Jump to content

SG 19c, noen som vet noe om den?


Jeger'n

Recommended Posts

Noen som har kjennskap til dette våpenet. Fikke en e-post fra en Canadier som hadde kjøpt en slik i 6,5x55 og lurte på om jeg kunne skaffe han litt info om våpenet. Ut fra et heller dårligbilde, kan det se ut som om det er en kopi av Husqvarna/Carl Gustaf 1900.

Link to comment
Share on other sites

SG 19c er ei rifle som heter akkurat det. For de som kjenner til våpenet og evt kan hjelpe meg med et svar så vil ikke betegnelsen være noe problem. De vet jo hva det er. For de som ikke kjenner til hva en SG 19c er så betyr det jo ikke noe uansett. De kan jo ikke hjelpe meg og trenger ikke svare. Når jeg skriver at det kan være en kopi av en Husqvarna/Carl Gustaf så burde det jo også være temmelig beskrivende hva dette er for noe. Om du har Googlet så vil du ha fått opp noen dårlige bilder av den og bl.a. navnet "Svensk Gevær 19C". Det gjorde i alle fall jeg på Google, uten at det hjalp meg med svaret.

Link to comment
Share on other sites

Jøss. Jeg beklager virkelig.

 

Retrospektivt må det imidlertid nevnes at hvis det er en forkortelse for et navn, opplyser du om det først i ettertid:

 

navnet "Svensk Gevær 19C"
SG 19c er ei rifle som heter akkurat det.

Ja vel, nei. For øvrig er det meste du skriver, dessverre ikke riktig:

 

Google Web: sg 19c rifle | Google Web: sg 19c | Google Web: "sg 19c"
Google Images: sg 19c rifle | Google Images: sg 19c | Google Images: "sg 19c"

 

Kanskje overflødig å påpeke at ingen av søkene genererer noen bilder av noe Svensk Gevær 19C. Og la meg legge til, siden du selv gjør et så digert poeng av det i ditt forsøk på kjølhaling: Et søk på "svensk gevær 19c" (som du så eplekjekt viser til) og "svenskt gevär 19c" (som kanskje kan være det riktige navnet?) genererer ingen treff i det hele tatt(!), verken på Google Web eller på Google Images.

 

fail-001.jpg

Link to comment
Share on other sites

Omega, du kan i det minste enten gje blaffen i å svare i tråden, eller gje vedkommende eit lite hint om mangler i spørsmålet, uten å drive med vissvasset som det der. Det hever ikkje akkurat kvaliteten på denne tråden..

 

Og ja, ein får meir fornuftige svar, dersom ein poster det som spørsmålet gjelder litt informativt og ein fornuftig tråd tittel..

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel egentlig slik at svar på tråder skal være i forhold til trådstarters spørsmål. Har man ikke noe å formidle som svar, så burde man vel egentlig la være å svare. Det er eneste måte å få informative tråder på.

 

Skal dette bli en intern diskusjon, så får vi fortsette den på PM og la øvrige brukere av Kammeret slippe å lese den. Klager på trådstarters benevnelse av tråden finnes det forøvrig egen tråd til.

 

Jeg er fortsatt interessert i å få litt info om våpenet av de som har noe kunnskap å dele. Jeg kan dessverre ikke noe om dette. Fikk, som skrevet i åpningsinnlegget, dette spørsmålet fra en Canadier om et våpen med denne betegnelsen. Hva våpenet egentlig heter, aner jeg ikke, men bare videreformidlet spørsmålet. Regner som sikkert at det er noen her inne som vet svaret.

 

Mine søk på Google ga altså noen treff. Bl.a. så ligger det en ute til salgs på Blocket.se med et dårlig bilde av våpenet. Det Svenske bladet Jakt & Vapen hadde visstnok også en test av denne mot en Viking 1990 i 1985 i flg. en annonse som dukket opp under søket. Det kan jo tyde på at det er en kopi av den gode gamle favoritten min. Det å "tyde på" eller at "jeg tror" er imidlertid litt snaut. Jeg skulle gjerne visst. Med visshet så kan jeg jo svare den Canadiske fyren som spør.

Link to comment
Share on other sites

Sg19c var navnet på en riffel som blev samlet af et svensk grosistfirma ved navn Geson, i samarbejde med Stanley Ståltz og Viggo Olson(senere VO Vapen)

Navnet skulle vist betyde Svensk Gevær 1900 (19 på alm skrift, og C som romertal for hundrede)

 

Mekanismen blev produceret i Italien, på et firme ved navn Metal Meccanicca Stoccetta i samarbejde med Antonio Zoli (samme sted som producerede mekanismerne til Viking Arms 1990)

 

Piberne der blev anvendt på sg19c var oftest belgiske DelCour. Skæfterne var enten Italienske, eller fremstillet i Danmark :oops:

 

Riflen blev produceret en meget kort periode på midten af 80 tallet, indtil firmaet Geson konkede.

En del af de resterende mekanismer blev færdiggjorte af VO Vapen.

 

Alt i Alt, var det en HVA/CG 1900 kopi, på linje med Viking Arms 1990 og AZ1900)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...