Jump to content

.318 Westley Richards


THS

Recommended Posts

Jeg hadde tenkt å lade patroner til en gammel .318WR dobbeltrifle og lurer på om noen her inne har erfaring med lading av denne patronen?

 

Hvordan er hylsekvaliteten på .318 Bertram & .318 Quality Brass hylser?

 

Ladedata med Norma eller Vhitavouri krutt? Jeg har her tenkt å lade moderate ladninger med 250grs. Woodleigh kuler som fungerer uten å tyne strikken. Regner kanskje med at man bør ligge litt lavere i en gammel dobbeltrfle enn en boltrifle?

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår selvfølgelig det, men den tilhører en venn av meg så det blir litt feil.

 

Jeg skal bare hjelpe han med lading av patroner til rifla.

 

Noen med erfaring med kaliberet? Linker til ladedata/info?

Link to comment
Share on other sites

 

Ser at 51grs IMR 4320 er angitt som maxladning i Speer sin manual for 338-06. Man kan vel da gå ut i fra man kan følge det Steffen skriver om 1-2 grs under ladedata for 338-06 og så ned enda en grain eller to siden det er ett gammelt brekkvåpen.

 

Takker begge to!

 

Kom gjerne med mer info, hvis noen sitter inne med noe info:-)

Link to comment
Share on other sites

Selfølgelig bør vi ikke hjelpe karen, før bilder er presentert, men unntak finns :D

Var inne på QL og der fant jeg denne karen .318 Riml. N.E. Westl Rich.

Den er ladd til et max trykk på 3300 bar, så det skulle funke i bra en gammel dame :wink:

Hvis du kan gi meg et eksempel på hva kule du vil bruke, og feks ønsket krutttype, samt ca ønsket sette dybde/friflukt, så kan vi sikkert hjelpe deg frem til en høvelig startladning med nordiske kruttsorter.

Ser ut som 204 og 160 skulle harmonere bra i denne patronen, men det er jo avhengig av kulevekt selfølgelig, .330, 250, Woodleigh SN WeldCore 63 skulle vel passe bra.

 

Legger du også med pipelengde, så kan stipulert hastighet også frembringes.

Link to comment
Share on other sites

.318 WR var forbildet da jeg bygget meg en 338-06 for noen år siden. Til denne lader jeg 250 grs Woodleighkuler med URP krutt. 57 grs. gir ca. 2450 ft/s og kan kanskje gi deg en pekepinn på hvor du kan begynne.

 

Orginalt var patronen oppgitt til å levere 2400 ft/s, men Craig Boddington skriver i boken Safari Rifles at kronografering av gammel Kynoc ammo ga i underkant av 2200 ft/s. Dette kan selvfølgelig skyldes gammel svekket ammunisjon, men det kan jo også være at patronen aldri ga høyere hastighet. Uansett er det mange gamle afrikajegere som anser .318 WR som noe av det dødligste man kunne bruke på mellomstort vilt. Den lange slanke kula i moderat fart ga også en fabelaktig penetrasjon.

 

Det enkleste er selvfølgelig å benytte hylser fra de nevnte leverandører, men det går også an å kalibrere om 30-06 hylser.

Kaliberet er .330 og med ca. samme hylsevolum som 338-06 så bør en startladning på 52-54 grs være trygg.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som 204 og 160 skulle harmonere bra i denne patronen, men det er jo avhengig av kulevekt selfølgelig, .330, 250, Woodleigh SN WeldCore 63 skulle vel passe bra.

Jeg skal bruke 250grs. Woodleigh SP og ser også fra 338-06 data at N-160 og 204 virker lovende.

 

Kaliberet er .330 og med ca. samme hylsevolum som 338-06 så bør en startladning på 52-54 grs være trygg.

Enig! Med N-160 og 204 ser dette veldig fornuftig og tryggt ut basert på 338-06 data.

 

Det enkleste er selvfølgelig å benytte hylser fra de nevnte leverandører, men det går også an å kalibrere om 30-06 hylser.

Jepp, leste det i et annet forum. Dette er dog ikke et alternativ her, siden jeg ikke skal lade til eget bruk.

 

Bertram hylser er noe av det dårligste på markedet, QC noe av de beste.

Takk for den! Da blir det hylser fra Quality Brass.

Har du noen formening om hvor mange omladninger jeg kan forvente med disse hylsene og den moderate ladningen jeg hadde tenkt på? Antar at kammeret er ganske "romt" på en gammel dame :lol:

 

Tenkte videre at det her blir snakk om helpressing, for sikker ekstraksjon og mindre belastning på ejektorene. Diesett til .318WR er dyrt, så jeg tenkte å anbefale å spare pengene til en neck sizer her. Kommentar?

Link to comment
Share on other sites

Etter å snakket med eier er det aktuellt med omforming av 30-06 hylser alikvel.

 

Ser RCBS har omformingsdie, som sikkert må kjøpes i tillegg til full size og seater die.

 

Noen som vet om det da er nødvendig med verktøy for fresing av hylsehals innvendig og utvendig? Avventer svar fra RCBS, men det kan sikkert ta noen dager...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...