Jump to content

Fersk hjemmelader – hylsevalg i 6,5x55


Leonidas

Recommended Posts

Jeg har endelig bestemt meg for å begynne med hjemmelading. Jeg har lest gjennom Ladeboken utg 6 og diverse innlegg ang hjemmelading her på Kammeret, men har ingen egen erfaring.

 

I første omgang skal det lades 6,5x55 og 9,3x62 til en Blaser R93. Jeg kjøpte i utgangspunktet noen skudd med Norma rekrutt i 6,5x55 for å få et knippe hylser å starte med. Grunnen til at jeg kjøpte disse var enkelt og greit at ladedatene i ladeboka er basert på normahylser, samt at normahylser har et bra rykte.

Men jeg har også et par hundre skudd med Raufoss skytterlagsammunisjon, som jeg har igjen etter jeg drev med litt skyting i DFS for lenge siden. Ammunisjonen heter 6,5 SKAN REKR SIERRA og er en hundreårsjubileumsvariant (disse går for øvrig ekstremt godt i Blaseren). Men siden dette er SKAN-ammunisjon, og disse etter det jeg har lest har litt andre dimensjoner enn 6,5 SWEDISH, lurer jeg på om disse er et brukbart utgangspunkt for videre lading? (for ordens skyld: alle hylsene er skutt i det aktuelle våpenet). Dersom disse hylsene kan benyttes ønsker jeg å benytte disse fremfor Normahylsene, siden jeg har forholdsvis få Normahylser i 6,5 (det er altså ikke snakk om å benytte begge typene).

 

Når jeg f eks sammelikner disse RA-hylsene med Normahylsene ser jeg at rillen nederst på hylsa har et tydelig bredere spor på RA-hylsa. Har dette noe med SKAN-standarden å gjøre eller er dette bare en forskjell på Norma og RA/Lapua-hylser? DIE-settet jeg vil kjøpe vil helt sikkert være av type 6,5 SWEDISH/MAUSER siden det er dette pipa er kamret for. Jeg antar at jeg vil helpresse alle hylser.

 

Er det noen som har ladeerfaring med disse hylsene? Dersom disse kan benyttes, hvordan forholder jeg meg i så fall til ladetabeller som tar utgangspunkt i Normahylser? Jeg har ikke målt, men jeg antar at hylsevolumet er forskjellig. Dersom jeg kan ta utgangspunkt i disse tabellene, hvordan forholder jeg meg da til startladningen? Bør jeg starte x antall grains under denne, eller er dette unødvendig?

 

Et siste spørsmål på tampen: hvor mye har fabrikatet på tennhettene å si? Er det f eks ufarlig å benytte Federal tennhetter når det står Remington i ladetabellen, så lenge man benytter riktig tennhettetype?

 

Som fersk hjemmelader tar jeg i mot alle tips med stor takk!

Link to comment
Share on other sites

Nå gjør du om jeg gjorde,tenker vanskelig.Sorter hylsene etter fabrikat evnt. lot,og lad etter ladetabeller.Lad noen med forskellig kruttvekt og kuler å se hva som går best i børsa di.Det koster litt i begynnelsen,men skitt au.

Selv hjøpte jeg kuler hos http://www.hjemmelading.no/produkter/11 ... 1202474375

Kansje ikke den beste kula, men rimelig og helt greit.

Lada med N-160 42grs-44grs (Krag,se side 184 i ladeboken utg. 6)m/Federal-tennhetter,Norma-hylse og fikk best resultat med 42grs.Oppnådde under 20 mm, riktignok på 80 mtr-bane

SKAN REKR SIERRA kjenner jeg ikke til

Løp og kjøp,og start og lad

Link to comment
Share on other sites

Hei Leonidas.

 

Dette med scan og mauser/krag kamring er ikke noe du trenger beskymre deg for da alle hylser er skutt i ditt kammer. Når det gjelder raufoss hylser ellers så er det bare og lade de de er helt kurante å lade.(Lapua kvalitet) Når det gjelder die sett sa kjøper du die sett type mauser.(da det sansynligvis har beste utgangspunkt og stemme best med kammeret ditt. Hvis alle hylser er skutt i ditt kammer ville jeg heller halspresse alle hylsene ikke helpreset de. Da varer de lenger samt mindre arbeid. Når det gjelder all lading skal man ikke bruke ladedata ukritisk. Selv om det er oppgitt max i ladeboka kan den ladedataen være langt over max i ditt våpen. Bruk de hylsene du har og start med minimums vekta for aktuele kule vekt og lad noen test skudd. Så kan du øke krutt ladningen til du får bestpresisjon og den hastigheten du ønsker.Fabrikatet på tennhette har ikke alværden og si så lenge du ikke lader max ladninger men bytte mellom magnum hetter og vanlige kan øke trykket mye opptil flere grain.

 

Så enn oppsumering ikke stol på ladedata ukritisk start helst 10% under oppgitt max og jobb deg opp. Gjør du dette er med all sansynlighet på trygg grunn :wink:

 

Lykketil i hjemmeladerens værden. Håper du får likke mye moro av det som jeg har :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

hvor mye har fabrikatet på tennhettene å si? Er det f eks ufarlig å benytte Federal tennhetter når det står Remington i ladetabellen, så lenge man benytter riktig tennhettetype?

Jeg skulle gjerne også likt å visst litt mer nøyaktig hva forskjellen er.

For moderate ladninger i alminnelige temperaturer tror jeg ikke det vil utgjøre så mye.

Men jeg ser i Normas ladebok at forskjellen blir større jo kaldere det er, så hvis man skal finne maxladninger for 20-30 minusgrader bør man kanskje være mer forsiktig med å bytte hette?

 

EDIT: Ser nå at det der så helt feil ut, man skal jo selvfølgelig ikke drive å bytte noe som helst når man finner maxladninger, men det var for eksemplets skyld

Link to comment
Share on other sites

For startladninger og moderate ladninger ville jeg ikke hatt betenkeligheter med å bytte fra ett hettefabrikat til et annet så lenge de er av samme type (Federal LR -> CCI LR osv.). Men man skal som kjent alltid redusere ladningen en smule og jobbe seg oppover igjen når man bytter en komponent. Dermed er det ikke tilrådelig å ukritisk bytte hettefabrikat hvis du ligger i øvre halvdel eller så av trykkområdet.

Link to comment
Share on other sites

...............Er det noen som har ladeerfaring med disse hylsene? Dersom disse kan benyttes, hvordan forholder jeg meg i så fall til ladetabeller som tar utgangspunkt i Normahylser? Jeg har ikke målt, men jeg antar at hylsevolumet er forskjellig. Dersom jeg kan ta utgangspunkt i disse tabellene, hvordan forholder jeg meg da til startladningen? Bør jeg starte x antall grains under denne, eller er dette unødvendig?.......................
En vanlig metode er å veie hylsene på kruttvekta, de som veier mest har minst volum da de har samme ytre dimensjoner etter å ha blitt skutt i samme kammer. Man går som regel litt ned i ladning og oppnår samme hastigheter/trykk når man bruker hylser med mer masse/mindre volum.

 

Eller sagt på en annen måte; trykket øker i en tyngre hylse med mindre volum hvis man bruker samme ladning som i en lettere hylse med større volum. Lapuahylser f.eks. er kjent for å ha mer masse/mindre volum enn f.eks. Normahylser.

 

Jeg liker å ligge på den sikre siden og lader sjelden helt til maks, hylseforskjellene er ikke større enn at jeg da slipper å ta hensyn til dette. Da har jeg også litt å gå på ved f.eks. bytte av tennhettemerke, temperaturforskjeller osv.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert litt forskjellig praksis på hvor nøyaktigt man lader.

 

Skal jeg ha 30 skudd som er veldig jevne og med 'noko ekstra', så

veier jeg manuel hver ladning og full kontrol på hylsevolumer.

Skal jeg ha 200-300 for trening, så går det på kruttmålet.

 

Jeg har i bakhodet at kruttmålet kan variere +/- 0.2-0.3 grain.

Så kan hylsevolumet variere litt. Kankje tilsvarende +/- 0.2 grain.

Så kan kuledybden variere litt med +/- 0.1mm

Så skal kanskje ladningen passe for sommer & Vinter bruk.

 

Hva sikkerhet man legger seg på kommer derved litt an på hva utstyr man

har og hvor nøyaktigt det er. Til å treningskyte og mengdeskyte, så vil man ha

mest glede av å ha en ladning som ikke gir noe bekymringer tar man hensyn

til faktorene ovenfor. Men dem fleste ladetabeller tror jeg tar høyde for dette, men

det er jeg ikke helt sikker på.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med RA hylsene er at de er litt tykkere i godset enn Norma. Volumet er derfor mindre i RA hylser enn Norma.

Da mindre volum gir høyere trykk får du også høyere hastigheter. Du kan derfor ikke bytte hylsemerke (og eventuelt lot) og forvente samme hastighet.

RA er også litt sprøere slik at de ikke tåler like mye. Til moderate ladninger som treningsammo er ikke dette noe problem.

 

Når jeg skal lade opp sorterer jeg alle hylsene etter vekt. Først blir alle hylsene rengjort, inspisert og trimmet. Så blir de lagt i egne bokser etter hvor mye de veier. Eksempelvis har jeg egne bokser for Norma hylser med vekt: 173,174,175,176 og 177 grain. De som veier over eller under dette bruker jeg ikke. For å være sikker på at jeg har så like hylser som mulig sorterer jeg kun hylser som jeg har skutt med 1 gang slik at de er formet etter kammeret i mitt våpen. Hylsene blir da kun halspresset (ikke helpresset). Skal du lage treningsammo trenger du ikke være like nøye. Da kan du godt blande hylser som skiller seg med noen få grain så lenge du holder deg til samme merke.

 

Ulike merker av tennhetter varierer litt i kraften. Selv har jeg erfart at Fiocci LR hetter gir meg ca 10-15 m/s lavere fart enn om jeg bruker Federal LR med samme ladning. Tennhettene er også følsomme for temperatur. Fiocci er faktisk en av de beste tennhettene i kaldt vær da de ikke mister like mye "kraft" når temperaturen faller.

Når du leser ladetabeller trenger du etter min mening ikke bry deg om hvilket merke av tennhetter som er brukt (så lenge du ikke lader maks). Det som er viktig er å skille mellom magnum og vanlig tennhetter. Magnum hettene er litt kraftigere noe som fører til økt fart og trykk. Du må derfor ikke blande hettetyper uten videre.

 

Lykke til med ladingen!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...