Jump to content

Sako Vixen vs. 75 i .222 Rem


gundergerson

Recommended Posts

Hei

 

Jeg trenger litt hjelp igjen, så hvis noen føler for det: Hva er forskjellen mellom Sako Vixen i .222 og Sako 75 i .222. Da tenker jeg først og fremst på lengde og vekt, samt slike ting som størrelsen på låskassa og eventuelle kvalitetsforskjeller.

 

gundergerson

 

(En kammerjomfru og to andre madammer sitter sammen med flere av sine gamle flammer og ammer de små i sine nyoppsatte gammer. De er mette på edammer, gulvet er dekket av dammer, det eneste du hører er jammer, fordi de fjorten sønnene er ute i sine nye prammer. Gamlefar reiser seg ustødig og stammer, og berammer flere nye programmer mens han tømmer i seg stadig flere drammer. Så griper han en hammer, viser fram flere gamle kammer og to skjeve rammer, og klør seg på alle sine skrammer. Han skammer seg.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor stor forskjell det kan være i lengde og vekt. Sako 75 lages jo i 4 låskasse lengder ,mot "bare" 3 av den familien Vixen tilhører. Jeg har aldri holdt en A1 versjon i hendene, som vil være låskassen til 222 hos en Sako 75. Men jeg tviler på at den er noe lengre enn Vixen. Det som er spesielt med Vixen , er at det ikke bare er lengden som er avpasset , med tykkelsen på kassen også.

Men Sako 75 er nok ett mere moderne design , med foreks. 3 låsklakker. Hvis ikke jeg hadde fått tak i Vixen min , hadde jeg ikke vært ulykkelig med en A1 Sako 75. Men jeg vil ikke bytte bort min Vixen likevel.

Link to comment
Share on other sites

En kamerat har 75 (en av de første som kom, Hunter-versjon, .270 win, trestokk), jeg har en Vixen i .222 Rem. Hvis jeg skal vurdere ut fra disse to spesifikke våpnene (75'n kommer jo i et utall versjoner) ville jeg beskrive 75'n som massiv, tung, flott og stabilt våpen som i mine øyne først og fremst er et posteringsvåpen. Utrolig godt å skyte med, presisjon rett fra kassa, et glimrende våpen. Vixen blir mer ei renspikka småviltrifle. Lettere, slankere i sammenligninga. Denne også et flott og stabilt våpen, god presisjon, kanskje ikke fullt så "lettskutt" som 75'n (pga slankere stokk og lettere). I mine øyne to veldig gode våpen, men også to veldig ulike våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei vixen kasse og en Sako 75 i 223. Begge er smekre . Sako 75 er litt lengere i utkaster åpningen og litt lengere magasin. 61mm patronlengde. Dvs. Sako 75 Action I er perfekt hvis en ønsker å bygge seg ei børse i 6-223. Sako vixen som låsekasse det letteste alternativet i gram. Sako 75 har mindre hevarms løft, dvs en kan montere kikkerten lavere på våpenet.

Jeg hadde litt problemer med magasinet til min sako 75. Men det var bare å bøye litt på vangene i magasinet så ordnet det seg, sjøl om det var irriterende.

Som ferdig rifle er sako vixen lagd lett fra fabrikk. Min Sako 75 i 223 veier 3.1kg i rustfri laminat, men de skal vel veie ca 2.8kg i hunter utgaven.

Kvaliteten er god på begge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...