Jump to content

kulespissen, hvor mye har den å si?


høggern

Recommended Posts

jeg har endel 146 grs riflekuler kal 30 som har stor forskjell på kulespissens form og diameter på flata foran.

noen er nesten runde i tuppen, noen er slik de skal være og noen har en liten kant.

har hittil sortert ut desom er "annerledes" å brukt de på trening på 100meter. samlinga på det holdet er upåklagelig.

men hvordan vil presisjon og kulebane bli på lengre hold?

 

påvirkes presisjonen?

påvikes BC å dermed kulebanen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anta at formen på spissen vil ha litt innvirkning på BC'n, men ikke nevneverdig på presisjonen. Jeg var en tur på skytelabben til Norma i Sverige. Der hadde de prøvd å klippe av tuppen på Oryx kuler i forskjellige vinkler, men det hadde svært lite betydning (100m)for samlingen. Det som har størst innvirkning er bakenden på kula, derfor er det også at presisjonskuler vanligvis er "hulspiss", det gir mindre variasjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg la inn BC på 0,5 og BC på 0,55 i kulebanegeneratoren. På 500m skiller det ca. 1 knepp eller det samme som 10m feilbedømming av avstand. Tviler på at en liten variasjon i spissen vil utgjøre så mye som 0,05 i BC så i praksis kan vi nok se bort fra dette.

Link to comment
Share on other sites

Har også gått med en uggen følelse når eg har brukt Nosler da blyspissen på denne har vært hakk og merker i.

Er faktisk såpass skeptisk att de med hakk i ble sortert ut og brukt på papp.

Men har ikke merka forskjell.

Så tror det er mest trua...

Link to comment
Share on other sites

Jag har samme erfarenhet som Tico men har aldri opplevd noen problemer med det. Elgen detter like godt den.

 

Ellers om vi snakker papp og lengre hold så brukte ¼:en ”pointede” kuler da han satt de nye rekorden i år på 500m stevnet i Numedal. Litt ner på siden.

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=52&t=16861&st=0&sk=t&sd=a&start=20

 

Var det takk vare pointingen han greide å få til de der treffbildene?? Tja, jag vet ikke men tror att han er god nokk sammen med sitt utstyr til å få det til uten, har vel gjort det flere ganger ved trening. :wink:

 

Da holden strekker lenger ut så er det noen som har meininger om pointing / meplat trimmer i det store landet i vest. Du kan selv læse om det her. Ta en tur inom FAQ og:

 

http://whiddengunworks.net/pointingdie.html

 

Nå, jag er klar over at noen syns dette er kun vas fra en produsent av pointing utstyr men var og en er selvfølgelig fri å ha sin egen oppfattning.

 

Jag har pointet alle mine Scenar nå så får vi se hvordan det går. :oops:

 

Scenaren har nå omtrent samme frontarea som Berger blir levert med. :lol:

 

Whidden selger og en meplate-trimmer:

 

http://whiddengunworks.net/trimmer.html

 

Whidden anbefaler først å pointe for så å bruke meplate trimmer og så nokk en gang pointe.

 

For hva de er vert

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

forresten har jeg kjøpt endel nosler custom competition kuler i år. disse er helt jevne i fronten (jevnere enn både sierra, norma og lapua jeg har brukt før)

 

de kulene jeg har som er ujevne i fronten er helmantler. men de går fantastisk på 100m selv om de er ujevne. har sortert vekk de ujevne og bruker de ikke på lengre hold. på lange hold bruker jeg de som er jevne. å samlingene er fine.

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden din litt Høggern, håper det er ok. I desse tider, så er jo HPBT kuler et "must" i presisjons sammenheng. Det eg lurer på, er det hulspissen, eller forma på bakenden på kula, som er viktigest, dvs speler mest inn på kulas presisjon ?

Rekner med det er ein kombinasjon, men kva speler mest inn på kulas presisjon ?

Link to comment
Share on other sites

I desse tider, så er jo HPBT kuler et "must" i presisjons sammenheng. Det eg lurer på, er det hulspissen, eller forma på bakenden på kula, som er viktigest, dvs speler mest inn på kulas presisjon ?

bakenden har mest å si.

derfor selges det omtrent kun HPBT kuler til konkkurranseskyting i feks DFS.

så de som bruker FMJ kuler til slik skyting er definitivt et fåtall (bortsett fra i AG3 klassa da)

har forresten odins 6,5 patron helmantel enda?

 

både RA/RANO og lapua lagde ypperlige 144grs helmantler (D-spiss) til DFS skyting. men tilslutt var det nesten ingen som ville ha disse da det var allmennt akseptert at HPBT kuler var bedre. så RA sluttet med disse kulene ca i 1994.

 

jeg har hatt mange loter med D-spiss som har samla like godt som det meste anna , men enkelte loter var ikke helt gode.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...