Jump to content

Hvilken .224 kule til fuglejakt


SuperZ

Recommended Posts

Er det noen som har gode erfaringer med kuler til bruk på mindre fugl som feks. rype?

Jeg finner selfølgelig Normas 50gr FMJ Fågel til rundt fire kroner, men det synes jeg er litt stiv pris ettersom jeg tenkte å bruke den til trening på 100m også.

Ellers har jeg kikka etter RWS 45gr FMJ og S&Bs' 45gr FMJ.

 

Det er mulig at vinninga går opp i spinninga med så lette kuler ettersom de gjerne får litt ekstra fart.

 

Her er et bilde av noen helmantler:http://www.klikk.no/produkthjemmesider/jakt/article290285.ece

 

Håper det er noen som har gode erfaringer med noen kuler/ladninger for .223 til dette formålet. Gjerne hvor de kan skaffes også.

 

Takk for at du deler dine erfaringer :D

Link to comment
Share on other sites

hei,trond alvestad på "hjemmelading .no) har nån fmj kula som æ e veldig fornøyd med i min 22-250:

hornady 55 grains (samle no jævlig) 55gr FMJ (500) HO2267-kule 22 kal (.224) 55gr FMJ-BT 450,00 kr ,billiiiiii

lapua 55 grains LAS350 kule 22 kal (.224) 3,6g FMJ (100 stk) 300,00 kr

har skutt tiur å rype med her kulan med fint resultat :D:D

Link to comment
Share on other sites

t-erwibe: Støtter de kulene ja, de samler godt i 223'en min også. Nå har ikke jeg fått prøvd dem på rypa ennå, og har vært litt skeptisk i det siste på grunn av en tråd som omhandler 223 og rype her på kammeret, men hvis 22-250'en din ikke sprenger rypa så burde vel 223 ikke heller gjøre det (vel og merke på fornuftige hold).

Link to comment
Share on other sites

Raudnakke: Jeg blir mindre og mindre klok på hva som går bra i hvilken børse og hvorfor.

For egen regning kan jeg bare si at mi børse aldeles ikke samler Remington MC, og jeg trodde at varièrende ogival fra kule til kule (for dèt har den vitterlig) hadde skylda, men siden den samler i di børse så må det jo være helt andre faktorer som veier tyngre.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :D

Jeg har sett posetivt snakk om Hornady 55 FMJ på noen svenske forum også, men har ikke tatt det for helt go fisk.

Når til og med Kjell Olav anerkjenner den er den nok verdt å prøve :wink:

 

Jeg har også lurt på om det er hensiktsmessig å finne litt tyngre kuler- for å få litt mer punch i lav hastighet, samt bedre BC.

Nå har jeg jo en Howa i .223 og sjansen for at den stabiliserer ei 62gr kule er kanskje liten?

Er det verdt å prøve Partizans 62gr FMJ?

Link to comment
Share on other sites

Dette med hva som går bra i en børse, kan fort bli galt i nabo våpenet(samme caliber).

Noen faktorer som du skal ta med i betraktning er:

Riflestigning.

Løpetykkelse.

Løpslengde.

Er kassen bedddet.

Utgangshastighet.

Jeg har opplevd at to identiske våpen måte ha forskjellig ladning for å samle tilfredstiende til å kunne brukes til fuglejakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Har ladet opp noen Lapua 55 grs fmj sjøl til min kombi i .222. Den samler som fy, og jeg har hørt den skal fungere greit på fugl og. Det som teller mest er vel hastigheten. Mine er ladet til ca 860 m/s, og det er ikke en m/s for lite i hvertfall. Skal låne bort børsa (om han som skal låne ikke har ombestemt seg) til gåsejakt, så får håpe han skyter et par. Blir interessant å se virkningen med kula.

Link to comment
Share on other sites

hei,trond alvestad på "hjemmelading .no) har nån fmj kula som æ e veldig fornøyd med i min 22-250:

hornady 55 grains (samle no jævlig) 55gr FMJ (500) HO2267-kule 22 kal (.224) 55gr FMJ-BT 450,00 kr ,billiiiiii

lapua 55 grains LAS350 kule 22 kal (.224) 3,6g FMJ (100 stk) 300,00 kr

har skutt tiur å rype med her kulan med fint resultat :D:D

Lurer litt på hvilken hastighet dere lader til for event tiurjakt ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...