Jump to content

Ny patron: 6.5 Creedmor


omega

Recommended Posts

Har fått en del henvendelser ang. den nye 6,5 Creedmor, som jeg har donert til Busters samling. Det er en patron som ble sluppet i november, men offisielt lansert av Hornady (les mer på deres forside) på Shot Show for noen dager siden. Den er større enn .260 Remington, men mindre enn 6,5x47 Lapua. Les mer her og her.

 

d4622068imgstc7.jpg

Fra v.: .308 Win, .260 Rem, 6.5 Creedmoor og 6.5x47 Lapua

Kilde: DEMIGOD LLC.

 

Hylsekapasiteten er 53.0 grains vann. Hornady Fabrikkammoen har en 120 grains Amax-kule (med påstått BC på .470 BC) og en 140 grains Amax. Et av målene med den nye Creedmor var pålitelighet for "high power"-skyttere. Forresten lager DPMS allerede uppere til den:

 

horncreedmoorx350sx9.jpg

 

Fabrikkladningene holdes rett under 60.000 psi. Til sammenligning er kammertrykket til 6.5x47 og 6XC gjerne over 63.000 psi. Det skulle vel borge for et langt liv for et Creedmor-løp.

 

horncreedspec2x350kq7.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 3 months later...

Vurderer å bygge en remington 700 til litt jaktfelt, litt rev og rådyrjakt, og har lurt litt på 6,5 Creedmoor.. Dette er jo en ganske ny patron, og med tanke på hvordan ting har utvikla seg de siste 100 åra, og alt positivt jeg har hørt om patronen, syns jeg den er interessant..

 

Men er det noen her inne som har erfaring med kaliberet??

 

Hvor tunge kuler kan jeg forvente at den takler, og hvilke hastighet vil den gi??

Link to comment
Share on other sites

Med den litt lavere trykkstandard for 6.5 Creedmoor skiller det bare omtrent 2 grain i kruttladning ned til 6.5x47 og kanskje 10 m/s i gjennomsnitt utgangshastighet. Største forskjellen som jeg ser det er den bruker stor tennhette.

Det er debatt om den lille tennhetta i Lapuaen skaper problem med tenning av visse kruttsorter. Normalt anses den lille tennhetta som et presisjonsfortrinn, men om den blir FOR liten blir det jo stor vertikal spredning pga ujevn hastighet.

Den lille tennhetta passer også dårlig for ombygde rifler med stor tennstift og slarkete hull i bolten. Så for en slik børse har Creedmooren visse fortrinn.

Link to comment
Share on other sites

6.5 Lapua tar 48grains med vann.

Vel, jag får i 49,1grain i mine hylser. Men en liten disclaimer da disse hylser er fra det første året da denne kaliber kom på markedet.

 

Ska ta å teste hva årets årgangshylser tar av vann. De er utrolig jevne da det gjelder vekt. 97 av 100stk ligger under 1grain vektforskjell. :wink:

 

stor tennstift og slarkete hull i bolten. Så for en slik børse har Creedmooren visse fortrinn.

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...