Jump to content

Får ikke kula til og sitte fast


jørn

Recommended Posts

Er helt fersk når det gjelder og lade , men jeg mener det meste blir gjort riktig.Problemet mitt er att når jeg skal sette fast kula i hylsa, så setter den seg ikke .Jeg kan dra kula ut igjen med hendene .Hva gjør jeg galt her ??

Bruker hylser fra norma og Kuler er sierra gameking 140 gr.Kaliber er 6,5-55.

Må få til dette da det skal skytes på lørdag :oops::oops:

Link to comment
Share on other sites

Hva slags die sett er det?

Siden det haster. Plukk vekk ekspanderknappen og forsøk å sette ei kule uten å ha utvidet halsen igjen. Hvis det går greit å sette kulene burde det funke fint. Alternativet blir å slipe ned ekspanderknappen til riktig mål. Det kan gjøres med drill og smergelpapir, men det er lettere å svare konkret på hvordan hvis vi vet hva slags diesett det er snakk om.

Link to comment
Share on other sites

Et godt tips er å skru ned dien du setter i kula med ned til riktig høyde. Sett ei hylse i pressa og dra armen helt ned. Skru deretter dia ned til du kjenner litt motstand. Skru dia fast, og prøv deg frem med ei kule eller to. Hvis de fremdeles ikke sitter så løsne dia litt og skru den LITT lengre ned. Da skal kulene bli sittende fast til slutt. Bare pass på så du ikke skrur den for langt ned. Da vil hylsa gi etter ved skuldera, og blue litt. Dette medfører treg kamring... Har vært borti hylser som ikke har hatt tykt nok gods i halsen til å krympe fast kula skikkelig. Sellier & Bellot f,eks. Og DFS. Men de to er visst nok fra samme fabrikk etter det jeg har hørt...

Lykke til mvh Arnstein

Link to comment
Share on other sites

Litt hjelp av gutta på sarpsborg våpen (takk til huckleberry ) til og stille dier .Mye lesing i ladeboka(hadde ikke klart meg uten den ).Så gikk jobben med og presse ut tennhetter og presse hylser lekende lett ..Måle krutt og sette i kule gikk som en lek..Endelig finni meg en kjempehobby..Takk for den DACHS.

Dette blei gjort igår kveld.

Idag har det vært jaktfelt for første gang med ditto innskyting av hjemmeladda ammo .Og en ting er helt klart ..ALDRI MER FERDIG KJØPT AMMO.femskudd innenfor 3 cm ...drit fornøyd er jeg nå..

Jaktfelt skytinga er en helt annen historie ..Takke faen for att det bare var trening. :oops::oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...