Jump to content

Valg av kruttutstyr..


Darkbull

Recommended Posts

Jeg valgte Lyman sin, er meget godt fornøyd med den.... Men har ikke prøvd RCBS, så det er mulig jeg ville vært like fornøyd med den (ettersom jeg DA ikke ville ha fått prøvd Lyman).

 

Så i en test at de var negative til hvor lang tid det tok å rengjøre Lyman, men det er IKKE min erfaring, tar ikke mer en 2-3 minutter. Vekta er meget brukervennlig, jeg skifter kanskje krutt 2-3 ganger på en kveld, og det går veldig greit.

 

Noe en av de jeg lader sammen med syns er litt negativt er at vekta må slåes på 30 minutter før den kan brukes, og at kruttrøret er litt langt (det spretter ett og annet kruttfrø over skåla, kanske 20-30 frø i løpet av en kveld!).

Men jeg ser ikke det helt store problemet med det.

 

Har veid fra N-130 krutt til N-160 krutt, med alle krutt-typene i dette spennet fungerer vekta meget godt.

 

Nøyaktigheten er det heller ingenting å utsette på. Har kontrollveid en god del av ladningene som er målt opp med den, og til nå er alle målinger endt opp nøyaktig der de skulle (flaks kanskje?, er vel snakk om mellom 30 og 40 målinger).

 

Vel, det var litt om mine erfaringer med Lyman.

 

.

Link to comment
Share on other sites

Noe en av de jeg lader sammen med syns er litt negativt er at vekta må slåes på 30 minutter før den kan brukes,
Jøss, det var da ikke lite, men hvor lang tid bruker den på å fylle en ladning, er det stor forskjell på en liten/stor ladning?
Link to comment
Share on other sites

Jøss, det var da ikke lite, men hvor lang tid bruker den på å fylle en ladning, er det stor forskjell på en liten/stor ladning?

 

Hmm, har ikke tatt tiden på hvor lang tid den bruker på å måle opp ladningen. Den bruker litt lengre tid på oppmålingen enn det tar å sette i ei kule :oops:

Kan prøve å få tatt tiden på tirsdag (om jeg husker det), da er det "sy-møte", :D

 

Det er ganske likt om ladningen er stor eller liten, den fyller på ganske fort til det er 2-3 grain igjen, derfra går den saktere og saktere til innstilt vekt er oppnådd, når vekten er oppnåd piper den. Om en setter den på auto vil den automatisk veie opp ny dose så snart skåla er tilbake på plass..

 

.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også RCBS sin chargemaster combo og er veldig fornøyd!

Som nevnt tidligere bør du stikke inn en bit av et sugerør på de groveste kruttsortene!

Har ikke tatt tiden på doseringen, men det passer mit tempo utmerket :wink:

Om du skal lade store kvanta i slengen ofte vil jeg tro at du bør skaffe et nøyaktig kruttmål til det formålet om hastighet er alfa og omega.

(nå skal mann vell strengt tatt ikke ha det travelt ved lading :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Har RCBS 1500 selv. Har sett litt på DPSIII. Tviler på at RCBS-en er kjappere enn DPSIII, noe som jeg har sett blir hevdet. Et minus med DPSIII er oppvarmingstiden. Denne er i praksis null på RCBS.

:arrow: Min mening er at de er så jevne at det bare er å la prisen bestemme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...