Jump to content

Børsemaker - er det et yrke for meg?


Recommended Posts

Nå sitter jeg her, og må dessverre ta et ganske vanskelig valg i løpet av en dag eller to.

Jeg har vært syk i en del år nå, og kom aldri i gang med læretiden som elektrikerlærling, men har nå fått et tilbud som jeg antakeligvis ikke vil få igjen eller fra de fleste andre firmaer. Men jeg har også fått utvidet opplæringsretten min for 1 år til, og jeg lurer da på om jeg skal begynne på Kunst og Håndtverk til høsten, for så og søke VG2 Børsemaker til neste år.

 

Er det så gøy som jeg tror det er og jobbe som børsemaker, og hvordan er egentlig muligheten for læreplass for en nyutdannet børsemaker i Norge i dag? Er det verdt og investere et par år på skole og et par år i lære på dette yrket?

 

Det var egentlig dette jeg hadde lyst til originalt, men det ble ikke noe av da jeg skulle søke skole rett etter ungdomsskolen, og det vil være jævlig surt og sitte resten av livet og angre innimellom på at jeg aldri gjorde det. Men er det noe som i det minste holder kreditorene fra livet?

Link to comment
Share on other sites

hvis det er noe jeg angrer på, så er det at jeg valgte utdanning etter hjerte og ikke hodet.

hadde jeg vært 15 igjen så hadde jeg valgt allmennfag, deretter et eller annet sikkerstikk på høyskolenivå.

moro kan man ha det på fritiden.

 

Tja, jeg valgte siviløkonomutdanning med hodet. Etter endt utdanning angret jeg, men valgte allikevel å "slite" innen innkjøp i knappe 15 år.

Nå har jeg sagt opp jobb, solgt hus og jobber med noe jeg trives med. :wink: Lønna er under halvparten av tidligere, men fritiden oppveier det...

Link to comment
Share on other sites

hvis det er noe jeg angrer på, så er det at jeg valgte utdanning etter hjerte og ikke hodet.

hadde jeg vært 15 igjen så hadde jeg valgt allmennfag, deretter et eller annet sikkerstikk på høyskolenivå.

moro kan man ha det på fritiden.

 

I sin tid, da verden var ung og man daglig såg dinosaurer på vei til skolen, valgte eg etter hodet istedenfor hjertet. Ikkje gjør samme feilen som eg gjorde.. Tenkte at eg var "garantert jobb" etterpå, men siden eg ikkje var virkelig interessert i fagene endte det som oftest med at eg sov (for å si det slik; min klasseforstander trodde eg hadde narkolepsi..) eller slo ihel tid på annet vis. Ga i korte trekk fullstendig faen.

Kort sagt; hvis du velger etter hjertet får du kanskje ikkje råd til ny BMW hvert år, men du vil trives i jobben, og det er viktigere hvis du spør meg...

Link to comment
Share on other sites

For å si det slik så blir man ganske drit lei av og til. De siste årene på heltid var jeg så møkka lei våpen når jakta begynte, at jeg måtte reise på havet og fiske i stedet for å gå på jakt. Og det var vel ikke helt meningen.

Ta gjerne fagbrevet, så du kan ha det gøy på fritiden, men bygg videre med f.eks verktøymaker eller annen finmekanikk. Helst legger du på til ingeniør.

Tidene skal vel heller ikke bli så veldig mye dårligere før arbeidsmarkedet snurper ganske betydelig inn...

 

Nå driver jeg kun i friperiodene, og endelig er det morro å mekke børser igjen! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...