Jump to content

Kaliber 120mm Kanon ?


S.O.N

Recommended Posts

Dette hører ikke hjemme hverken her eller der, men tar nå en sjans på at jeg får tilgivelse.

 

Har funnet en gammel Kanon hylse etter krigen fra noe opprydding i en kjeller. Har ikke tenkt så mye på det før nå at kanskje det kunne vært litt stas og pollert messingen og få dreiet en dummy kule som man kunne sette i toppen og ha stående i gangen. Jeg tok ingen mål, så jeg tar noen antagelser på husken: Tror den er rundt 120mm i diameter, og kanskje en halv meter lang (eller mere). Det er vel ikke så mange typer som var i bruk antar jeg, så det er sånn ca slik jeg hugser den.

 

Er det noen som vet hvor man kan lete for å finne noe ca. mål eller skisser av hvordan slike artelleri 'patroner' såg ut med isatt granater eller kuler fra 1940 åra ?

Link to comment
Share on other sites

Har du ørlittegranne mer info om hylsen? Det er ikke lett, da "Tyskerten" klarte å stelle i stand enhver amm.off´s eller logistikkoffiser sitt mareritt her i landet. Bare på kystfortene hadde de minst 20 forskjellige kalibere på skytset spredt rundt fra sør til nord. Tenk en liten feil, så kunne det ha endt med at de prøvde å få en 37mm til å passe i 40,5´en i Harstad, eller ennå værre, motsatt. I tillegg la de allierte igjen litt både til vanns og til lands. Hvis du klarer å tyde noen bunnstempler, og komme med skikkelige mål, eller til og med et bilde ville det sikkert hjelpe.

Link to comment
Share on other sites

Det er en rettvegget hylse (ingen flaskehals).

Skal ta noen bilder ved anledning. Det er nok en type granat hylse som ble brukt i kanoner som var rettet mot skipsleier og fjordinnløp.

 

Nå er kanskje dem fleste av desse gamle kanonene fjærnet, men man så slike rundt omkring langs kysten for 25-30 år siden.

Link to comment
Share on other sites

  • 12 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...