Jump to content

Remfeste på løpsring ?


kjella

Recommended Posts

Mulig jeg banner i kjerka her, men hvorfor skal man ha remfeste på løpsring på såkalte safari rifler?

Våpnene blir jo i de fleste tilfelle montert med frittliggende pipe for best mulig presisjon.

Hvis man da bruker reima som støtte under skyting vil jo dette påvirke treffpunktet og gi treffpunkt forandringer under bruk. Ideen er jo att svingningene i pipa skal være lik fra skudd til skudd?

Link to comment
Share on other sites

Ihvertfall to grunner, man får rifla lavere når den henger i reim over skulderen etter løpsbånd (løpet henger seg ikke fast i tornekratt og annen tett vegetasjon), og en slipper å få seg en smekk over venstreneven av reimfeste, noe som kan skje med våpen med kraftig rekyl og reima festet i fortreet.

 

Reima brukes vanligvis ikke til støtte ved skyting.

Det benyttes stort sett skytestokker, enten med to eller tre "bein", eller annen støtte slik som skuldra til PHén.

I tillegg har det sikker noe med tradisjon å gjøre da de gamle engelske safaririflene hadde forholdsvis spinkelt fortre.

Derfor ble reima festet i løpsbånd.

 

Dette er det jeg har erfart, sett og blitt fortalt.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo gjerne slik att alle ikke bruker Afrikarifla bare til skyting med PH og hans støtte eller skytestokk.

Det er veldig mange jegere i Norge som bruker reima til støtte,(slynger den rundt armen) det var i slike tilfelle jeg stillte spørsmålet. Jeg bruker ikke denne metoden, men jegerstropp som en matchrem.

Konklusjonen er som svar på mitt spørsmål, kun for nostalgi og mer hensiktmessig bæring?

Link to comment
Share on other sites

[...]Skal sikkert ikke mye til før en får forandring i treffpunkt.

 

Det er nå så, men den jevne "safari-rifle" har vel en konstruksjon og ett kaliber som utelukker den saftigste presisjonen uansett. Og om det er elg eller bøffel du skal legge i gresset så har 2-3 cm forsyvning av treffpunkt ingenting å si, når du skyter stående på et digert mål i bevegelse på 30 meter avtand. Legger du til en jeger som har gått å trasket i timesvis i stekende sol, solid rekyl og nerver i høyspenn så kan man vel legge fra seg alle de faktorer man er vant med at påvirker presisjonen når man har anlegg på sandsekk og skyter på 300m banen, og ta inn en del nye.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...