Jump to content

Mauser Gew98


Adler85

Recommended Posts

Hei alle sammen, helt ny her!

 

Jeg har noen spørsmål til folk som kan sakene sine...helst ikke svar hvis du ikke er sikker. Takk!

 

Hvis man skulle snuble over noe rart i en mørk krok i kjelleren til sin farfar og kunne si - O WHAT DO WE GOT HERE...A MAUSER GEW98 1916 Dänzig. Kaliber 7.92mm og uregistrert. UUUAAAHHHH!!!!!!!

 

Hvis man nå skulle være så heldig.. ;O HVA GJØR MAN????

 

Stikker man til nærmeste lensmannskontor? Vil de da bure meg inne og ta fra deg våpenet eller bare ta det??

Jeg har jegerprøven og eier allerede en repeter rifle .308W

 

Si jeg skulle få den registrert da, må de stemple inn et nytt våpen nummer inn i våpenet?

 

Våpenet har nr.57 på alle deler og 8857(er dette våpen nr. etter tyskerne????) under kassen der magasinetfjera kan tas ut.. + noen stempler fra fabrikken både på kasse og kolbe. Den har også små jernkors gravert inn i kolben. Det finnes ikke noe *HÆR* på den som jeg kan se..men tysk ørn som sitter på... ja,du vet..;)

 

 

??????? Hjelp meg er dere snille!

Link to comment
Share on other sites

Velkommen på forumet ! :)

 

Ville ha tatt og snakka med Lensmannen ja, og forklart det er eit arvegods, som skal registreres.

 

Veit ikkje kva han seier til at den ikkje har blitt ordna, når det var amnesti, men det kan forklares med at ingen visste om dette våpenet, og det er heller ikkje sikkert at dere gjorde heller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ihvertfall ha gått til nermeste politi/lensmannskontor og forklart saken. Det regner jeg vel med at du gjør også... :wink:

Men, ta kontakt med de først og forklar det hele før du møter opp der med våpenet. Det er ikke sikkert at onkel blå setter så stor pris på at folk kommer på uanmeldt visitt med våpen.

Link to comment
Share on other sites

Er det helt sikkert det ikke er registrert da? Kan hende farfar har mistet og glemt den lille papirlappen som kalles våpenkort for 40 år siden. Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt lensmann og sagt at du under oppryddning i kjelleren til bestefar fant ett våpen, at det er usikkert hvorvidt det er registrert, at du gjerne vil få det våpenet inn i lovlige former og avtale tid hvor du kan komme ned på lensmannskontoret med rifla å "få ting i orden".

 

Var den metoden min far brukte når morfars pistoler dukket opp etter å ha vært borte siden 60-tallet, og alle rykter gikk på at disse var uregistrerte. De viste seg å være registrert fra før (selvsagt, morfar var jo aktiv konkuranseskytter) og en rask tur på politikammeret og 6 mnd i pistolklubb senere var pistolene tilbake i våpenskapet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...