Jump to content

Hjorteburger Cordon Bleu


robert

Recommended Posts

Dette er min definitive "fastfood" favoritt når det gjelder vilt. Den er altfor god til å sitte på selv, så nå deler jeg den med dere:

 

 

Ingredienser:

1/2 kg kverna hjort (ikke blanda med svin)

1 egg

salvie

pepper

salt

ingfær (pulver)

malt allehånde

ketchup

sennep

rå løk

sylteagurk

4 grove hamburgerbrød

blåmuggost (bruker selv helst blå castello)

 

 

Bland kjøttdeig, egg og krydder. Del deigen i fire og klapp ut til burgere, ca 8-10 mm tykke. Steik til de er så vidt gjennomstekt.

Ha sennep, ketchup, løk og sylteagurk på brødene. Legg burgerne på brødet og legg osten oppå burgeren. Legg på toppen av brødet og vent til osten smelter.

 

Enjoy :D

PS: Ha servietter/tørkerull tilgjengelig da dette kan være litt "rennete"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Dette høres ut som en god oppskrift men jeg savner litt mer detalj hvor mye salvie, pepper, salt, ingefær osv som skal til en 1/2 kg..?

Og hva/hordan er den enkleste måten å få kvernet kjøttet når man først skal gjøre det enkelt og kun bruke en 1/2 til 1 kg kjøtt om gangen?

Link to comment
Share on other sites

Oi... det var det med kryddermengder ja.. Jeg bruker skjelden noe fast mål men "ei klype" eller "en dæsj" (evt halv teskje) skulle være sånn nogenlunde i nærheten.

 

Til kverning av kjøtt bruker jeg ei Kenwood kjøttkvern på 1500 Watt (kjøpt på Euronics på Forus). Jeg kverner opp sider, skanker, nakke og div avskjær i forbindlse med slakting og fryser dette ned i porsjonsposer på 1/2 kg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Holder seg lenge hvis du klarer å få bort lufta. Kan ikke helt si hvor lenge da, men vil tro ca 1 år?

 

Har selv laget storfeburgere der vi har brukkt egg i og frøset dem ned. Var like gode etter 1/2 år.

 

 

Men vær fosiktig ved stekingen av hjorteburgeren hvis det er lite fett i den, noe som det ofte er.

Er det et ungt dyr er det kanskje lurt å lage riktig tynne burgere å steke dem litt hurtig og bare akkurat gjennomstekt.

 

 

Men dette høres ut som en flott oppskrift så tror nesten den må prøves straks:)

Får ikke tak i noe vill hjort enda:/ Men før nøye seg med tamhjort fra Hitra:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...