Jump to content

Jaktfelt som oppskyting?


Jackknife

Recommended Posts

Etter å ha skutt et jaktfeltstevne i går, ble jeg sittende å fundere på om det kunne vært gjennomførbart å få godkjent oppskyting på bakgrunn av resultatet av en slik runde.

Om jeg ikke tar helt feil, kan man få godkjent skyteprøve dersom man oppnår en viss poengsum på elgbaneskyting.

Hadde det vært mulig å innført noe lignende også for jaktfelt? Om man f.eks oppnår over 130poeng. (bare for å ta et tall) Jeg vil påstå at det kreves mer trening for å oppnå dette, enn å avlegge den tradisjonelle skyteprøven. Dette kunne blandt annet være med på å avlaste køene på høsten noe.

 

Jeg mener selvsagt ikke dette i stedet for dagens ordning. Men som et alternativ. Jeg ser innvendingen ved at man kanskje benytter et annet våpen på et jaktfeltstevne, men det samme gjelder vel ved elgbaneskyting også. Kanskje kunne dette være forbeholdt jegerklassene, hvor det i hovedsak benyttes jaktvåpen.

 

Mange momenter som må overveies her, men jeg slenger det fram som et forslag for å høre hva forum-folket mener.

Link to comment
Share on other sites

Tja. Jeg for min del er egentlig rimelig fornøyd med at jakt-/jegerfeltstevner som er gjennomført etter 31.3 er godkjent som obligatoriske treningsskudd. "De 30" med dokumentasjon er faktisk en større bøyg for meg enn å skyte prøven. Ihvertfall hvis jeg skal ha en fornuftig treningseffekt av de 30 istedenfor å bare sette 2x15 skudd i vollen for å ha det unnagjort.

 

Men nå har jeg laaaangt igjen til 130p på NJFF-jaktfelt, da :oops:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Hvor var det hen da "Hansen". Har vel skutt stort sett de samme stevnene som deg, men detta kan jeg ikke huske :roll::roll: Veldig bra tiltak forøvrig. Måtte da vert mulig og videreført dette ?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder opplegget "Hansen" beskriver; har man ikke en liten kommunikasjonsutfordring når man skal få formidlet til skytterne at de trenger å ta med seg jaktammo på et jaktfeltstevne på vårparten? Fordelen med elgskyting som storviltprøve er jo at det ikke stilles krav til jaktammo.

Hva med innskyting? Det tar vel litt tid eller krever endel ledige skiver, når skyttere som gjerne er litt nøye på det skal stille om fra konkurranseskudd til jaktammo?

 

Forstå meg rett. Jeg ser svært gjerne at flest mulig flytter sin oppskyting fra "riflebanehelvete" i aug/sep til stevneaktiviteten om våren. Jeg sliter bare litt med å se hvordan det best skal kunne foregå. Særlig den delen som består i å endre folks vaner!

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg skyter opp på løpende hvert år. Har alltid konkuranserifla som et suplemang til jaktrifla ! Jeg kan fort gå på "trynet" og ødlegge en kikkert. Mener det kunne vert enkelt og la de skytterne som ville skyte opp med vanlig ammo ala løpende få lov til det på jaktfelt hvor forholdene ligger til rette for det. De fleste, kan vel si over 90% vet vel at man må skyte inn med jaktammo spesielt. Ellers så kan standplassleder uten for mye bry gjøre opmerksom på det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

@ Grimm.... Som du nevner er ikke et krav om å bruke jaktammo ved oppskyting på løpende elg. Hva gjelder det nevnte stevnet jeg referer til, ble det sjekket ut med DN av indertegnede 8)

Det var i følge den konsulenten, uproblematisk :D

Om dette har endret seg, eller på en eller annen måte blitt innskjerpet, vet jeg ikke.

Flott om DN aksepterer tilsvarende ammoløsninger som på elgskyting. Det er jo selvsagt helt naturlig i og med at det er tillatt der. Personlig ville jeg imidlertid ønsket å ha skriftlig bekreftelse på DNs standpunkt før jeg stempler oppskyting på vegne av foreningen. Kanskje en sak NJFF eller andre kunne ta opp med DN?

Link to comment
Share on other sites

Joda Grimm, det kunne vært en ide.

Jeg fikk den gangen ikke det skriftlig, men fikk som sagt navnet til konsulenten på DN.... Det eneste han satte som krav var at det holdet med reinsfiguren skulle være i forbindelse med det faste baneanlegget på 100 meter. Dvs samme krav som en "normal" oppskyting.... Brukte forøvrig argumentet om oppskyting på løpende elg....

Link to comment
Share on other sites

Det er jo opp til jegeren å forvisse seg om at ammunisjonen går "riktig" i våpenet før jakt. Du kan jo ha ladet om flere ganger og med bare ett grain i forskjell siden du skøyt opp med f.eks din 6,5x55 til storviltprøven, og du velger denne vekta til kulene fremfor de første når du skal jakte. De passet og gikk bedre i børsja. Det eneste du har som krav er at du skal skyte inn og sjekke at de går "riktig" før du jakter. Ingen forlanger da at du skal ta ny storviltprøve. Skulle ikke vært lov å skifte kuler og kruttvekt etter prøven heller da jo. Derfor så faller denne ordningen bort i fisk, hvor avleggelse med jaktammunisjon er krav. Det er våpenet og deg som er godkjent på jegeravgiftskortet, uavhengig om den er avlagt med en 9 eller 10 grams jaktkule og 40 eller 50 grain krutt. For meg som har sett ødeleggelser på dritdyre elektroniske skiver gjennom flere år pga jaktammunisjon, så burde også dette vært ett godt argument på å fått DN til å fjernet dette tøvet. Det blir jo mer og mer elektronisk anvisning. Du opplever ekspansjon inni disse skivene som du ikke gjør i enn pappskive. De skytes i stykker 3 - 4 ganger så fort enn når det benyttes "fullmetall". Tenk deg for de som bruker 5 og 6 forsøk på å klare prøven da. Dritdårlig opplegg for de som skyter lite og for den eldre garde / pensjonistene. Det blir sløsing med både penger og materialer spør du meg. Unødvendig byråkrati !! :shock:

Men til trådstarter - det er gjennomført flere steder og går ann. Kråkstad SL og Enebakk JFF har hatt oppskyting til storviltprøven etter jaktfeltstevner flere ganger. De har mulighet og gjennomført stevnene ved sine godkjente baner. Stevnene må da legges til etter 1 april og et nytt jaktår....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

:shock: er det ikke slik i sverige at du må ha et vist ant skudd på løpene for og få godkjent prøve.

dette med at prøva skal skytes med jaktamo er jo helt på viddene.må jo test skyte rett føre jakt så du er 100% sikker på at det går på.vi i skytterlaget her har arangert et lokalt helt enkelt jaktfelt.og det er folk veldig fornøyd med.kunne sikkert vært flere slike og som jegera kunne fått godkjent skudd på.hadde en diskusjon med en jeger her for en tid siden.han mente det ikke var bra at det ble sett for mye krav.kunne bli for gode skyttere,og da at mange drøyde hold og sjanser.kan jo være noe der.men alle som holder i ei børse og er på jakt må jo vurdere muligheten for et bra skudd.uansett så er det en sjans for at ting ikke går som tenkt.og skal en få mange jegere til og skyte slike lokale stevner,så må figurene være litt større en skjæra. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nok litt sen av meg noen ganger.

Jeg oppdaget at Kammerlader siterer forskriften der det står "med minimum 15 skudd hver gang".

Dette er en av mange feil og tåpeligheter i forskriften, leser man videre i samme forskrift står det faktisk at man kan skyte færre skudd hver gang, bare det tilsammen er 30 skudd.

Tenk over formuleringen "minimum 15 skudd hver gang" skyter man 25 første gangen, så må man skyte 15 skudd til for å oppfylle forskriften, og vips, så er det 40 obligatoriske prøveskudd.

Man må være rimelig byråkratisk for å kunne skrive noe slikt.

En annen interessant formulering er kravet om at det skal være 60 cm tvillingskive tilgjengelig på banen, ellers er ikke oppskyting gyldig.

Fra Hordaland har vi sendt inn forslag til NJFF om å fremme forslag til rettelser til DNV slik at de verste tåpelighetene blir tatt bort fra bestemmelsene.

Link to comment
Share on other sites

En ting er i allefall helt sikkert, kravene som stilles til grunne for godkjent oppskyting er helt latterlige!

Løpende elg skulle definnitivt vert obligatorisk, ikke nødvendighvis for og gjøre folk bedre til og skyte på løpende vilt, men for og klargjøre vanselighetsgraden ved denne form for skyting, slik at flere avstår fra og ta slike skudd på sogen.

Link to comment
Share on other sites

Det blir vel panikk i fleire DFS lag viss det skulle dukke opp enda en mulighet til oppskyting.

For da slipper flere av de beste melkekyrne unna...

Her på Sunnmøre har no DFS laga Nekta Engesetdalen å arrangere åpent Jegerfelt stevne...

For da var det fleire som skaut opp der samme dagen.

Dette ble kun gjort for å stoppe lekkasjen fra skytterlag som ikke har noe tilbud til jegerne.

Men treng peng.

Her på Sunnmøre er det arrangert 2 NJFF jaktfelt iløpet av heile vår sesongen.

Så Jegerfelten til Engesetdal var kjærkommen.

Men denne fikk DFS gjengen stoppa.

Utrulig smålig, når engesetdalen har arrangert dette så istadenfor å lage noko tilsvarande i sine skytterlag.

So var det lettast å berre stoppe dei som gadd.

Link to comment
Share on other sites

Dette med bruk av jaktammo under oppskytinga har jeg erfart ymse håndtering av (noen av) de stedene jeg har vært. Pr dags dato her jeg vel aldri brukt noe anna enn helmantel til oppskytinga, vel da med kulevekter som stiller kravene, rent bortsett fra at de ikke er ekspanderende. At en skal være innskutt med den ammunisjon en skal bruke er for meg en selvfølge, og tydelig også for enkelte baneledere der ute.

At oppskytinga skulle vært på løpende elg vil jeg si meg sterkt imot, men at eksempelvis 5 el 10 av treningsskudda kunne vært krevd på løpende er en anna sak. Men da igjen mister mange av landets baner muligheten til å tilby oppskyting, og etter min mening er det få nok baner i distriktene som det er....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...