Jump to content

Hva er forskjell på prisklasser i ipsc standard?


OskarJ

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er nybegynner og har ikke så veldig god peiling på hva man får for pengene.

Hva er forskjell på en cz til 6000-7000 og en sti/svi til 15000-20000 kr?

Jeg kan tenke meg at grepet er litt forskjellig, men bortsett fra det?

 

Er det forskjell på avtrekk? Presisjon? Siktemidler? Vekt? Annet?

 

Er det vanlig med/Anbefales fiberoptisk sikte i ipsc standard? fks http://www.novaksights.com/novak_fiber_optic_sights.htm eller lignende?

 

Mvh en som snart skal på handletur... Takk for alle tips!

Link to comment
Share on other sites

Grep, ergonomi og vekt varierer veldig mellom de forskjellige plattformene og modellene, der er det smaken som avgjør. Når det gjelder avtrekk, presisjon og slitestyrke kan du (grovt sett) forvente å få det du betaler for.

Det beste er å prøve så mange våpen som mulig på banen og lytte til erfaringene til eieren, men prøv å skille mellom viten og religion.

En del (ganske mange av oss faktisk) har et litt subjektivt forhold til våpen, og liker man 1911-plattformen er det andre ofte bare dritt. Personlig er jeg en CZ-fan som avskyr 1911 såpass at jeg heller ville betalt mer for et dårligere våpen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Grep, ergonomi og vekt varierer veldig mellom de forskjellige plattformene og modellene, der er det smaken som avgjør. Når det gjelder avtrekk, presisjon og slitestyrke kan du (grovt sett) forvente å få det du betaler for.

Det beste er å prøve så mange våpen som mulig på banen og lytte til erfaringene til eieren, men prøv å skille mellom viten og religion.

En del (ganske mange av oss faktisk) har et litt subjektivt forhold til våpen, og liker man 1911-plattformen er det andre ofte bare dritt. Personlig er jeg en CZ-fan som avskyr 1911 såpass at jeg heller ville betalt mer for et dårligere våpen :lol:

 

Tosk!......1911 er det eneste som gjelder ;)

Link to comment
Share on other sites

Ikke mye seriøst å høste her... skal prøve å hjelpe deg på veg!

 

Som nybegynner av denne sporten, kreves det store innvesteringer. Alt er avhengig av om du skal holde på med dette i fremtiden. Eller om det er et blaff... I så fall kjøp noe du synes er tøft, for da skal du bare se på våpenet en gang iblant alikevell :D

Har selv gått gradene i våpen og utstyr, og dette koster mye mer en å kjøpe det beste med en gang!

Vedrørende hva som passer best rent ergo, må det prøving til. Det som er viktig er våpenet passer hånda og at du lett kan betjene avtrekker, sikring og magasinutløser uten å flytte grepet.

 

Hvis vi snakker Standard klassen her.. kan jeg nevne følgende våpen som bør prøves.

SVI

STI

Tangfolio

Para-Ordnance

Glock

CZ 75 standard

 

Kalibret er uten tvil 40 S&W!

Det som jeg mener er primært med et standard våpen er at det er "wideframe" og har en kule kapasitet på minimum 18+1 i .40

Og at det er mulig å få deler til å modifisere/ tune det meste. Det er ikke et våpen som selges i dag som er optimalt rett fra boksen.

Det kreves tilpassing og prøving i lang tid og gjevnlig vedlikehold med utskiftninger for å har et våpen som smeller hver gang.

 

Så når vi her snakker pris VS kvalitet kan jeg med stor sikkerhet si at det ikke følger hverandre.

Alle nevnte modeller skal du greie å få god nok presisjon, avtrekk, sikter og balanse i til å vinne det meste innen IPSC STD.

Det er sikkert flere, men kommer ikke på dem nå.

 

Fibersikte VS Svarte sikter?

Har selv brukt begge typer. Men har endt på svarte siker til slutt. Årsaken til det er at jeg trengte mer presisjon.

Fiber sikter er/ kan være rakere å finne (ikke helt overbevist om det). Men de gir et mer omtrentlig sikte bilde kontra skarpe rette kanter til svart skur og korn.

Prøv begge! Det som er viktig ved svarte sikter at de gir tilstrekkelig med lys for dine øyner. Innen IPSC varierer lysforholdene mye og det er fordel med god klaring på begge sider av korn og skur. (1/2x bredden på kornet på begge sider er det jeg har kommet frem til med mine svært dårlige øyer.)

 

Når det gjelder å prøve ting og tang, anbefaler jeg at du gir det tid... Vi snakker år! For å finne ut av det beste for deg.

 

For å legge til noe som er etter min mening et møst i std. Er at du starter å lade ammoen selv. Ja der kom der 10.000,- i tilegg. :twisted:

Og så kommer rigg, bagg, diverse og enda mer diverse. Så sett av 250.0000,- de neste 10 årene.

(Da har det veldig lite å si om våpenet koster 30.000 eller 8.000,-)

 

Velkommen til IPSC og lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar.

 

Jeg har tenkt til å begynne med en .22 for å lære meg diverse, blant annet å skyte(og kanskje treffe). Jeg vil nok samtidig søke om en pistol til, mest sannsynlig .40, som jeg kjøper på et senere tidspunkt.

 

Når moderator her på forumet skulle finne tid til det hadde det kanskje ikke vert så dumt med en sticky om nybegynnervåpen i praktisk skyting...:) Jeg kan da umulig være den eneste som lurer på dette (søkefunksjonen fungerer ikke så bra som enkelte vil ha det til).

Link to comment
Share on other sites

Når moderator her på forumet skulle finne tid til det hadde det kanskje ikke vert så dumt med en sticky om nybegynnervåpen i praktisk skyting...:) Jeg kan da umulig være den eneste som lurer på dette.

 

Enig...jeg har også etterlyst en FAQ (frequently asked questions) eller noe lignende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...