Jump to content

ARV


Colt1911

Recommended Posts

Ja, den er jeg sikker på du må plombere, en kammerat måtte det i allefall, fikk skriv fra Politidistriktet der han bor!

Kanskje om du er våpensamler at du slipper unna! Men det er ikke jeg den rette til å svare på!

 

Sako_35 :)

 

Hmm, arv av våpen er da lov og det er ingen krav til plombering dersom man får innvilget våpnet på bakgrunn av arv. Jeg arvet en hagle og fikk ikke noe beskjed om å plombere den, så at Colt1911 må plombere tviler jeg på, men han/hun må ha det formelle i orden, det er jo klart.

Link to comment
Share on other sites

min far arvet en mauser av sin far og han slapp å blombere den ettersom det var arv,min far jakter ikke selv så tror ikke det er noe problem å få ordnet det., men kan jo uansett være greit å forhøre seg på ditt lokale våpenkontor.

Link to comment
Share on other sites

Må nok skuffe deg med og si at du nok ikke får registrert en M1 Carabin uten og ha status som samler, som har våpnet innen sitt samlerområde.

Det er synd for M1 Carabin er ett fantastisk morsomt våpen og skyte med.

Men slik har øvrigheta bestemt at de vil ha det i kongerike Norge.

Link to comment
Share on other sites

Det er opplest og vedtatt fra POD/ Justis dep. at det ikke skal innvilges kjøp eller annet erverv av US carabin, unntaket er som nevnt kun noen samlere.

På den annen side om det våpenkontoret du sokner til ikke følger med i tiden kan erverv muligens gli gjennom.

Men det har jo også værsert saker der våpenkort i ettertid har blitt indratt PGA. feil forvaltning ved lokalt kammer.

Men for all del i mine øyne er ikke dette våpnet på noen måte anderledes en mange som i POD`s øyne fint kan erverves. Får du det mot formodning gjennom kan du se frem til mange kosestunder med dette våpnet i fremtiden.

Ønsker deg all lykke på ferden!

 

MVH

NM149

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer, det som NM149 her skriver. US karabin har vært, og er ett våpen som det er spessiellt vanskelig å få tillatelse på. Også ved arv.

Likevel har det vært litt forskjellig praksis vedr. dette på de forskjellige våpenkontorene rundt i det ganske land. Jeg kjenner til att arvinger har fått registrert både US karabin og andre våpen, dertil også Sten mp. Dette pga. affeksjonsverdi. Dette er riktignok noen få år siden, og slik jeg føler det blir ikke ting akkurat lettere etterhvert som tiden går.

Selv arvet jeg endel våpen da min far døde, og regnet med at overføring skulle være en grei sak, noe det ikke var. Dette var for det meste vanlige jaktrifler samt noen pistoler. Jeg fikk blankt avslag på dette, da jeg hadde våpen som dekket behovene fra før. Er ikke enkelt om de som behandler søknaden setter vrangsiden til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...