Jump to content

Nybegynner langholds rifle


thedane

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er ute etter en rimelig rifle som er godt egnet til langholdsskyting. Lurer også på hva slags kikkert jeg burde ha, leser flere steder at kikkert er noe man burde legge litt penger i, men da blir det plutselig ikke så rimelig mer..

 

Hvor "lite" penger kan man tillate seg selv å bruke på en rifle med kikkert til langholdsskyting?

 

Hadde vært ypperlig om dere ville hjelpe meg med å sette sammen gode kombinasjoner av rifle+kikkert med pris, da hadde jeg blitt dødsglad.

 

-Anders

Link to comment
Share on other sites

Ei Remington 700, er jo eit bra utgangspunkt, og det finst Mausere som er kraftigt ombygd, som du sikkert får kjøpt for ein grei pris.

Hvis ikkje den er solgt, så har Silenthunter her på kammeret ein Mauser i 6.5-06, som eg meinar skulle være god presisjon på.

 

Når det gjeld kikkertsikter, så er det ein jungel, men dei anbefaler som regel eit sikte som har god forstørring, f.eks 6-24x og helst med mm klikk på justeringa. Bushnell, Meopta og Nikon sine taktiske sikter burde være bra utgangspunkt og koster ikkje skjorta heller.

Men optisk, så får du som regel det du betaler for. Så du får nok gode tips her, vil eg tru...

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Rimelig er et relativt begrep, og de fleste børser duger. Jeg synest det er greit at børsa har en viss tyngde.

 

Jeg vil sette opp 3 muligheter

 

- Brukt M67 i 6,5*55 eller 308 win. Tidligere i utstrakt bruk i DFS. Forutsetter at løpet ikke er gått så mange skuddene. Og at det er påmontert montasje.

- Brukt eller ny Howa eller med Heavy barrel og en stiv stokk (de billigste støpte stokkene er ofte for bøyelige) Kaliber 308

- Diverse Mauser kreasjoner i 6,5*55, 308 eller 30-06 (til nøds)

 

Det er selvfølgelig en del fallgruver en kan gå i når en kjøper Mauser baserte bygg (eller bygg generellt) - så det er mulig en HB Howa er det greieste. Uansett ikke la deg friste til å kjø

 

Kikkert: 10*40 Bushnell Elite 3200 - har hatt denne selv og optikken et godt stykke unna toppen - men det er prisen også. Klikkene er til å stole på og en har rikelig av dem.

Link to comment
Share on other sites

Min rigg består av en Remington 700 VSF med en Falcon Menace 10x42 på toppen.

Rifla kostet meg 8000, kikkerten 2000, og base/ringer 1500.

Tilsammen 11500kr.

 

Sist langholdsskyting på Kongsberg skjøt jeg på 975meter med denne riggen, i kaliber 308.

Altså kan det vel hevdes at den fungerer.

 

Hvis du er ute etter å begynne med langhold på budsjett ville jeg kikket på Savage/Howa som du får til rundt 5-6000,

og en 3-12 Nikon Monarch + baser og ringer fra www.opticswarehouse.co.uk

Da ender du antagelig på rundt.. mellom drøye 8000, snaue 10 000 for komplett rigg.

Link to comment
Share on other sites

En kompis kjøpte seg en brukt Remington 700 VLS i 308 win for 5000 for en stund siden.

Går meget godt.

Om du finner en slik får du MYE "nybegynner-rigg" for lite penger.

Setter du på et bra sikte i tillegg er du kommet langt på vei..

Link to comment
Share on other sites

Howa M1500 Houge varmint 308 win kr 5395,-

Leupols std baser 210,-

Ringer 425,-

(jaktdepotet)

 

Kikkert:

Bushnell Elite 4200 6-24x50 4999,- (xxl)

Evt enda billigere

Bushnell elite 3200 10x40 <2000 kr fra statene.

 

Absolutt kompetetnt utstyr fra 8-11.000 kr avhengig av kikkert.

 

Kunne tenkte meg den børs i 243, bare den hadde kommet i links :(

Link to comment
Share on other sites

Bushnell Elite 4200 6-24x40 4999,- (xxl)

Er en del forskjell på 6-24x40 versjonen på xxl og "6-24x50 tactical"

 

Litt bedre glass på x50, target turrets, 30mm mellomrør, større objektiv så klart, Parallaxjustering på siden og mildot retikkel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...