Jump to content

Ettersøks/hundeførervest


Eirik

Recommended Posts

Takk Eirik. Dette er av interesse for fleire

 

Harkila sin vest med logo ETTERSØK vil ha ein pris på omlag kr 1400.

Sweeteam blir 500 kroner rimlegare.

Kostnaden er såpass stor at ein burde hatt ein uttale der ein samanliknar båe.

 

Refleksvest med logo ligg på kr 150.

 

Det hadde vore uttruleg ryddigt om flest ettersøksekvipasjar hadde nokolunde lik vest.

 

Skal vårt lag gå til innkjøp av xx vestar i prisklassen over 1000 så må me vita meir om kvaliteten, elles held me fram med refeksvesten med ETTRSØK på rygg og bryst.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd ulike varianter.

 

Ene settet kjøpte jeg via NJFF med vendbar vest til bikkja (gul uten skrift på ene sida og oransje med "ettersøk" på andre). Pris ca. 200 pr stykk.

 

021120080732.jpg

 

 

Jeg har også sett kjøpt på nett der jeg har bedt leverandør printe "ettersøk" på - omtrent samme prisen.

 

11amigo%20ettersoksdekken%20014.jpg

 

2yw7t35.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt Swedteam sin et par år nå. Ikke bare til ettersøk, men til det meste av jakt. Ikke dumt å synes ellers også, viser min erfaring. Viltet bryr seg ikke. dessuten er det masse praktiske lommer som gjør at man oftest ikke trenger sekk. Den lager heller ikke stort med lyd, så jeg er kjempefornøyd. Ser at de nå har kommet med en forbedret modell, men jammen begynner de å bli kostbare.

Livet mitt er imidlertid såpass verdt, og litt til.

Link to comment
Share on other sites

Jeger'n: Blir ikke klam eller noe?

 

Tanken var å være synlig når en går med bikkja på jakt og ettersøk. Har vert noen runder som bikkjefører i skogen, og kun caps er ikke alltid nok til at en er godt synlig. En vest av disse typene vil kunne være ferdig "pakket", slik at en ikke trenger å lete gjennom alle jaktsekkene etter det en trenger.

 

Den forbedrede modellen har en fordel, den har radiolomme for linksskyttere!

Link to comment
Share on other sites

Neida, jeg er ikke blitt klam elleer svett i den. Bærer på noen kilo for mye (mange, sier enkelte) så jeg har sydd inn litt ekstra elastisk stoff i sidene. De er ikke beregnet på oss "godt vokste".

Den nye modellen har meshnett som fôr i stedet for en form for tynt vindtett som er i min, den har dessuten noe større lomme bak, da det er rette glidelåser og ikke skrå som på min. Når den i tillegg er forbedret i front med bedre system på lommene er den trolig verdt merkostnaden. Kunne med fordel vært forsterket over skuldrene. Der har jeg tenkt å sy på litt elgskinn.

Link to comment
Share on other sites

Snakka med Amfibi på Lillestrøm i dag, de er de eneste jeg har funnet på nett som har Härkila vesten i en fysisk butikk og ikke på nett. De var fulstendig utsolgt, og ventet den inn igjen i AUGUST!

 

Noen som vet om andre butikker som har den inne på østlandsområdet?

Hven importerer forresten Härkila til Norge?

 

NorteamEngros får inn Sweadteam sin nye i uke 14.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Er ny her på dette forumet og ser dette er en gammel tråd men trekker denne opp igjenn.

 

Har sett på nettet på den vesten til Sweadteam, noen som har erfaring med bruk av denne?

 

Har lyst å kjøpe en slik, praktisk med mange lommer og signal farge.

 

Men er usikker på størrelsen, noen som vet hvordan de er på størrelsen?

Link to comment
Share on other sites

Er du berre ute etter rein vest, så ville eg gått for refleksvest.

Den har grå refleksband og er CE-godkjent.

Elles vil eg anbefala jakke. SweedTeam lagar jakkar som godt synlege ved søk.

I Sogndal ettersøkslag har 12 medlemmar Dakota-jakke med orange blaze.

Dette for tryggleiken sin del.

 

Det viktigaste punktet ved alle søk er:

 

Sikkerheit og kommunikasjon

 

Ver synleg og bed postane ta på refleksvest ved søk.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg akkurat en hundeførervest fra Pinewood. Virket helt grei den. Med mange lommer og muligheter. Eneste minuset jeg har til nå, er at det ikke er "innebygd" utgang til antenne i de to lommene på brystet. Men ellers virker den forsåvidt grei. Fint å vite at man er lett å se når man går der etter hunden. Ser at det også er noen refleksdetaljer, kan være fint i skumringen. Men mange fine lommer var det vertfall på den. Så mange at til en liten tur, er det ikke sikkert man trenger ta med seg ryggsekken en gang!

http://villmarksbutikken.net/Produkter/ ... foerervest

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg akkurat en hundeførervest fra Pinewood. Virket helt grei den. Med mange lommer og muligheter. Eneste minuset jeg har til nå, er at det ikke er "innebygd" utgang til antenne i de to lommene på brystet. Men ellers virker den forsåvidt grei. Fint å vite at man er lett å se når man går der etter hunden. Ser at det også er noen refleksdetaljer, kan være fint i skumringen. Men mange fine lommer var det vertfall på den. Så mange at til en liten tur, er det ikke sikkert man trenger ta med seg ryggsekken en gang!

http://villmarksbutikken.net/Produkter/ ... foerervest" target="_blank" target="_blank

 

Har brukt denne i to sessonger nå, og tror ikke jeg finner noe mere optimalt en denne vesten. Som du nevner er det ikke noe "utgang" til antenner, men, den har hemper over lommene for å feste antennene på utsiden, å da sitter både radio og peiler fast uten at du trenger å lukke lommene.

Den har i tillegg lommer bak på sidene, som er veldig fin til Astroen.

 

Jeg har sluttet å gå med ryggsekk/rumpetaske etter at jeg tok i bruk denne vesten. Alle lommene rommer alt jeg behøver.

:D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fått prøvd ut vesten skikkelig enda, men virker grei. Har et par kammerater som har vært veldig godt fonøyd med den. Ser forresten at de selger den litt billiger på Jeger & Friluft http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=26867568

Kjøpte min på dyrsku'n i Seljord for omtrent samme pris. Var også greit å prøve den. Fint å kunne ha på seg en jakke + +, under vesten :winke1:

 

Har prøvd Härkilas hundeførervest et par ganger, og har ingenting å si på den. Praktisk og grei. Men den ligger jo litt over i pris sammenliknet med Pinewood sin modell. Har ikke brukt noen av vestene nok til å utale meg om Härkilaen er verdt de 800-1100 kronene ekstra i forhold til Pinewoods vest. Så det får noen andre uttale seg om...

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte Hærkila sin for 1 mnd siden. Har brukt denne under siste helgs hjortejakt som jaktleder og er meget fornøyd. Den har egentlig alt jeg har bruk for. Kjøpte den i "min" valige størrelse. Den har en ekstra glidelås i front slik at den kan utvides med ca 5cm hvis du tar på den en tjukkere jakke eller noe annet som bygger mere på overkroppen, genialt. Store og mange lommer, egne utvippbare

patronlommer på hver side, jaktradio/gps lommer på hver brystside +++og megastor baklomme som kan åpnes fra hver sin side. Her får du plass til mye vræl..

 

Er meget fornøyd med kjøpet

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Harkilas hundeførervest den forrige modellen, refleksene revna etter første uka, den nye vesten har annen type refleks, det første jeg gjorde var å sprette av netting lomma på ryggen, henger seg fast i alt mulig og feste krympeslager på alle glidelåsene, radiolomma er også alt for liten, måtte bruke innerlomme og lure det til. Er ellers fonøyd med vesten som ble kjøpt på salg i Danmark for 400 kroner...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...