Jump to content

Feil ledeøye


Petit

Recommended Posts

Min samboer tok jeger eksamen i høst. La merke til at hun slet litt, serlig når hun brukte hagla. Det viser seg at hun har feil ledeøye, hun er høyrehendt men vil sikte med venstre øye. Har dere noen gode tips for hvordan hun kan trene, er det evt noe hjelp i å montere eks et lite rødpunkt sikte på hagla for at det blir enklere å sikte med begge øyene oppe? Kom med tips og råd :D Er generelt hagla hun kommer til å bruke

M

Link to comment
Share on other sites

Vil tru mye er tjent på å bruke en Easyhit på hagla, da får hun et "rødpunkt" kun i det øyet som ligger på sikteskinna. Om det andre øyet dominerer, så vil jeg tro det er en treningssak før hun lærer å følge viltet med rett øye.

 

bead3.png

 

easy_hit.jpg

 

(Måtte rappe noen bilder på nett...)

Link to comment
Share on other sites

Easy hit veit eg har hjulpe mangen, men på sikt er nok det beste å legge om til å skyte links. Men det er krevende.

 

Men når det gjelder å skyte med eit auge lukket, så meiner eg sjølv Harald Jensen kniper igjen venstre auge. Ein annan metode som funker for nokon er å halde venstre auget lukket heilt til ein roper ut dua. Då er teorien at venstre auget ikkje rekk ta over innen skuddet går. Dette er sjølvsagt ikkje nokon ideel strategi for jakting, men passer bedre på banen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg støtter Ranger sitt innspill om EasyHit.

EasyHit har gjort at jeg kan "sikte" med begge øynene åpne og vite at det er riktig øye som ser kornet.

En mye mer enkel og behagelig måte å skyte på enn å bruke lapp, eller legge om til å skyte links.

Jeg har gjort begge deler. Å legge om til å skyte links krever en (god)del trening, men sikkert litt avhengig av hvor innskutt du er på å skyte "vanlig" fra før.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har ett skikkelig stalltips for dominerende venstreøye. Ta bort hele kornet, fokuser maksimalt på dua, og pek på dua, eller bruk bare skyggen av løpet. Sikting er strengt forbudt. Et hagleskudd skal utføres akkurat som en håndballspiller kaster en ball til en løpende spiller. han kikker ikke på ballen men på spilleren. Det hele handler om koordinasjon mellom øye og våpen/hånd.

Link to comment
Share on other sites

Ja dette er noe man allerede før man begynte å leke med pang- pang i barneårene burde blitt klar over. Jeg har i alle år hatt våpen eller andre remedier i høyre skulder når jeg har skutt eller lekt cowboy eller indianer.

 

Hva blir man klar over alt for sent, jo, du burde ha skutt links. Links? med våpenet planta i den andre skuldra? Har prøvd det og det føles som om man skulle plassert en fryseboks eller noe annet uhåndterlig remedie i skuldra. helt håpløst. Så hva gjør man? Kniper litt og bommer litt, men det er slik det har blitt.

 

Hvorfor var det ingen som sa fra for mange år siden at jeg burde skutt links, og hvorfor er det ikke det første en førstegangsjeger får spørsmål om. Så når den fremtidige førstegangsjegeren spør om en god hagle håper jeg den passer til hans eller hennes øyne. :?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hmm feil ledeøye kan forstyrres med en teipbit på brilleglasset (elektrikerteipbredde)ca 1- 3 cm fra topp og ned på glasset. På den måten kan du slippe å bruke lapp, kan også brukes på jakt. Dette forstyrrer øyet såpass at ønsket øye tar over skapsynet :-) og du kan skyte med begge øyne åpne. Det er i alle tilfeller en mulig måte som jeg så ikke var nevnt i denne tråden. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Bra tips hele veien her.

Ikke så mye å legge til bortsett fra at det også er noe ute og går som kan kalles 'vekseldominant' dvs at skyter du med venstre, så er det høyre øyet dominant - og omvent. Det er noe dere kan teste for før trening og nyervervelser.

 

Ideelt sett skyt links - som bemerket tidligere så er dette noe man burde teste for tidlig. Og selv om dette føles unaturlig og rart i starten, så er det snakk om trening.

 

Selv endte jeg på rødpunkt etter å ha prøvd alt :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...