Jump to content

Retro tactical


C96

Recommended Posts

Kom for en tid tilbake over en sak for å montere tofot på M98 bajonettfeste.

 

tactical.jpg

 

Med scoutsiktet nå på plass var det klart for fotografering på den første soldagen på lang tid. Batteriet på digitalkameraet var selvfølgelig dødt, så mobilen fikk duge.

STEN ammoen fra Raufoss er kun for illustrasjon, vel er P35 bygd sterk, men denne blir for kraftig kost over tid.

Kikkerten er førkrigs 6X30 Carl Zeiss Jena Marineglas, med forhistorie fra Gimlemoen april 1940.

Link to comment
Share on other sites

Som den observante forumist vil se, mangler kornbeskytteren. Har den liggende, men kan ikke for bare

¤#&? få den på. Har prøv med en splittringtang, men den har for lite gap.

Er det noen gode kjerringråd for dette?

Link to comment
Share on other sites

Siktemontasjen er en S&K montasje, www.scopemounts.com

 

Her er en link til beskrivelse av tofotsmontasjen:http://www.surplusrifle.com/reviews2005/98bipodmount/index.asp

 

Linken i artikkelen er død. Vedkommende har sluttet å lage disse, men han har fremdeles et lite lager, 50 dollar fraktfritt. Kan formidle kontakt pr. PM

Link to comment
Share on other sites

Er det bare til å bestille fra USA eller er det noe krims krams ?

Den montasjen var jo genial, må jo være glimrende til en Aimpoint.

Er det bare til å bestille fra USA eller er det noe krims krams ?

 

Det er to varianter, en for Weaver ringer og denne som er for S&K's egne 1" ringer.

Forøvrig har de baser for de fleste gamle krigerne, både for LER og låskassemontering.

Bestilling er enkelt, fylle ut skjemaet på hjemmeside, og betale med kort. Komer i et stort brev merket "Commercial sample"

 

Etter at jeg bestilte fant jeg også en norsk produsent:http://www.murphysarms.com/index.htm

Tror denne koster kr.500

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fått prøvd den med tofoten ennå, men kan vel ikke se bort fra at treffpunktet kan forandre seg. Momentarmen fra skulderen blir ganske lang, og pipa er ikke akkurat frittflytende! Ble igrunnen mest anskaffet for å få en unnskyldning for å bruke gamlemauseren mere.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Kan du gi tilbakemelding på treffpunkt når du har fått prøveskutt?

 

Y, over middels interessert

 

Nå er prøveskyting gjennomført, og konklusjonen er vel et ubetinget tja... Treffpunktet forflyttet seg opp fra sentrum av DFS tvillingskive til 1-2-3 ringen på ca. 200m avstand, uten noen samling å snakke om heller. Jeg bukte venstrehånden under kolben a la MG, ved senere ettertanke skulle jeg nok ha brukt den for støtte under fortreet, slik det ble nå, ble det for mye bevegelse under rekylen. Nok en unnskylding for mer utprøving, men har ikke den helt store tiltroen til konseptet, utgangspuntet er ikke akkuart det beste for gode samlinger, men morrofaktoeren er høy.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen gode kjerringråd for dette?

 

husker ikke helt hvordan jeg fikk det til, men jeg tror det var middels hard vold involvert.

 

Middels hard vold, som involverte gummihammer og mye bannskap, løste problemet for meg. 8)

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

Tolker deg dit at du fikk forflyttning i høyde under testingen. Når det gjelder presisjon i disse gamle jerna, så produserer min grupper på 1-2 moa inkludert skytter, når denne fungerer. Dette er i 30-06 og fordrer Sierra matchking 150 gr. kuler. Med S & B hpbt i samme vekt blir det fort en dobbling. Fortsett testing, det er litt morro å høre om dette :D .

 

Y

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...