Jump to content

Problem med 300 WIN mag hylse eller ?????


stkl

Recommended Posts

Har problem med at tennhettene buler ut.

Er ikkje overladninger heller . Skjer det samme sjølv om eg har ein ladning på 65 grs MRP og 185 grs scenar.

Prøvde å bytte ammo med ein anna som har 300 win . Eg fekk buling på hans ammo i mi , mens han ikkje fekk det med min ammo i si.

Rifla er bygd at Fossdal og er ein AI clone med TAC 300 kasse.

 

Her er nokon bilder :

 

 

28032009155216U133xf35g7Ng.jpg

 

28032009155939J6joXjy78MKp.jpg

 

28032009155939nIHJKs8xiIac.jpg

 

28032009155939W8LtR33EB75Q.jpg

 

28032009155939qo3X9V959SyU.jpg

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart virker det som om hullet i sluttstykket rundt tændstiften er alt for stor. Nu er det lidt svært at måle på et billede, men umiddeltbart ligner det at hullet er mellem 2-2,3mm stort. Dette kombineret med en slap slagfjeder vil kunne medføre det viste. Så check hullet rundt tændstiftet, den bør på moderne våben ikke være over 1,9mm. På mange våben for patroner med højt tryk tilstræber man mellem 1,5 og 1,85mm

Link to comment
Share on other sites

Det Ignorant sier høres fornuftig ut, og den ladningen din er vel i tillegg alt for slapp ved bruk av MRP, det er nesten merkelig at hylsa ikke soter, selv om det er en bløt Remingtonhylse. Ut i fra blidene ser det i tillegg ut til at hylsa har en liten "bule" innover ved hylsehalsen også, noe som også kan indikere på lavt trykk?

 

En .300Wmag skal vel i teorien kamre på beltet og ikke på halsen. Når en så slappt ladet parton ikke soter i det heletatt, tyder kanskje dette på at den kamrer på kon/hals? Kamrer den i konen, kombinert med dette som Ignorant poengterer, kan en vel muligens få en tomhylse som ser ut som din?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Remington "kremt" som gir hetter med slikt utseende og det nesten uansett ladning og også med fabrikkpatroner. Denne har et overdimensjonert hull til tennstempelet. For å se om jeg kunne avhjelpe problemet noe installerte jeg en Tubb's slagfjær som er en god del stivere en den originale. Det ble ingen forskjell. Nå har jeg skutt over 1000 skudd med rifla og har ikke merket noe annet skummelt pga dette.

Link to comment
Share on other sites

Har samme kasse så jeg tok noen mål:

 

Tennstempel: 1,69-1,70mm

Hull i bolt: 1,79-1,80mm

Tennstempel vandring fra støtbunn:1,65mm

 

Det er en ørliten forsenkning av hullet, men meget liten.

 

Skal på banen i morra med Stiller kassa, skal komme med tilbakemelding.

 

Litt på siden.

Nå husker ikke jeg standarden på fjærkraft , men det ligger vel en plass mellom 15-20 kg

 

Hvordan kan dette gå bra da. :?:

(0,085mm^2 X 3,14) X 4000bar = 90,746kg aksiell kraft.

 

Masse og fart spiller jo også inn, kan noen forklare :?:

 

Sorry for OT Stkl.

Link to comment
Share on other sites

Hej Mildot

De ting du undlader i din beregning, er tændhættens egen bæreevne. Fra flad, kan fjederkraften ikke engang lave et mærke, hvor højt statiskt tryk der skal til for at trykke mærke i hetten, ved jeg ikke.

Det som yderligere hjælper mod at hætten flyder bagud, er den kuppelform, som tændstiften efterlader i hætten ved indslaget

Link to comment
Share on other sites

Hei, der var bildene, ja! Har av en eller annen grunn aldri fått mail av deg, jeg vet du har sendt flere ganger.

Som sagt før, mener jeg dette er et resultat av for stort hull for tenn-nålen, som Ignorant også skriver. Dette er en splett ny Stiller kasse, og ikke noe jeg kan gjøre så mye med - du må nesten snakke med importøren.

 

Jeg likte mindre stripen på halsen, er dette noe som kommer ved avfyring? La ikke merke til noe slikt ved teknisk avfyring før levering, men er det en stripe i kammeret er da det en mulig reklamasjon, da får vi sette pipen de millimeterene det gjelder!

Link to comment
Share on other sites

OK, det skal ikke være slik. Fikser det når som helst du har anledning, jeg kommer hjem fra havet 06.04 og skal være hjemme i 3 uker. Veldig rart, men lett å fikse. har du snakket med importøren om dette problemet med tennhettene? De er jo medlemmer her, så det hadde vært greit med en kommentar?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da har jeg hatt besøk av Stilleren til Stkl. Her var det litt rusk. Først sjekker jeg headspace, den er veldig bra. men så oppdager jeg at mine headspace-tolker som jeg har hatt i nå 20 år, måler lenger fra bunn til topp av belte enn hylsene gjør, mede en god del. sitter i havet nå på Bredford Dolphin og husker ikke tallene, men det var mer enn jeg likte. Jeg skulle sette pipen tilbake uansett for å rense halsen som hadde fått en stripe ved kamring. Etter denne kamringen har jeg fått utstyr som sender olje inn forfra ved trykk, noe som gjør sjansen for slike spor mye mindre. Jeg setter nå kammeret tilbake og tilpasser heaspace til den hylsen med det største målet - de var nesten helt like fra tre ulike fabrikater. Stkl lader selv så små toleranser er bare bra. Hylse i, bolten ned, så vidt man kjenner subbing siste del av vandringen. Jeg oppdager nå at tenn-nålen stikker en hel mm lenger ut enn standard, ikke bra, men det tenkte jeg ikke på å sjekke første gangen på en ny Stiller. tenn-nåls-hullet måler 1,96mm, tennnålen 1,91mm. Tenn-nålen kortes til rett lengde. Jeg skyter en fabrikkladet Rem.Safari, forniklet hylse med 180 grs Swift A-frame. Krating. Tar denne hylsen, halspresser, lader 180 grs Sierra med 70 grs N-160, friflukt 1,5mm - krating.

 

:shock:

 

Får tilsendt ny ekstra sterk fjør fra KH-Presicion - krating.

Setter inn et mellomlegg på 3mm for å forsterke fjøren - krating.

Setter inn et mellomlegg på 6mm for å forsterke fjøren mer - krating.

 

:evil:

 

Så atte nei jeg vet ikke jeg.

Men det er VELDIG interessant å se at Streken har samme problem. Nå har jeg kamret den også, men dette har ikke noe med kamringen å gjøre. Sånn er det bare.

 

:arrow::?:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...