Jump to content

Hvordan få rev ut av stein-hi


caveman

Recommended Posts

Er jo muligt at hunden vil apportere reven ut av hiet hvis den ligger død der inne nå.

Mange terriere har det i seg at dem vil apportere død rev, mens andre terrier ikke er intressert i reven når den er død.

 

Men hvis det er et stein hi med hyller osv så spørs vel det også om det lar seg gjøre.

Link to comment
Share on other sites

He, he, ikkje værst det Caveman, billig hi "hund" det der... Tenk prisen for bikkja, mat og veterinær konstnader i forhold, du kan betale jenta di mange gonger der.... :mrgreen:

Men du må gje ho lite mat framover, skal du få ho inn i hiene i åra framover, he, he.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter ! Du vet ikke om noen i ditt distrikt som har Borderterrier ! noen av disse vet jeg har apporterende egenskaper og det har jeg opplevd spesielt med en vi hadde i laget og det vet jeg har hvert avlet inn i noen av disse linjene.

Men jeg sender en oppfordring til de som driver med hijakt og kanskje har en slik apporterende hund som ikke bor for langt unna om og oppsøke denne jegeren .

Link to comment
Share on other sites

Apportering er en treningssak. Omtrent enhver hund kan læres opp til å apportere hva det måtte være dersom den skjønner at eieren vil det. Jeg ble tidlig fortalt at foxterriere ikke apporterer, men det viste seg i hvertfall at mitt eksemplar gjør det i rikt monn. Har ikke tall på hvor mye rart hun har hentet på land til meg. Husker en gang på seinhøsten hjemme på Fosen. En kamerat skjøt ei kvinand på et vann hvor det var nummeret før at isen skulle legge seg. Det var med andre ord grisekaldt i vannet, og kvinanda lå veeeldig langt fra land. For å hisse opp hunden til å hæle seg uti skjøt han et par skudd utover i retning anda. Det var så kaldt til henne da hun omsider hoppet uti at hun skrek mens hun svømte ut. Tre meter før anda lå forladningen. Gjett hva hun apporterte.... :roll: Etterpå nektet hun plent å svømme ut igjen. Det ble ingen and den gangen... :lol:

-Men senere har hun apportert alt mulig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...