Jump to content

Langholdstevnet i Numedal 7.-8 mars 2009


jrdyrseth

Recommended Posts

Ny norsk rekord på stevnets 1. dag.

I snødrev og "lugubre" vindforhold presterte Geir Grøtan å sette ny norsk rekord på 500m med en gruppe på 58,7mm.

 

Det er totalt 28 skyttere. Etter 1. dag, og 2 skutte 10 skudds serier er stillingen som følger:

(Gjennomsnitt av 2 serier målt i mm)

 

1. Geir Grøtan 72,45

2. Reidar Berg 89,75

3. Reinhart Hvidsten 103,25

4. Hans Christer Bertilsson 104,25

5. John Flatby 109,10

Link to comment
Share on other sites

Imponerende Geir :D:D

Ikke annet å si.

Ser Hans Christer ikke er langt etter :D

Blir ikke overrasket om det blir 2 medaljer til Nidaros i morgen 8)

Ikke feir for mye i kveld nå hehe

 

Lykke til i morgen :D

 

Er det noen som har flere tall så vi kan se hvordan det står til videre nedover listen?

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Va de sae lekt!!!???

 

Gratulerer med kjempeskyting Geir!!

Og takk for nok en grunn til aa utbringe en skaal paa vegne av deltagerene ifra

Nidaros Benkskytterklubb.

Begynner allerede aa se frem til sommerens stevne oppe hos oss............

maatte gudene snart bringe nye loep til oss andre ogsaa :roll::wink::shock: med evner til smaa grupper ... :wink: ....(sannsynligvis med litt hjelp av Kjell :mrgreen: )

Sitter her nede paa Kanari og gremmes......DET REGNER......pinadoe ille nok aa vaere her ellers ogsaa, og naa enda mye vaerre med tanke paa det som skjer i Numedal..... :(

 

Skyt beinet!

Link to comment
Share on other sites

Vil med dette takke både arrangører og deltakere for ei kjempehelg. :D

Langt å kjøre,men verdt hver meter 8)

Var hjemme sånn ca 01.30 etter en strabasiøs tur nordover. (forferdelig føre og mye trafikk)

Trasig å kjøre en så understyrt bil,antar det skyldtes alle pokalene i baksetet :shock:

Heldigvis to om å kjøre , pussig nok ganske trøtte begge to.

Dette skyldes trolig godt selskap og høy stemning på "banketten"

5pmvdg.jpg og vi føler alle med Glenn27zvk9c.jpg

 

Legger ved et bilde av tre strake resultater og den krymper grupper fortsatt :D

6ymj2b.jpg

 

Vi runder av her og takker nok en gang for oss.

 

Frode-k / kvarten

Link to comment
Share on other sites

Mange takk for en trivelig skytehelg alle sammen! :D

 

Til tross for vær med tildels svært dårlig sikt tok jaggu Kvarten og satt ny norsk rekord som sikkert kommer til å holde en stund... :shock:

En ti-skudds gruppe på 58,7mm @500 meter er mildt sagt fantastisk skyting. Helt rått!

Gratulerer så mye Grøtan.

Reidar Berg ble nummer to og Reinhard Hvidsten ble nummer tre.

Mange Gratulasjoner til vinnerne.

 

Utpå kvelden på lørdag ble det sosialt samvær og litt prat om piper og kuler.

 

Her forteller Kvarten litt om BC :)

God_og_lite_god_BC.jpg

Link to comment
Share on other sites

og vi føler alle med Glenn

 

Kjenner jeg Glenn rett sitter nok han å restituerer på et revåte langt oppe på fjellet, så han skal nok overleve :mrgreen:

 

Gratulerer til vinneren! imponerende skyting!

 

Neste arbeidskontrakt jeg skriver skal det stå at jeg SKAL ha fri til Numedalsstevnet!

Link to comment
Share on other sites

Mange takk for en trivelig skytehelg alle sammen! :D

 

Til tross for vær med tildels svært dårlig sikt tok jaggu Kvarten og satt ny norsk rekord som sikkert kommer til å holde en stund... :shock:

En ti-skudds gruppe på 58,7mm @500 meter er mildt sagt fantastisk skyting. Helt rått!

Gratulerer så mye Grøtan.

Reidar Berg ble nummer to og Reinhard Hvidsten ble nummer tre.

Mange Gratulasjoner til vinnerne.

 

Utpå kvelden på lørdag ble det sosialt samvær og litt prat om piper og kuler.

 

Her forteller Kvarten litt om BC :)

God_og_lite_god_BC.jpg

 

 

He he på det stadiet var det vel en grei forklaring safarikjeksa(139gr scenar) og plastkoppen (107gr sierra)

 

MENER forsatt at ei tung kule med super bc blir oppspist av lengere flukttid og påvirket av ytre variabler som vind og luft-tetthet ENN ei kule som har moderat bc er lettere, har kortere flukttid kortere kropp som ikke tar seg så nær av ovennevnte variabler.( den lette kula får kortere påvirkning av variablene fordi den har høyere hastighet) Tror jeg :shock:

 

Her er prøveskiva mi fra lørdag i tett snødrev -skytetid 3min 5 skudd. Tror jeg likviderer noen teorier om kulas påvirkning av snø, til tider så vi ikke skiva i fokken 8) 4skudd 18mm.

ps.Bamrud , har noen blinkskudd jeg også så.............

i4pf5z.jpg

Link to comment
Share on other sites

[MENER forsatt at ei tung kule med super bc blir oppspist av lengere flukttid og påvirket av ytre variabler som vind og luft-tetthet ENN ei kule som har moderat bc er lettere, har kortere flukttid kortere kropp som ikke tar seg så nær av ovennevnte variabler.( den lette kula får kortere påvirkning av variablene fordi den har høyere hastighet) Tror jeg :shock:

 

 

Gratulerer med fantastisk skyting :wink: Meget interresant tema du har her. Håper du kan lage en egen tråd om dette. (Sitter her og lure på om jeg skal blakke meg helt og kjøpe de nye 300grs scenar kulene :roll: ) Men er i tvil om det har noe for seg.....

Link to comment
Share on other sites

Dere får unskylde om det allerede er nevnt - her eller i andre tråder - men hadde satt stor pris på om dere langholdsfolk kunne referert litt til kaliber og kule som ble benyttet under helgens stevne. Ikke minst hva vinneren og norgesrekordholderene trakterte.

 

Ser av bildene at flere benytter 200 STR. Da i i 6,5x55 eller har alle konvertert til 6,5-284?

 

Flott med litt motivasjonsfôr på dette.

 

Noen som benyttet 6mm (sikle, sikle...) :roll:

 

Ups; holdt på å glemme: Gratulerer alle med arrangement og ikke minst prestasjoner. Imponerende alt sammen :!:

Link to comment
Share on other sites

Sitter her og lure på om jeg skal blakke meg helt og kjøpe de nye 300grs scenar kulene

 

I kaliber 6,5? :shock::shock::lol:

 

Peter:

Vinneren skaut med en "hjemmelaget" rifle, i kaliber 6,5x47 Lap.

nr2 Stolle (tror jeg) i kaliber 6 BR.

nr3 Kongsberg kaliber 6,5 BR.

nr4 ?? kaliber 6,5x47

nr5 Stolle (panda eller Kodiac) kaliber 6 BR.

nr6 Rem (tror jeg) kaliber 300WSM.

nr7 Rem kaliber 6,5-284

nr8 Mauser kaliber 300 Win.

nr9 Kongsberg kaliber 6,5-284

nr10 Sauer 200 kaliber 6,5-284

nr11 Kongsberg kaliber 6,5x47

nr12 ?? kaliber 6,5x47

 

Noe jeg lurer på ang. denne diskusjonen om BC, er om konklusjonen på noe tidspunkt ble presentert?? For jeg fikk nemlig ikke med meg den...... 8):wink:

Grattis til vinneren!! Jævlig godt skøti!!

Og til alle andre, + arrangørene for glimrende avvikling tross værgudene.

Beklager at vi måtte reise så fort, men sjåføren vår skulle kjøre noen til Gardermoen før kl.20, så derfor måtte vi stikke.

Link to comment
Share on other sites

Har forsøkt og legge ut resultatlista, men det er problem med og få kopiert fra det programmet som brukes for resultatene. Det jobbes med saken slik at vi kan få ei "lesbar" resultliste. (Jeg legger ut denne inntil videre)

Først må jeg gratulere Geir Grøtan med et flott resultat. Han satte 2 nye norske rekorder under Numedalstevne. Først med "minste gruppe" på 58,70 mm i sin andre serie. (bilde av gruppa blir lagt ut senere)

Dette er meget bra skyting. For og "omskrive" det litt - det er 10 skudd godt plassert innenfor en snuseske på 500 m. (jeg "snuser" ikke - så jeg har ingen snuseske og måle på :wink: )

Forsøk den som vil - det er meget - meget bra skyting. Og hans resultat sammenlagt på 83,40 mm på tre 10 skuddserier er også norsk rekord.

 

rwjpfs.jpg

 

Da er en bedre "lesbar" resultatlista lagt ut på NBSF`s hjemmeside: http://www.benchrest.no/images/2009numedal.pdf

 

Jeg vil også gratulere alle de andre skytterne med flotte resultater, selv om det sikkert var noen som også ble skuffet da resultatet av ei vindkule - eller to - i løpet av serien sørget for at gruppene ble langt større enn forventet.

Men dere kommer helt sikkert sterkere tilbake neste gang.

Jeg vil også gi en stor takk til alle som var med og bidro med hjelp for å få dette stevne gjennomført - på trots av tildels dårlig vær og problemer med taket over standplass etc.

Takk til dere alle.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

nr4 ?? kaliber 6,5x47

Jo de skal jag fortelle deg Buster. Hvis jag ikke missminner meg så har kassen blitt benevnt, av en profilert BR. skyter på Robsoft, som ”presisjons uvillig”. :shock::roll:

 

Så gjett om jag er glad for å eie unntaket fra reglen. :mrgreen: Selvfølgelig er det en 1900 kasse. :oops:

 

Vill passe på å takke arrangører og alle deltaker for et trivelig stevne.

Ekstre ”grattis” går til de tre første plasser og da spesielt den nye NM mesteren.

 

Mer kommer seinere.

Link to comment
Share on other sites

Angående blinkskudd..? Var det INGEN som husket å ta et bilde av supergruppa di 1/4?

 

Gjorde desverre ikke det, men vi kan høre om jofla kan legge den ut en plass :?

Han sitter med hele stasen for kontroll og stempling :mrgreen:

 

Søndagen åpnet skautussa og meg med paralellskyting, hun åpnet med skudd 1-3-5 og jeg 2-4-6eq5pia.jpg

 

Ellers må jeg huske -jeg bukker og takker for alle gratulasjoner Tusen takk.

 

 

ps. gammern hadde gjort klar ei ny muffe til kassa :D så nå mangler jeg løp igjen :(

Link to comment
Share on other sites

Godt spørsmål Fossdal.

Det er mange som har to personligheter. :) I offisielle resultatlister nytter det ikke med nick fra et nettsamfunn som her. Når vi prater sammen her igjen går det på nick. Merkelige greier gitt.

Men det er moro å møtes utenfor kammeret.no for å sette et ansikt på nicket, det er sikkert.. :D

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer så mye til Grøtan for en formidabel prestasjon :) .

Takk så mye til de som gjorde stevnet mulig :D .............det var nå tredje gangen, noe som vel betyr tradisjon.

 

Mitt eget mål var en agg. på under 150mm, (skyter liggende) hmmmmmm ref. NBSF ...vinden er vår største fiende!!

Har noen bilder, skal se om jeg ikke får lagt de ut iløpet av uka.

Link to comment
Share on other sites

(Legger inn innlegget her da det virker som den andre tråden er død)

 

Tusen takk for en utrolig morro helg. Var veldig morro å treffe mange "in real life" for første gang.

 

Må si tusen takk til Mildot og Kim for aktiv førstehjelp. Da rifla min var på tur og ikke traff der jeg siktet.

Men kom på tilslutt. Etter mye skruing

 

Hva har jeg lært. Ikke glem det grunnleggenede når du er på langhold!

Er utrolig lett å bli opphengt i "langhold" delen. Med vindflagg og propeller.

Og så glemmer man å ligge godt.

 

Og sist men ikke minst! sjekk lydemperen underveis. Som i mitt tilfelle hadde den skrudd seg litt løs. Etter innskytingen og morro gonging på søndage. Så da jeg kom til selve serien så fikk jeg vill spredning.

Man lærer så lenge man lever.

 

Tusen takk til Arrangørkomiteen for et strålende stevne.

 

Mvh

Vaskebjørn

Link to comment
Share on other sites

Her mine damer og herrer - her er rekordgruppe på 58,70 mm til "Kvarten" (1/4 Trønderbataljon). Det er fantastisk god skyting. Et resultat som er på et meget høyt internasjonalt nivå. Denne rekorden kan stå en stund. Så sant ikke "Kvarten" forbedrer den selv på neste stevne. Han og "Grøtanriggen" i kal. 6,5 x 47L - er god nok for det.

) 107nlds.jpg

 

Her er skyvelæret lagt på 58,70 mm. 10 skudd på 500m under 60 mm er utrolig god skyting.

(Merk. skiva er ikke kontrollmålt av NBSF enda.)

 

Bare for og ha sagt det. For å oppnå et slikt resultat på en avstand på 500m - så er det endel kriterier som må være tilstede. I tillegg til at du må ha ei rifle med et pressisjonspotensiale som er i stand til og kunne samle skuddene meget tett på 100m - så må skytteren også være dyktig til og "lese" de yttre forhold.

Eks. varierende vindstyrke/rettning - mirage etc. etc..........

Han må kort sagt vite når han ikke skal dra i avtrekkeren.

Så må han også være dyktig til og gjøre de samme tingene likt fra gang til gang eks. rekylopptak - avtrekk - være nøye med at rifla ligger likt i frontbag og baksekk fra skudd til skudd. Og en annen viktig punkt - han må ha en kikkert med så stor forstørrelse - og fint trådkors/dot - at han kan forlegge siktepunktet sitt med centimeters nøyaktighet, og til slutt et godt - og lett avtrekk.

73l2t2.jpg

 

Jeg la for morro skyld skyvelæret på de 8 beste skuddene.

Fantastiske 32,84 mm. Det er mange som ikke ville klare det på 100 meter.

Veldig bra "Kvarten".

Gratulerer nok en gang.

( 8):?:mrgreen: men jeg skal begynne og trene jeg også nå - jeg gir meg ikke uten videre :wink::?

:mrgreen: men det hjelper vel ikke - jeg får skylde på alderen :mrgreen::?:? )

 

6pro88.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Numedal 2009. (Bedre seint enn aldri).

 

Etter en hel dags bilkjøring vel framme på campingen straks etter kl.18 smakte det utrolig godt me en pils.

Fikk noen besøk i hytta. Var en tur og så bl.a. hvordan Reinhard fabrikkerte vindflagg.

Det hadde vatt en lang dag så det var godt å komme i bingen.

Våknet av rare lyder i hytta å kom til å tenke på troll men sovnet snart om igjen.

 

Ved frokost skjønt vi vad som var ”glømt ut” av kjøkken redskap men vi var jo ikke der for å spise. Ellers gikk det greit å ”komplettere/låne” hos naboen.

Under frokost fortalte Frode om en tulling med motorsag som hadde rørt seg rundt hytta i løpet av natta. Hva det noen annen som hørte de?

I løpet av natten hadde det kommet minst 1 dm snø.

 

Åsbøgrend kl.0830 den 07.03.09

normal_Kl_0830_07_03_09.JPG

 

Oppe på banen ble de til å skuffe snø, ”kle på” partyteltet, få ut elektronikken og blinker.

Det var ingen grunn til stress da sikten var dårlig p.g.a. snø drev men det var meldt bedre vær utover dagen.

Ettersom jag skjøt i siste gruppe føltes tiden frem til jag kom i ilden litt lang. Rakk å spise en god måltid imens.

 

Prøveskudd ble skutt på elektronikk. Det viste seg at innskyting fra Nidaros stemte godt.

Så godt at Eli først nektet meg flere skudd men det hun ikke kjente til var at jag hadde ladet ”Numedal ammo”. Jag hadde forventet samme treffpunkt men det var litt forskjell, dessverre.

 

Seden blev de 5 prøveskudd på 3min på papp som hver skyter fikk sjå for endelig kontroll.

 

Da var det tid for å få ti tellende skudd i skiva på 12min.

Det vill si hvis en er usikker på om noe kule har blåst ut kan det lønne seg å skyte flere skudd. Tillegg per bom er nemlig 145,45mm.

Men samtidlig risikerer en å få større treffbild. Så det er ett valg som må gjøres.

 

Jag var litt bekymret en stund ved dømmingen av skiva da de kun fant igjen ni hull.

Etter å ha studert skiva litt nærmere så fant de til slutt et avlangt hull med hjelp av skyvelære og jag var fortsatt med.

 

Ettersom alle var skutt in så gikk andre serie møye raskere.

Snedig utstyr den der elektronikken fra KME. Gjennom å bringe kassen og skjermen rundt mellom benker så får alle skytter se sin egen treff ved innskyting. Da skjermen ble plassert mellom to skyttere så skjøt den ene imens den andre kunne gjøre eventuelle justeringer. Dette sparte en masse tid.

Fikk en klikk i løpet av serien men det gikk stort sett greit. Naboen til venstre fikk hylsebrudd men tror han fikk den ut. Åpnet opp litt i forhold til første gruppe med en vind som stadig skiftet retning / styrke.

 

Vi var klare i rimelig tid å slappet av i hytta. Studerte bl.a. forskjellen mellom pointet kuler og normal spiss. Kvelden tilbringes i lystig lag. Folk kom og gikk.

Jag hørte ingen lyder i hytta den natten.

Det var godt å sove en time ekstra til morra da starten hadde blitt utsatt på grunn av værmelding lørdag kveld..

I løpet av natta hadde det kommet over en dm snø og det snødde fortsatt.

 

Da fikk vi melding fra Eli at party telt hadde rast sammen.

På veien opp til Åsbøgrend hørte jag på radioen at min tiltenkte vei videre til vestlandet over RV7 var stengt grunnet uvær og over Haukeli var det kolonne kjøring.

 

Grunnet værforhold og teltkollaps blev starten utsatt nokk en time. I mellomtiden prøvde jag å få informasjon om kjøreforhold imens de andre slappet av med en kopp kaffe.

 

Med samlede krefter fikk vi rigget til et akseptabel vind skydd istedenfor partyteltet.

Gaupa hauken for de liggende skyter hadde klart seg godt.

 

normal_GaupaH.JPG

 

Nå hadde de sluttet å snø men isteden hadde en luring til vind begynt å blåse.

 

normal_Vindflagg_1.JPGnormal_Vindflagg_2.JPG

 

Disse bilder er tatt innom 30 sekunder sammen med bilde lenger ned. Er litt smått men prøv å gjemfør vindflagg på bilder.

 

Etter at ¼:en hadde satt ny rekord i minste gruppe i andre serie så var interessen nå hvis han greide å ta agg i tillegg.

 

Her er det en fornøgd skyter etter sin siste serie.

 

normal_KL_1201_08_03_09.JPG

 

Holdt de???

 

For å skyte på 500m trenger en ikke noe hightech joystickrest.

 

normal_Rest_1.JPG

 

Dette er nye rekordholders semi "hjemme" bygg. Du får selv forklare teorien bak trekiler ¼:en.

 

Så over til dagen quiz . Her er nokk en hjembygd rest. Spørsmål er:

Kan du utefra bilde gjette hvilken jobb bygger har?

 

normal_Rest_2.JPG

 

 

Rest tilhør denne fornøyde karen

 

normal_Frode_K.JPG

 

Hint, rest tilhører Frode og han er r…….r.

 

Ja å de samme er ¼:en.. Flinke gutter som lager sine egne ting.

 

Nå var det tid for min tredje serie og samme prosedyre som foran andre gjentokk seg.

Jag prøvde å følge med på vindflagg men det var ikke enkelt.

 

Meiner at jag hørte noen som anså at det er enklere forhold på Numedal enn på Jonsvatnet men jag er ikke sikker på at jag er enig.

 

På Jonsvatnet skytes det ~2° oppover og er stort sett åpent felt med terrasser frem til de siste 75m da det er skau på begge sider. Mer / nærmere til venstre enn på høyre side.

 

På Numedal meiner jag at en skyter svakt nedover men den største utfordringen er skauholtet på høyre side som lager vanskeligheter.

Åpent 200m, skauholdt og så åpent igjen de siste 100m frem til skiver.

 

normal_Vindflagg_3.JPG

 

Fra venster gonger, skiver, gonger og skylt bak skauholt skive for KME elektronikken. Bilde er tatt ca.5m til høyre om siste benk.

 

NB! Avstand er guestimert fritt fra fireing line / hode / bilder og er ikke oppmålt på noen av banene.

 

Fikk skutt mine ti med god tid over men veldig usikker på resultatet. Tok tilfellet i bruk, som en del andre, å avsluttet med litt gonging.

Hørte noe om etterbrenner fra naboen til høyre (Jofla).

 

Etter endt serie var det kun å pakke utstyr og ta et raskt farvel av de som var kvar oppe på banen.

Så til dere som var nede å spiste innen prisutdelningen ønsker jag å fremføre mitt takk for en hyggelig helg.

 

Ettersom jag var litt bekymret for kolonne kjøring over Haukeligrend så ønsket jag å komme meg på tur til vestlandet så kjapt som mulig.

Da jag hadde passert Notodden klarnet det opp med bar saltet vei og sol..

Fikk en telefon fra ¼:en som kunne fortelle at jag hadde endt opp på fjerdeplass hvilket jag er mer enn fornøyd med.

 

Sist et stort takk til arrangør. Et stevne som jag sikkert kommer tilbake til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...