Jump to content

hvor bra samlinger får man med skursikte?


ssg3000

Recommended Posts

Har fått en krag som ble sagt at var utskutt. etter mye kjæling har jeg vel egentli funnet ut at løpet er fra en langkrag, og at tendensen til at kula kom inn i profil var muligens en skrue i låskassen som manglet :lol: Nå har jeg prøvd den litt med de orginale skursiktene på løpet og fikk "samlinger" på en drøy snusboks. Jeg er ikke så dreven med skursikte, så hva bør man forvente av samling før en kan si at det er godt nok løp for videre montasje av kikkert.. de lokale skytebanene har ødelagt benkene de hadde for testing av sånt :| dumt jeg gikk med på riving av benken på min bane :roll:

Link to comment
Share on other sites

Kjøper den at som oftest er det meg bak som begrenser. Har noen år på bakken med sauer i dfs, og ser meg som over snittet med skyteferdigheter men helt klart ikke en som får maks ut av presisjonen. Må si at 20-30mm samling på hundre med mauser er sprekt, den klarer jeg ikke å kopiere med annet en saueren

Link to comment
Share on other sites

betviler ikke at det er umulig med slike samlinger. det er jo bare å se på nils bernt i august. jeg har vel egentli spurt litt dumt. får prøve litt til. der er jo og litt sideslark i baksikte som en ekstra x faktor i tillegg til min minimale erfaring med skur. (altså IKKE jaktdioper eller spøkelses ring)

Link to comment
Share on other sites

Med bra syn så bør jo en snusboks på 100 meter være bare blåbær. I min ungdoms glansdager, så tok jeg vel snusboksen på både 200 og 300 meter med denne 7.92'n jeg nevner litt lenger ned her....ikke på langtnær med alle skudd, men jeg traff ja. Men med mitt syn pr. idag, så er en snusboks på 100 meter en bragd. Måtte sikkert hatt 20-30 skudd før jeg hadde tatt boksen, tenker jeg :lol::lol:

På 50 meter, så kan det hende det går på halvparten :lol:

 

Nei seriøst, jeg er dønn avhengig av kikkert på rifla for å jakte, ellers kan jeg pakke sammen og dra hjem :oops: Det finnes ikke forsvarlig å jakte med åpne sikter for mitt vedkommende ihvertfall.

Så jeg har fjerna skursiktet på jaktrifla, for å få kikkerten lavere jeg.

 

Da jeg koseskyter med 7.92'n min, så skyter jeg mest på en sjølanviser på 100 meter. Den er like stor i diameter som ringen på elgprøven. Da det blir såpass stort, så går det så det suser(treffer nok på rundt 50-60% av skudda men det er for dårlig, synes jeg. Dette er riktignok i knestående stilling. Jeg får ikke bygd opp noe høyt nok til å kunne bruke støtte, men jeg kunne selvsagt testa skytestokker), men jeg trur knapt jeg hadde sett en snusboks på 100 meter uten kikkert jeg azz.

 

Brukte 7.92'n litt på banen ifjor, og da lå jeg på alt mellom 10'ere og laangt uti det hvite på skivene. 35 år, og ser såpass ræva :oops: Rifla er jo gammal...står 1940 på låskassa, og har gått vanvittig mange tusen skudd de 18-20 åra jeg har hatt den, så det kan hende det hadde hjelpa å kappe og krone den. Men den er dønn original fra et flyslipp oppi her under krigen, så jeg vil ikke rote med den. Den skal forbli dønn original så lenge jeg lever. Hva guttungen min gjør da jeg får "blomster på taket", det er opp til han.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...