Jump to content

Antimon i bly


noddis

Recommended Posts

Er det noen som kan si meg hvor mye antimon ( prosentvis ) som skal / bør blandes i rent bly ved kulestøping. Jeg har søkt litt på nettet men ble ikke veldig mye klokere. En plass oppgis det blandingsforhold for hardbly : 6 - 25 % antimon og 75 - 94% bly

Jeg syntes dette høres ut til å være veldig mye antimon.???

Veldig fint om noen kunne hjelpe meg med dette! :P

Link to comment
Share on other sites

Antimon alene hjelper ikke. Du må ha andre legeringselementer i tillegg, tinn blant annet.

Dersom du ikke har god kunnskap om metalurgi og svært bra utstyr skal du ikke prøve å blande for mye selv. Hjulvekter, setteribly, typemetall, rent bly og gammeldags loddetinn er de elementene du kan bruke på avansert hobbynivå.

Link to comment
Share on other sites

Trådstartar nemnte ikkje kva kaliber han skulle støype til, så forslaget mitt var rekna som ei generell legering til både handvåpen og rifle. Som Fulmen seier, legeringa kan bli litt i hardlaste laget for vanlige pistolkaliber, men fungerar veldig bra i magnumrevolvarar og rifle i moderat hastigheit. Til typiske pistolkaliber og ikkje-magnum revolvar ville eg blanda det reine blyet 50/50 med hjulvektsbly, som for meg har vist seg å fungere veldig bra. Litt tinn må som regel tilsettast, 1-2%. BHN endar på mellom 9 og 10.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...