Jump to content

NM60 i 20" pipe


Ober

Recommended Posts

Hei..

 

Holder på å fikle litt med et ballistikkort til den nylig ferdige langholdsrifla mi med 20" løp.

Hvor fort ca går en NM60 i en 20"? 800msek?

 

146 grs og BC .420 er vell rett?

 

Hvor mye må jeg legge på med en A-tec CMM-6 demper ca?

 

Bør vell helst få kronografert den en gang, men kjekt med noe å gå etter. :)

Link to comment
Share on other sites

du kan finne hastigheten ut i fra kulebanen om du ikke har chrono tilgjengelig. om du skyter på eks. 100, 300 og 500 (er viktig med noen såpass lange referanser for å få det rett. det er her det er størst utslag og lettest å se) så noterer du klikk og mater de du vet inn i pcb. skriv ut tabeller for la si 800, 820 og 840ms og sammenlign med resultatene dine. med eller uten demper tror jeg ikke gjør den store praktiske forskjellen, det må i såfall tilskrives andre ting enn hastigheten.

 

lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

hvor lang er en hyssing?

 

utgangshastighet på NM60 i en 20" pipe vil variere med temperatur, kvalitet på pipa, lot på ammoen, hvor slitt pipa er, osv.

men kan gjette. i en AG3 med 45 cm pipe(ca 17") går NM60 ca 770-800msek. i min sauer med 67 cm pipe (26") går NM60 860-880 msek. så vi kan gjette oss fram til at NM60 vil gå ca 820 msek i en 20" pipe. (dette bør testes i den aktuelle pipa med den aktuelle loten. testa 3 forskjellige lot i 10 minus for 1 uke siden. 857 msek, 868msek og 871 msek gikk de i den kulda. dvs hadde nok blitt litt mer i 20 grader varmt......)

 

BC er ca.420 , og kulevekt er 146 grs.

Link to comment
Share on other sites

forresten, slo opp i feltskyte tabellene mine. kulefall(6 cm klikk på 600m) på 600m innskutt på 200m er som følger med NM60 kule i forskjellige hastigheter:

880msek 43 klikk

870msek 44 klikk

860msek 45 klikk

850msek 46 klikk

 

dvs forskjellen på feks 10 msek i hastighet er ikke kjempestor.........

Link to comment
Share on other sites

Ok, da har jeg det på plass for nå. Takk

Men skal få lotten skikkelig kronografert til våren.

 

Da lurer jeg om dette i PCB:

 

Sight click size? Har en Bushnell elite kikkert med 1/4" klikk.

Og "Sight height above bore axis" er høyden mellom midt i pipa til midt i objektivet? 2" har jeg målt.

Link to comment
Share on other sites

sight click size er hvor mye treffounktet forflytter seg pr klikk på en gitt avstand. står det 1/4" så betyr det 1/4" på 100 yards, dvs 6,35mm på 91,44m.

 

sight height ersom du sier, fra senter av pipa til senter av kikkerten, rett over pipa.

 

2" hørtes ganske mye ut, men kan stemme....

Link to comment
Share on other sites

2" er mye, men skal være rett.

50mm objektiv, et hakk for store ringer og 20moa EGW base.. Har fått montert på en Karsten cheek rest :wink:

 

"Point of impact" Noe lurt jeg må fylle inn der?

 

rangey.jpg

Resultatet mitt, virker det fornuftig?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...