er jeg stor tilhenger av series 70 modellene, spesielt de i .22 lr. De er bra, så jeg hater ikke beretta. Men jeg har sett mange unge førstegangskjøpere prøve å selge sin dyrebare beretta (etter at de har skjønt at de burde ha valgt noe annet) og bli lange i maske når de må akseptere et verditap på 4-5000 kroner for nesten nye og ubrukte våpen.

 

 

PS*

Minst 1 kilde (Ian Hogg)hevder at US army ville ha valgt CZ75 som tjenestevåpen om det ikke var for det faktum at Tsjekkoslovakia var et østblokkland når de byttet ut håndvåpnene sine, på begynnelsen av 1980 tallet.

Link to comment
Share on other sites

Har en Beretta 92fs selv, og jeg er meget fornøyd.

Ligger veldig stødig i bjørnegrepet, og med Hoguegrep med "Grooves" blir det enda bedre.

 

Jeg skøyt med 115gr Fiocchi for en tid tilbake og det ga meg moderat pressisjon.

Virker litt kresen på ammo, med tanke på pressisjonen.

 

Men, nå lader jeg selv, og har funnet en veldig god load for 92`en,

så nå blir det stort sett 46-48 av 50.

(Driver å mengdetrener fortsatt)

 

Ett veldig stødig våpen også, aldri noe galt.

Ingen klikk, ingen jam, ingen mateproblemer siden jeg fikk den :)

 

Kikket på 90two før jeg kjøpte 92`en og siden prisen ble ganske mye høyere og det var

ingen forhandlere i området som hadde den til å kikke på ble det lettere å kjøpe en 92

Og jeg er fornøyd med valget.

 

Men som de andre sier, dette valget må du ta selv.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Takker :)

 

Jeg ser på en B92 evt 90-Two forde jeg syntes våpenene er utrolig pene å se på. Så hadde det ikke vært forde at en må tenke seg grundig om før en kjøper noe pga at det er høyst begrenset hva en får tilatelse til hadde jeg kjøpt begge to for lenge siden. Om ikke annet en å for å ha dem.

 

Har allerede en 9mm som funker ganske bra, (Tanfoglio combat sport jeg overtok fra min bror). Denne skal brukes til felt og praktisk minor production. Samt rekreasjons skyting(trening).

 

Vurderer B92/90-2 opp mot Glock,USP og M&P om jeg skal bytte inn tamfoen evt ha ett backup våpen, eller kanskje praktisk standard. Jeg ser også på M&P og Glock i 45ACP da jeg har en søknad på dette kaliberet liggende klar til bruk.

 

Men så hører jeg veldig mye om at det den har utseende mister den i presisjon. Noe som blir litt vel mye i mine øyne

Link to comment
Share on other sites

Hadde også en 92 fs en gang for mange år siden. Sjøt praktisk den gangen vi fikk lade 9mm som major. Den gikk sånn passe bra, men en gammel våpensmed kronet om munningen og da samlet den faktisk veldig bra. Kunne ikke se store forskjelden på den og colt gold cup samt andre resere i 38 super bygget på 1911 rammen. Men det er mulig jeg var heldig. Det positive var at den svelge unna alt som ble matet inn uten feil. Vi filet også vekk noe av nedspenneren til hanen slik at det gikk å skyte singel aktion med sikring på.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder beretta 92 er det et tjenestevåpen, og ikke bygget for pressisjon i utgangspunktet (som de fleste tjenestepistoler)Den har for lav magasin kapasitet til å være interessant for praktisk (production divisjon) og er i tilegg svært dyr i norge.

Jeg har en Beretta 92FS til salgs og jeg ikke se at 16 skudd er for liten kapasitet til praktisk..

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe problem med 17 skudd i Berettaen (9mm), men sikringen er noe herk i praksis, da denne "snur" vekk tennstempelet og legger inn hanen. Noe som gjør at du må trykke lenfre på avtrekkeren, eller spenne hanen før du skyter. på en 1911 klone så slipper du det da hanenblir låst av sikringen i bakre stilling.

 

Min Beretta foretrekker tunge kuler (147 grain+), men den er lagd i USA og jeg mener at den har en annen riflestigning enn italienske modeller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Beretta 92FS til salgs og jeg ikke se at 16 skudd er for liten kapasitet til praktisk..

Tja... min production pistol har 25% høyere magasin kapasitet. For min del ligger skillet nettop på 15-16 skudd i magasinet, når det gjelder production divisjonen. Jeg opplever det slik at med min CZ75, hadde jeg et mag bytt mer på stagene en med CZ.

Får man tak i ikke originale magasiner som tar 17 skudd, begynner det å hjelpe.

I forhold til standard divisjonen er B92FS rimelig håpløs, jeg kjenner folk som skyter med våpen som har 16 skudd .45 ACP eller 19 .40 S&W og da begnynner 16 mior skudd å ligge langt bak. Når du i tilegg har litt røft avtrekk et rykte for dårlig egenpresisjon så er vel det en grunn til at jeg ikke kan huske å ha sett en eneste beretta 92 i NFPS sammen heng siden 1993...

 

 

Når det gjelder pris på B92fs, kommer det an på hvor mye kjøper "vil ha" nøytrlat ville jeg sagt rundt 3-4000, altså på samme nivå som andre 9mm i samme klasse selges. (dog får man jo innimellom tilbud på eldre men gode CZ75'r til under den prisen.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha magasinkapasitet så får du 33 skudds magasin til Glock i 9mm. Det burde da funke en stund.

 

 

Men det er ikke lov å bruke i Praktisk.....

 

Forbudt i Prod, pistol passer ikke i boks sådet går heller ikke i standard og magasinet er for langt til Open....

 

 

Og som Hassel sier, så stiller man svakere med 15+1 kapasitet. feks på en 16sk medium stage med tom start må man bytte mag mens de med 17 eller mer kan skyte hele stagen uten.

Eller feks på en long course er det veldig vanlig at man skyter noen skudd og så er det noen meter før resten. Eks på en 28sk hvor man i to-tre luker skyter 12 skudd, så springer 5m lengre og skyter resten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp kjøpt en 90 TWO,denne har jeg kjørt igjennom ca 200 skudd(115gr/124gr winchester fmj samt 115gr blaser)og

presisjonen er det ingenting å si på, den er helt på høyde med dei fleste gode 9 mm på markedet.

Beretta lager våpen med høy presisjon og fine toleranser i delene samt gode materialer(derav høy pris).

Min 90 two har fungert 100%, ingen feilfunksjonering/mateproblemer.

Det eneste jeg ønsker å forandre på er baksiktet (kun justering sideveien)så et LPA sikte står på ønskelisten.

Når det gjelder bruktpris er nok Beretta ikke verken bedre eller dårligere en andre merker,innbytte = dårlig butikk uansett. :D

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder bruktpris er nok Beretta ikke verken bedre eller dårligere en andre merker,innbytte = dårlig butikk uansett. :D

 

 

ikke enig. med Beretta og feks SIG har man ett prosentvis høyere tap en feks Glock og CZ. Feks kjøp ny til 9k og selger for 4500 brukt, dvs 50& tap. Men med en Glock, ny 5.5k selger brukt for 4000, ca 25-30% tap....

Pluss de er vanskeligere å selge så det kan ta tid før man evt blir kvitt den. Dette er bare noe man må ta med i beregningen ved kjøp. men har man lyst på en beretta måman bare kjøpe den.

Link to comment
Share on other sites

Her har jeg fått veldig gode svar på det jeg er ute etter. Går jeg til det skritt å kjøpe en 90-two så tror jeg ikke kommer til å angre på det. Det jeg var mest bekymret for er som nevnt presisjonen. Men som en nevnte her og jeg har også gjort endel reserarch, sammenlikner mange denne med Glock og M&P som bør være akseptabelt.

 

Da er det eneste aberet med 90-two at den er j*vlig dyr i forhold til mye annet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...