geromino Posted March 18, 2009 Share Posted March 18, 2009 da er spørsmålet som følger; er det annen teknikk eg må bruke for å ladde blykuler til min winchester m.94 i 30-30 win i staden for mantla kular? tenkte da på om det er noen forskjeller mellom å ladde kuler med mantell kontra støpe kuler, eller om det foregår på samme måte. kulene eg tenker på å ladde er forøvrig desse: http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=932745 takker for svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
WinchesterM94 Posted March 18, 2009 Share Posted March 18, 2009 Linken funker ikke. Men når jeg skulle lade 30-30 med bly til marlinen min måtte jeg lade subsonic for og få presisjon. Ellers så ladet jeg helt på samme måte som med mantel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geromino Posted March 18, 2009 Author Share Posted March 18, 2009 presisjon er ikkje akkurat det viktigaste sidan dette helst var tenkt som billig trenings-ammo. kula eg prøvde å linke til var forøvrig ei 165 grains Meister Hard Cast av nokko slag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
WinchesterM94 Posted March 18, 2009 Share Posted March 18, 2009 Ok. Marlinen samlet mellom 50cm og 1,5meter på 50 meter med blykuler før jeg ladet de sub. Etter jeg ladet sub ligger de på ca 30-40mm på samme avstand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geromino Posted March 18, 2009 Author Share Posted March 18, 2009 Ok. Marlinen samlet mellom 50cm og 1,5meter på 50 meter med blykuler før jeg ladet de sub. Etter jeg ladet sub ligger de på ca 30-40mm på samme avstand nesten meir effetivt å kaste småstein da! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
deerkiller Posted March 18, 2009 Share Posted March 18, 2009 Med Marlin sine microriffler er det viktig at du velger en støpt kule med lang bæreflate ,såkalte luoverin kuler med smøreriller nesten helt fram til nesa.Fikk til fine resultater med en microriflet Marlin i 30-30 med disse kulene i nesten max hastighet for kulevekta og kalibret. Nå har Marlin laget grovere rifler i sine piper som passer bedre for blykuler.Winchesteren din vil fungere godt med ei flatneset blykule på 170 gr ladd opp til normal hastighet i 30-30,og kan ikke sammenlignes med en microrifflet Marlin når det gjelder blykuler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Vinje Posted March 18, 2009 Share Posted March 18, 2009 Geronimo; skal du lade bare for kose/treningsskyting og ikke opp mot max, klarer du deg uten gaschecks. Skal du frese den opp skikkelig, er utvilsomt gaschecks greia om du vil ha presisjon. Støper du kuler selv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geromino Posted March 19, 2009 Author Share Posted March 19, 2009 skal ladde kun til koseskyting. støper ikkje sjøl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Olav Posted March 19, 2009 Share Posted March 19, 2009 Hvis du etterhvert vurderer å støpe selv så har Lee ei fin kule. Denne har gitt bra presisjon i Marlin 30-30 og et par andre rifler i 308. Lee 150 FN beregnet for rørmagasin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geromino Posted March 19, 2009 Author Share Posted March 19, 2009 tenkte å ladde dei 165 grains kulene eg fann på midway med 22 grains VV N133. nokre formeiningar om dette? høres det ut som ei fornuftig ladning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
triggerhappy Posted March 19, 2009 Share Posted March 19, 2009 Har og god erfaring med denne kula Lee 150 FN beregnet for rørmagasin. Ladet i kal 308 og skutt i saueren på banen av min sønn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geromino Posted March 19, 2009 Author Share Posted March 19, 2009 Har og god erfaring med denne kulaLee 150 FN beregnet for rørmagasin. Ladet i kal 308 og skutt i saueren på banen av min sønn. veit du kor eg får kjøpt den kula? finn den ikkje på midway... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morten Vinje Posted March 19, 2009 Share Posted March 19, 2009 Den må du nok støpe selv eller få noen til å støpe for deg. Jeg bruker ei 150grs flatneset kule uten gascheck støpt i tang fra RCBS til 300 Whisperen min. Det er en ypperlig kule til plinking og småvilt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted March 19, 2009 Share Posted March 19, 2009 du kan jo alltid bestille fra Clarry: http://home.broadpark.no/~trudlang/rifle.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geromino Posted March 20, 2009 Author Share Posted March 20, 2009 du kan jo alltid bestille fra Clarry: http://home.broadpark.no/~trudlang/rifle.html tja..korleis er vanlegvis prisen på desse? fann ikkje prisoversikt på heimesida deira... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted March 20, 2009 Share Posted March 20, 2009 sakset fra forsiden til haglund: "Pga stadig endring i råvareprisene på bly, gas cheks ol så opplyses aktuelle priser kun på telefon eller mail." siste jeg kjøpte var 300 grs 452 kuler, uten gascheks, de betalte jeg 70-80 øre for. med gascheks koster noe mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts