Jump to content

unøyaktige balistiske tabeller?


v-max

Recommended Posts

fikk meg en tankevekker i dag da jeg var på langholds skyting...hadde vært inne på norma cc,og regnet ut kulebanen på 30.06....foreksempel;på kalkulatoren til norma sa den at på 200 m,skulle den gå 11cm under siktepunkt,og da fikk jeg 17 cm på 3 skudd.den var lik på 250 m(24cm),men på 300 m hadde kalkulatoren beregnet 42 cm,og jeg fikk 55 cm....

noen andre som har vært borti liknende?

 

point blank tabbellen stemte bedre med mine resultater....

Link to comment
Share on other sites

ja,alt er gjort på rett måte....

 

litt ot.skaut pipa nokså varm i dag,vil treffpunktet være det samme etter at løpet er blitt kaldt igjen,som da jeg begynte å skyte?(for å si det på en annen måte); går metallet så mye mellom at treffpunktet blir annerledes,etter kaldt,varmt og kaldt igjen?(skal på revejakt i natt,og spekulerer på om jeg må skyte inn rifla igjen....???)

Link to comment
Share on other sites

alt er riktig.....rart at det stemmer med noen avstander,og ikke med andre.....

For å spørja litt "frekt":

Er presisjonen (du og børsa samla) god nok til at du kan fastslå treffpunktet nøyaktig på tre skot?

Gjentok du, eller er det basert på tre skot på kvart hold?

Er holda målt opp nøyaktig?

Var lys, vind, mirage og evt andre ytre faktorar like på kvart hold?

Skaut du frå same standplass og mot figurar i tilnærma lik høgde (over ei slette/jorde/myr) eller var dei lengste figurane oppe i lia (endra rekylopptak)?

Link to comment
Share on other sites

Har sjekka med kulebanegeneratoren på dfs.no, og den gir eksakt same kulebane som du har fått ut frå norma med BC .290 (Hornady V-max)og 40 mm siktehøgde. Med BC .200 (tilsvarande Sierra 110 grs HP) blir resultatet mykje nærare dine faktiske treffpunkt. Kan det tenkjast at Hornady er vel optimistiske mtp BC på denne kula?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...