Jump to content

Eldre kipplauf, men hvilken produsent?


Tordenkil

Recommended Posts

Her er en liten gåte for dere som har litt kunnskap om litt eldre, mellomeuropeiske enkeltskuddsvåpen. Denne rifla ble trolig bragt til gårds en gang i mellomkrigstiden, for så å bli gjemt bort i perioden 1940-45. Børsa har vært her siden, men ingen har visst hvilket merke det er. Jeg har strevd litt med å bestemme hvilket kaliber den er kamret i, men fant det til slutt ut ved å bruke... 'søk'-funksjonen her på kammeret!! Før dette har jeg spurt utallige skyttere, samlere og bladfyker i det ganske land, både om kaliber og rifle, uten resultat. Men så, på Kammeret... :mrgreen:

 

Rifla er kamret i kaliber 8 x 72 R Sauer. Ei lita, nett dame med oktagonalt løp, oppslagsskur, 'innvendig slagstift' (ikke hane) og hendel rundt avtrekkerbøylen som åpner låsen. Snellertavtrekk med to avtrekkere hvor den bakerste spenner snellerten.

 

Denne rifla er i relativt god stand, sin alder til tross, også tatt i betraktning at hun har levd mesteparten av sitt liv i skyggene. Hun har vært skjult for Nazistene, og senere vansmektet bakerst i skapet bak min nylig avdøde fars bane- og jaktgevær av mer tradisjonell art. Jeg har nå arvet henne, og planen er å få henne fram i lyset, ja kanskje til og med ut i skogen...

 

Her er hun...

 

normal_bilder_23_mars2007_062.jpg

 

Flere bilder...

 

02122010442.th.jpg

02122010443.th.jpg

02122010444.th.jpg

02122010445.th.jpg

 

Tettere innpå...

 

02122010441.th.jpg

02122010439.th.jpg

02122010438.th.jpg

02122010437.th.jpg

02122010432.th.jpg

 

Stempler på utsiden av kassen.

Krone over 'B' eller 'R'

Krone over 'U'

 

02122010434.th.jpg

02122010434.th.jpg

 

Stempler på løpet under fortreet, et tresifret våpennummer er tildekt med en skrutrekker.

Krone over 'B' eller 'R', Krone over 'G'

Krone over 'U'

7,6 m/m (Boringsdia.)

8.18 (Kuledia.)

Tre siffer (Våpennr.)

 

Alle hoveddeler i våpenet er i tillegg stemplet '1'.

 

02122010452.th.jpg

02122010447.th.jpg

 

Patronen, 8x72R Sauer

 

normal_bilder_23_mars2007_073.jpg

normal_bilder_23_mars2007_071.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Artig børse og artig kaliber. Kan ikke dette være en Sauer, en "Tell" børse?

 

Her er en liten artikkel:

 

http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=336308

 

Jeg har en Sauer drilling i 9,3x72R, og den har samme underleveren for å åpne låsen.

 

Du kan og prøve å spørre på Robsoft, der er det mange som har kunnskap om disse børsene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også kommet til at Sauer 'Tell' kan være riktig modell. Men våpnet jeg har avviker noe fra bildene i artikkelen som Lakelander linket til. Det sto en artikkel i Vapentidningen for noen måneder siden også, hvor man omhandlet datering av gamle Sauergevær. Her var også 'Tell' avbildet. Veldig lik, men også ulik. Pipa har både nummer og trykkstempling, men jeg vil ikke legge det åpent ut på forumet, ihvertfall ikke enda. Kommer til å knipse og laste opp flere bilder utover kvelden, så får vi se... :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Joda den ligner litt på en Sauer men ike helt da denne her mangler den knappen ved fortreet som vises på bildet fra sauer. Kan faktisk tenke meg att det kan vøre en Mauser. Har du fått målt kammeret så du er helt sikker på kalliber? Har en kompis med likedan børse fra Mauser men i 8x58R sauer + att en av drillingene mine er i det kalliberet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ifølge litteratur jeg har lest er det fler versjoner av Sauer mod. 'Tell', med bl.a. forskjellig plassering av sikringen. Den er kamret i et utall kalibre, og mange er dessuten omkamret i etterkant. Kalibret er jeg uansett helt sikker på. Jeg har funnet målsatt tegning av patronen, dessuten er stemplingen bakpå hylsa grei, så der er jeg ikke i tvil. Men die-settene koster flesk, så jeg må kikke litt etter brukt utstyr. Tomhylser er også sjeldne.

 

Oppdatert første post med bilder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...